1. #9031

  2. #9032

  3. #9033
    Fyfan vad jag hatar galv..... Kommer ta en evighet att få bilen plåtren..

  4. #9034

  5. #9035

    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 819
    börjar bli min vardag.





    Börjar få ihop lite bilder nu haha. Detta är endast dem tillfällen jag tagit bilder där dem klagat på bilarna.
    Kan man ju framkalla och sedan sätta in i fotoalbum o visa barnbarnen sen eller nåt gott



    Senast redigerat av BlasterGurra^ den 2012-01-29 klockan 23:19.

  6. #9036
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Klockrent inlägg! Skulle också vilja köra tyskt, men har verkligen inte den ekonomin när man har studiebidrag att leva på. Saab har faktist imo fin inredning jämfört mot volvo under samma år, volvo om några är extremt jävla plastiga inuti.
    Ähh.. Jag kör ju två tyskar på bara studie bidrag och månadspeng. Köp rätt exemplar så håller ju skiten, har ju polare med gamla billiga bilar, och visst dem är billigare i försäkring och inköp, men behövs ju repareras stup i kvarten! Jag har ju lagt ned massor med deg på minna, men egentligen så var inte mer än några tusenlapp nödvändig reparation, resten va bara sånt som jag gjorde för att jag ville

    Det jag sa om SAAB va bara sånt som jag mena att någon kunde använda som argument, inte alls vad jag tycker! Tycker själv att SAAB är helt ok bilar faktiskt, mkt bil för pengarna, helt klart, och ser även rätt bra ut.. I alla fall 9-3 SS Aero, nya 9-5 aero, och gamla 9-5 aero, efter facelift 02 och så Turbo-X så klart.


    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    5 klassen eller 3 klassen, lutar åt 5.
    Päronen står på försäkringen, bara att jag ska betala den. Men misstänker att den super soppa rätt bra!
    5-serie är ju betydligt mycket mer bil än 3-serie! BMW gör ju hyfsat bränsle effektiva motorer, så dem drar oftast mindre än vad konkurrenterna gör, sett till storlek och motor.
    Mest körstilen som avgör soppaförbrukningen, med 540i e39an snittar jag 16.1-16.3L per tio mil, sen jag satte på vinterdäcken sista november 2011, då jag nollställde datorn. Under sommaren/hösten hade jag snitt på mellan 17-20L per 10mil, restartade förbrukningen typ en gång per månad. Testade också landsväg, då drog den runt 8.5-9L per 10 mil med farthållare på 80km/h.

    528an som jag hade snittade jag 27.6L/100km med, dock endast kortkörningar (under 4km) och mycket gas, enda långkörningen med bilen var när jag köpte den. Detta va snittförbrukningen när jag sålde bilen, hade den i 2 månader.

    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Okej, ah du, skulle inte kollat på en sån som förstabil iaf! Alltså, de drar inte så jävla mkt som alla säger sålänge man inte kör fullt överallt!
    Varför inte?? Jag är till 1000% supernöjd med min 540! Grym förstabil! (E500an va dock min förstabil på riktigt, men köpte också 540in, innan jag va 18 så kallar också den för "förstabil")

    Citat Ursprungligen postat av Stampe71 Visa inlägg
    ! Tror du själv att du kommer ha råd att gasa fullt med en BMW ?
    Haha, och vad vet du om hans ekonomiska situation? Dummaste jag hört på länge...

    Citat Ursprungligen postat av fabbbe Visa inlägg
    Omg liksom 25-30 k i budget till första bil herregud vad glad jag skulle vara överlycklig nästint till tårögd om jag hade 15 k att lägga ut på första bil och fick kortet pröjsat..
    Spara och åter igen spara, gör några smarta affärer, och/eller jobba lite. Vips så har du pengarna. Inte så svårt faktisk.
    Har "cashat" båda mina bilar från egen ficka, när jag va 16-17år. Hårda besparingar min vän. och nu snackar vi ändå 25-30k ganska många gånger om! För mig så har inte pengarna ramlat från trädet precis..
    En polare till mig i klassen satt och klagade om pengar hela tiden för kanske ett år sedan, till slut fick han tummen ur arslet och gjorde något + slutade nästan helt att festa, vilket kostar mer än vad man tror om man räknar ihop alla helger. Nu drygt ett år senare så sitter han på två bilar för ca 40k sammanlagt.

