Reg.datum
    May 2010

Ajp bromsok! Kolvarna kärvat!

Hej
    Nu är det så att mina bromsklossar var helt slut och så krävades kolvarna som på köpet.
    Har oljat in och försökt få loss dom. Men dom verka ha kärvat ordenligt.
    Något tips på vad jag ska göra?
    Inte så roligt att köra utan bakbroms nu vid denna tiden

/Jonte

Oljat in? Vanlig olja ska aldrig någonsin vara i närheten av gummitätningarna som används i bromssystem - dom är gjorda för att tåla bromsvätska, inget annat.

Kan vara rätt svårt att få ut kärvande bromskolvar, jag skulle antagligen försöka pumpa bromspedalen tills dom kommer ut så långt som möjligt (se till att bromsvätskebehållaren inte blir tom så det kommer ner luft i systemet då). Ena kolven kommer säkert röra sig mer än den andra, så du får hålla emot den som rör sig lättast med t.ex. en polygrip så båda kommer loss ungefär samtidigt - när den första lossnat går det ju inte pumpa ut den andra längre, verkligen inte en höjdare om det gäller en kolv som går kärvt...

När du fått ut kolvarna så långt som möjligt får du antagligen dela oket (tappa inte bort o-ringen mellan halvorna) för att komma åt ordentligt, rengör kolvarna och kolla så dom inte har några skador (rost) på glidytan, rengör cylindrarna och kolla att packningarna är okej. Om allt är okej smörjer du kolvarna och cylindrarna ordentligt med bromscylinderfett (speciellt avsett för delar i bromssystem, köps på t.ex. Mekonomen eller annan bildelsfirma), trycker in kolvarna och skruvar ihop oket. Om allt är rätt ska det gå trycka in kolvarna med fingrarna.

Nu kommer det roliga, att lufta systemet. Hur det görs finns redan beskrivet på femtioelva ställen på forumet, så jag drar det inte en gång till.

jag hade tagit av oket, blåst ut kolvarna med tryckluft (använd skyddsglasögon, vätskan är frätande!!) sen rengjort allt och sen monterat ihop
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Man får mycket högre tryck på bromsvätskan när man bromsar än normal tryckluft. Går det inte bromsa ut kolvarna kommer tryckluft inte lyckas bättre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in