Sidan 1 av 6 123 ... Sista

Hybridvisning

  1. #1
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055

    Thumbs up Vad vill du bli?

    Drar upp ännu en gammal tråd från det gamla forumet. Hade varit kul att veta vad ni vill bli när ni gått ut skolan/gymnasiet högskolan eller kanske en ky-utbildning. Ni kanske söker jobb, eller precis skall börja studera på högskolan? Bara berätta!

    Tänkte själv bli klar med gymnasiet och sedan göra GMU och efter det studera på högskolan till Jurist eller gå en ky-utbildning.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  2. #2
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    tänkte bli svetsare i första taget och senare kanske bli tillverkare av trim till crossar/mopeder efter en tids studerande
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

  3. #3
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Svetsare kanske går vidare sedan till nått annat som cnc operatör eller något
    Senast redigerat av derbi_crille den 2011-11-21 klockan 09:48.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  4. #4
    Mattyyys avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    649
    Nånting med fordon typ bilmekaniker eller något liknande vill jag bli kanske lackerare också

  5. #5
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    går dock bara i åttan men vill bli svetsare till 100%!

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    valt inriktning som cnc, så tankarna går väl till att bli cnc-operatör
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Hur är det med framtidsutsikter för er som vill bli svetsare, samt vad ligger lönen på ungefär?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  8. #8
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Hur är det med framtidsutsikter för er som vill bli svetsare, samt vad ligger lönen på ungefär?
    min kompis granne jobbar som svetsare tjänar 25000 rent i månaden, får 200 kr extra i timmen när han kör undervattens svetsning så det blir ju lite
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Hur är det med framtidsutsikter för er som vill bli svetsare, samt vad ligger lönen på ungefär?
    enligt lonestatistik.se är medellönen för svetsare 22 000 kr, inte direkt upphetsande. tveksam källa jag vet, men det är ju ungefär vad en industriarbetare tjänar.

    själv pluggar jag till civilingenjör med inriktning robotik, vill gärna jobba med konstruktion och programmering av inbyggda system, verkar sjukt spännande, elektronik är mitt klart största intresse.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    enligt lonestatistik.se är medellönen för svetsare 22 000 kr, inte direkt upphetsande. tveksam källa jag vet, men det är ju ungefär vad en industriarbetare tjänar.

    själv pluggar jag till civilingenjör med inriktning robotik, vill gärna jobba med konstruktion och programmering av inbyggda system, verkar sjukt spännande, elektronik är mitt klart största intresse.
    Men som resemontör så har du runt 30 efter skatt lätt, ännu mer om du far till norge. Beror ju på vad man gör och vilka licenser man har osv.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Woody Visa inlägg
    Men som resemontör så har du runt 30 efter skatt lätt, ännu mer om du far till norge. Beror ju på vad man gör och vilka licenser man har osv.
    ja, men hur många % av alla som svetsar har en sån tjänst? det finns civilingenjörer som flyttar till schweiz och tjänar €20000/mån, men bara för det kan man inte vänta sig något sådant för att man har en civilingenjörsexamen.

  12. #12
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    enligt lonestatistik.se är medellönen för svetsare 22 000 kr, inte direkt upphetsande. tveksam källa jag vet, men det är ju ungefär vad en industriarbetare tjänar.

    själv pluggar jag till civilingenjör med inriktning robotik, vill gärna jobba med konstruktion och programmering av inbyggda system, verkar sjukt spännande, elektronik är mitt klart största intresse.
    Okej, skulle fan aldrig vilja jobba i industrin om man tjänar så dåligt men för vissa kanske jobbet i sig är viktigare än lönen? Tjänar inte en civilingengör ca 25 k+ i ingångslön? Tänk då på att man ofta har studielån också som måste betalas av...
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Okej, skulle fan aldrig vilja jobba i industrin om man tjänar så dåligt men för vissa kanske jobbet i sig är viktigare än lönen? Tjänar inte en civilingengör ca 25 k+ i ingångslön? Tänk då på att man ofta har studielån också som måste betalas av...
    de orkar väl inte utbilda sig eller anstränga sig för att klättra i stegen, eller så är de helt enkelt nöjda med vad de har. att jobba på en industri är väl oftast inte så jävla roligt (har personlig erfarenhet), så det är väl för mig ett rätt svagt argument iaf.
    när jag kollade på scb så hade civlingenjörer ca 39k i snittlön, men som du säger börjar man oftast inte med topplönen direkt. men om man är ambitiös kan lönestegen vara riktigt brant till skillnad från om man är knegare.