    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Frågan är om återförsäljaren kommer lägga på en nolla på allt om delarna totalt slutar att tillverkas.
    Ingen risk, underlevrantörer tillverkar delarna, och dessa kånkar ju inte bara för att saab gör det, sedan om dem skulle chockhöja priserna, så finns ju alltid piratdelar, vilket ändå skulle tvinga ned priset igen.

    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Mycket snack här och nu kommer jag öka det med att lägga upp en utmaning här. Jag sitter just nu och håller på runt 80k cash och har körkortet i handen.

    Söker en rolig bil med bakhjuls drift som jag kan köpa och försäkra för 80k i ett år. Dvs om försäkring är 20k på ett år får bilen kosta 60 osv.

    Vad för bil skulle man kunna få med denna budjet?

    Bensin ska inte ingå i budjeten men en rätt driftsäker bil sökes, har jobb men skulle vara skönt att vet att man har sitt på det torra ifall man börjar plugga eller liknande.

    Bor hemma har garage i lugnt villa område, försäkring på mig eller päronen är w/e.
    Bor också hemma, eget låst garage, och lungt villaområde. Försäkring är dock ändå riktigt individuellt, så säg istället vad bara bilen får kosta!
    Ställ bilen på päronen! Mina bilar kostar ca 100k per år (per styck) på mig i helförsäkring, och på farsan ca 12-14k per styck och år i hel. Enorm skillnad!!! Behöver ju inte ens säga vem bilen står på

    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    min mamma står redan som ägare på en bil, så att förklara 2 bilar på henne kan nog bli lite svårt.
    Inga problem med två blar, vi har alla våra bilar på farsan tex, (BMW 545iat e61, BMW 540Iat e39, MB E500 w124 och Peugeot 607 3.0) + så har farsan en Renault master på firman. Det jag vill säga att två bilar är INGA som helst problem!

  7. #9037
    Någon som är insatt i Bmw här?

    Kan få tag i en Bmw 535i (e34) 88'a med trasigt oljetråg för 5000.

    Är de stort jobb å byta tråg på en sån?

    Samt om ni vet några för och nackdelar med just den modellen?

    Mvh

    EDIT; En till fråga, fungerar trågen från andra bilar inom samma modell fast nyare årsmodell. Tittar nämligen på bildelsbasen och hittar inge till just 88orna
    Senast redigerat av JuppeN den 2012-01-30 klockan 13:54.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  8. #9038

  9. #9039
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Behöver inte vara just bmw, men nej oljetråg är inte så jävligt att byta. På e34orna brukar de finnas en del rost runt skärmar och trösklar, kolla det. Är det bara samma motor så passar det ju.
    Okej. Är ju rätt simpelt å byta på en tex 740
    Den ser rätt fin ut på bilderna jag fått. Ny tagna bilder också
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  10. #9040

  11. #9041

  12. #9042
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    jao. Lägg upp nån bild?

    Fick nyss ett samtal som löd "Jag har borrat ut dina pinnbultar och tryckt i nya, kom förbi någon dag i veckan så slänge vi i motorn" Riktigt härligt, jag som tömde hela lagret på jobbet idag på borr. Gott o slippa slitet med borra, svetsa o ha sig. Så snart lever den igen förhoppningsvis
    Fick tag i motornamnet å hittar inge tråg från någon likadan motor =(

    : M30-B34


    En bild från i somras:


    Precis när han mosat oljetråget


    EDIT; Läst att tråg från 520-535 ska vara samma? Någon som kan intyga?
    Senast redigerat av JuppeN den 2012-01-30 klockan 16:17.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  13. #9043

  14. #9044
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    tror jag inte tyvärr, m20 och m30 är olika motorer, men kolla artikelnr?

    verkar rätt slutkörd när killen hoppar sönder oljetråget.
    Okej. Njae känner han som har den. Gick sönder mot en trottoarkant. Men visst har han gasat lite med den

    När man skriver in reg-nr på bildelsbasen/laga så kommer tråg från 520- osv upp.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  15. #9045

  16. #9046
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    sök på garaget, eller autopower, dock är det mest polerböcklingar som inte ens vet hur man bytar olja själv där.
    Haha polerböcklingar

    Prövar garaget
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  17. #9047

  18. #9048
    Citat Ursprungligen postat av sjöblom! Visa inlägg
    Alla bilar med M30 passar tråget från, dvs du kan ta tråg från bmw e28 528,535. E34 med 535 motor, E24 med 635,633, E23 med 730,733,735, E32 med 735 motor.. Dvs, toklätt att hitta tråg. Kan se om jag har kvar något tråg hemma, bytt tråg på sådan motor 5-6gånger och haft ett gäng E28'er med M30
    Perfekt! Ska kika mer nu!


