-
2011-10-27, 22:23 #1
Jämförelse mellan pwk och phbg? Ställbart till pwk?
Som rubriken anger, jag söker jämförelser mellan Keihin pwk-förgasare och Dellorto phbg-dito.
Saker som hur lätta dom är att sortera ut och justera in är viktiga men givetvis även direkt funktion.
Förutsatt samma storlek, vilken kan leverera bäst effekt och vrid, om det är någon skillnad på väl injusterade förgasare?
Har hört talas om justerbart munstycke till pwk-förgasarna, det är en dröm att slippa skifta mellan olika munstycke för
att hitta optimal inställning.
Var hittar jag ett sådant munstycke till en pwk?
Finns det liknande till Dellorton?
-
2011-10-27, 22:25 #2
-
2011-10-27, 22:30 #3
Har för mig att P3mp här på forumet säljer sånna
Hör med han!
Ställbara munstycken dvsDet krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.
-
2011-10-27, 22:31 #4
PWK har en fördel eftersom dem har ett "powerjet" munstycke, som bara leverar på absolut full gas. Så att du kan få mera soppa på höga varv. Det finns ställbara munstycken till PWK, jag har ett men säljer tyvärr detta imorrn. men P3MP här på mnf gjorde sådanna förut, för med han
FD rkan
-
2011-10-27, 22:33 #5
P3mp @ mnf säljer dem , 150 kr tar han för det och jag köpte själv ett sådant .
Funkar bra som satan och 150 spänn är billigt istället för att köpa massvis med munstycke satser.
Bra kvallitét till ett bra pris och snabba leveranser!En sann moderat.
Sköt dig själv o skit i andra
-
2011-10-27, 23:05 #6
pwk har i regel bättre respons pga sin flatside funktion. dock är dess powerjetfunktion bristfällig så den inte gör nått. ja har aldrig vart med om att den gjort nå skillnad.
phbg är någ lättare att ställa in. men har lite mindre flöde. duger för klenare setupsJag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2011-10-28, 00:14 #7
-
2011-10-28, 00:25 #8
får du skruven rätt i munstycket så funkar de. men ja tror knappast att pemps munstycke passar rakt av.
Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2011-10-28, 08:55 #9
-
2011-10-29, 00:28 #10
Där handlar det tyvärr bara om ren orfarenhet, inget fel i det, för de du kanske inte visste var att de flesta 90-tals tvåtaks motorcyklar har powerjet monterat, detta gör att motorn går på precis rätt innan effektbandet kommer då powerjeten aktiveras av de högre vakumtrycket ifrån motorn och ger den mängden soppa som krävs för att den skall gå rätt på högavarv. Optimalt för gatuhojar samt banhojar som vill att motorn skall gå på gränsen hela tiden utan att gå för fett.
Därav finns det powerjet munstycken, här nedan finner du till PWK
Jag citerar produkttexten
Powerjet munstycken för PWK förgasare med powerjet funktion. Vissa PWK förgasare från tex Stage6, OKO och Koso använder sig av ett Powerjet-system som gör att vid gaspådrag suger powerjet munstycket upp bensin ifrån flottörkoppen och bidrar därmed den lilla extra soppa mängden man kanske behöver vid fullgas och ändå kunna köra med det lite mindre huvudmunstycket som fungerar bra på de lägre varvtalen utan att få maskinen att gå för fett.
Powerjetten aktiveras vid 3/4 gas. Är detta inget man vill justera använder man helt enkelt munstycket i storlek 0 som därmed stänger av Powerjet-systemet.
-
2011-10-29, 00:33 #11Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2011-10-29, 00:45 #12
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lund
- Inlägg
- 77
jag har själv en honda nsr med 28mm dellorto förgsare och där ser jag ingen powerjet detta är en 1989 årsmodell
-
2011-10-31, 06:49 #13
Ah men de va det jag syfta på, du har ju aldrig upplevt skillnaden, men jag har de, och de är ju redigt gött med powerjet förgasare så länge man ställer in det korrekt
Givetvis har tillverkarna ställt in grejerna så de skall fungera ypperligt precis som dom ställer in alla hojar ifrån fabrik så de skall gå så bra som möjligt.
Ok, kanske inte 125or, men de flesta större hojar som tex RS250, RGV250 RD350,RD500, Mikuni förgasare har med powerjet funktion också.
Men skitsamma vilka hojar som har eller inte. Det är dels fördel för den som inte vill klagga igen tändstift och ryka som ett ånglok när man kör på lågavarv, samt bättre bränsleförbrukning.
samtidigt som den går riktigt bra utan massa blödder.
-
2011-10-31, 15:42 #14
men nu vet ja inte om ja fattat rätt. du tror alltså att den går på högfartsmunstycket när man kör i låg fart?
den ska ju inte klägga igen munstycken om den är rätt inställd på lågfart och nålen? de är ju dom munstyckena man använder när man kör på halvgas och sånt? varför skulle man annars ha såna i en förgasare liksom..Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2011-10-31, 16:19 #15
Munstyckena i förgasaren suger olika mycket beroende på varvtal och inte fart (misstänker att det är det du menar),
så för att ge ett rätt exempel kan man säga så här
Ursprungligen postat av BraiGasen
Så sätt försvinner blödder eller dylika effekt förluster mellan mellanregistret och effektbandet som man kan uppleva om man kör utan powerjet med en trimmad tvåtaktare. Detta har jag upplevt av ren erfarenhet och lite diskutioner på andra forum, men det kanske finns en annan förklaring över detta fenomen Powerjet, jag bara bidrar med det jag lärt mig.
Rätta mig om jag har fel! Jag säger inte att jag har rätt, jag bidrar bara till debatt
-
2011-12-07, 15:23 #16
Kan inte se något som fattas i denna förklaring alls
själv har jag inte labbat så mycket med powerjeten, tyckte det var nog med jobb att ställa in rätt med dom munstyckena som e lite vanligare, funkar ganska ok på en sprint då man inte åker så mycket på lägre varv.
Men ska nog ta bort pluggarna i powerjeten och testa lite till våren.
Svar på tråden då:
Jag hade kört med pwkn riktigt trevlig förgasare och lätt att byta huvudmumstycket så man hittar den optimala bränsleblandningen, och vadå jobbigt att byta munstycke?
När man gjort det ett antal gånger genom åren går det bra fort.
Finns mycket fina grejer till pwkn oxå som tex transparant flotörhus.