  14. #14
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    de orkar väl inte utbilda sig eller anstränga sig för att klättra i stegen, eller så är de helt enkelt nöjda med vad de har. att jobba på en industri är väl oftast inte så jävla roligt (har personlig erfarenhet), så det är väl för mig ett rätt svagt argument iaf.
    när jag kollade på scb så hade civlingenjörer ca 39k i snittlön, men som du säger börjar man oftast inte med topplönen direkt. men om man är ambitiös kan lönestegen vara riktigt brant till skillnad från om man är knegare.
    Jo det låter inte så kul att tex montera ihop bilar till pensionen. Men lönen för civilingengörer är ändå kass om man ser till utbildningen,studieskulder, att man måste arbeta mycket för att tjäna bra sen så skall ju staten ha sin beskörda del med...
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    enligt lonestatistik.se är medellönen för svetsare 22 000 kr, inte direkt upphetsande. tveksam källa jag vet, men det är ju ungefär vad en industriarbetare tjänar.

    själv pluggar jag till civilingenjör med inriktning robotik, vill gärna jobba med konstruktion och programmering av inbyggda system, verkar sjukt spännande, elektronik är mitt klart största intresse.
    Själv går jag första året teknisk linje, ska fortsätta utbildningen på kth.
    Vet dock inte än vad det finns för inriktningar osv.. Men du verkar ha koll!
    Vet du om det finns någon speciell inriktning med motorer osv? Skulle gärna vilja utveckla motorer när jag har pluggat klart!

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Själv går jag första året teknisk linje, ska fortsätta utbildningen på kth.
    Vet dock inte än vad det finns för inriktningar osv.. Men du verkar ha koll!
    Vet du om det finns någon speciell inriktning med motorer osv? Skulle gärna vilja utveckla motorer när jag har pluggat klart!
    maskinteknik

  17. #17
    Utbildar mig just nu till Skogsmaskins-förare, så ska väl kanske köra skotare ett par år.

    Men funderar även på bli lastbilschafför, och starta eget tillsammans med min bror.
    Och till sist, Traktorförare som det lutar mest åt.

    Som ni märker gillar jag maskiner =D

  18. #18
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    min kompis granne jobbar som svetsare tjänar 25000 rent i månaden, får 200 kr extra i timmen när han kör undervattens svetsning så det blir ju lite
    Efter hur lång utbildning då?

    Citat Ursprungligen postat av M.Larsson Visa inlägg
    Utbildar mig just nu till Skogsmaskins-förare, så ska väl kanske köra skotare ett par år.

    Men funderar även på bli lastbilschafför, och starta eget tillsammans med min bror.
    Och till sist, Traktorförare som det lutar mest åt.

    Som ni märker gillar jag maskiner =D
    Flytta till USA och var med i American loggers!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  19. #19
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Efter hur lång utbildning då?
    tror inte så lång utbildning men har svetsat rör med pinnsvetsen i 40 år typ
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg


    Flytta till USA och var med i American loggers!
    Hahaha, dom kör ju fan lunnare och skit där. Dom har inga riktiga rediga maskiner^^
    Så jag håller mig till Sverige;D

  21. #21
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Går Fordon nu, men vill antingen blir mäklare eller bilfösäljare!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  22. #22
    går ju fordon nu men skulle vilja jobba sen på t.ex Pbz
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  23. #23
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av M.Larsson Visa inlägg
    Hahaha, dom kör ju fan lunnare och skit där. Dom har inga riktiga rediga maskiner^^
    Så jag håller mig till Sverige;D
    Okej, kommer du att köra dumper och Rotneblondiner(stavning) senare?
    Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Går Fordon nu, men vill antingen blir mäklare eller bilfösäljare!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Låter inte helt fel! Vill du bli mäklare/bilförsäljare pga lönen eller för att du gillar yrkena?

    Citat Ursprungligen postat av Roxx_man95 Visa inlägg
    går ju fordon nu men skulle vilja jobba sen på t.ex Pbz
    Går du transport eller bilmeck?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Går du transport eller bilmeck?
    jag får en blandad linje nu i 1:an inriktar vi in oss på personbilar sen 2/3 blir det mer större som lastbil, traktor vi har allt med motorer att göra
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Okej, kommer du att köra dumper och Rotneblondiner(stavning) senare?
    Well, dumper är ju en maskin man lastar i, så tveksamt att jag kommer köra en sådan.

    Rottne blondin, hahaha njaaaa liiiiite nyare maskiner^^

  26. #26
    Går flykteknik och vill bli flygtekniker...
    Most stickpeople are black

  27. #27
    Jaegarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Går flykteknik och vill bli flygtekniker...
    Åhfan, det har jag funderat på också! Vilken skola går du på?
    Och det som alla säger, är det så mycket plugg och sånt? Eller är det bara bullshit?
    Killar med smak kör Volvo med flak!

  28. #28

  29. #29
    Just nu arbetar jag som Målare på min kompis farsas Målerifirma men är även delägare i en annan Målerifirma som inriktar sig mer på byggjobb utomlands.

    Men mitt mål är ju att bli brandman, Okej dom tjänar la inte de bästa men personligen för mig är inte de som räknas mest ! Utan att kunna rädda liv på folk.

  30. #30
    Just nu går tankarna efter skiftat ca 40 ggr på socialpedagogik.
    Finns på Högskolan Väst här i närheten, så det är en fördel.

    Hur än tankarna har skiftat så är det alltid med människor. Det jag vill.
    Jobbar just nu på ett korttidsboende för förståndshandikappade ungdomar. Något bland mycket man kan jobba med som socialpedagog.

    Ingen mer här som har ett intresse för vården eller att jobba med människor på liknande sätt?
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in