    Hittade detta tex. De passar alltså? Från en m30 motor, Från en 7-series. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17342245


    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  19. #9049
    1000kr för 17" plåtfälgar som bara ska svetsas så är de centrumvända, värt?

  20. #9050
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Vad är gränsen för vad en bil bör gått när man ska köpa den? Funderar på under 20k mil, men de kanske är för lite?
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  21. #9051

  22. #9052
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg


    Haha, och vad vet du om hans ekonomiska situation? Dummaste jag hört på länge...


    Han har ju skrivit vad har har för budget och de står ju att han vill svin köra, man får välja bil efter plånboken ! Inge kul å lägga ut 30000 på en bil och sen inte har råd å köra med den, eller har jag fel ?

  23. #9053
    Citat Ursprungligen postat av Woody Visa inlägg
    Fyfan vad jag hatar galv..... Kommer ta en evighet att få bilen plåtren..
    Det värsta med galvet är nog att andas in skiten. "Galvfrossa" ska inte vara trevligt har jag hört.

  24. #9054
    Hmm, är ute å slipar men får ta munskydd nästa gång, hur mycket det nu hjälper...

  25. #9055
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av Woody Visa inlägg
    1000kr för 17" plåtfälgar som bara ska svetsas så är de centrumvända, värt?
    De tycker jag iaf

  26. #9056
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Vad är gränsen för vad en bil bör gått när man ska köpa den? Funderar på under 20k mil, men de kanske är för lite?
    Jag har en 745a o farshan med, hans har gått 45k mil o min 37k, farshans är betydligt fräschare då den är skött bättre än min. Beror ju lite på vad de är för bil men oftast är det skicket man ska kolla på o inte miltalet.

  27. #9057
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Stampe71 Visa inlägg
    Han har ju skrivit vad har har för budget och de står ju att han vill svin köra, man får välja bil efter plånboken ! Inge kul å lägga ut 30000 på en bil och sen inte har råd å köra med den, eller har jag fel ?
    Men ditt spån.. Varför langar du kommentaren?? Det är ju du som är trög. Nu tar vi det igen, vad vet du om hans ekonomiska situation?
    Han har skrivit att han lägger 20k själv + får ca 15k till bil = ungefär 35k för bilen, det säger INGET om hans ekonomiska situation. Förstått? Han kanske har 10 mille på kontot, men bara vill lägga just dem pengarna på bilen.. Om jag har, säg 150k till bil, då är det till just bil, och inte till driftkostnader.

    Nej, det är inte kul att köpa bil för alla sina pengar, men vem gör det, i fall man har tänkt att bruka bilen?
    Jag har ju gjort det en gång, när jag köpte merca för 73k. Men då va jag 16år, och hade inte tänkt att bruka bilen på 10 månader, därför kunde jag lägga allt på bilen, lånade till och med någon tusenlapp av farsan.

  28. #9058
    Finns de några fler för och nackdelar med Bmw 535an? (e34) förutom rosten?

    Samt ungefär hur mycket dom drar per mil? Kan tänka mig runt 1-1.5l/milen.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  29. #9059

  30. #9060

    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 819
    Kolla skicket på den. JAG tycker att 20-25 kan vara "lagom". Min gräns går vid 27k mil, det är långt.. Berors ju självklart vad det är för bil med.

    Hmm, är ute å slipar men får ta munskydd nästa gång, hur mycket det nu hjälper...
    Så har jag tänkt flera gånger, blir aldrig av dock. Man blir fan helt förstörd o känner sig sjuk när man suttit o slipat o andats in massa skit.. Flimmerhåret i näsan blir som ett filter

    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Ingen?
    Rätta mig om jag har fel, men styrs inte deras bagageluckar/låset med hjälp av elektronik?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in