1. #1

    Question Cylinderlock läcker kylarvätska.

    Hej,

    Jag har haft min Derbi Senda Extreme SM 08 stående i mitt garage ett tag (1 månad). När jag igår hade startat den så såg jag att det kom ut en blå vätska (tror det är kylarvätskan) ur topplocket på cylindern. Cylindern är helt i original och resten av delarna på mopeden är också original. När jag kollar närmare på stället där kylarvätskan kommer ut från så ser jag att det kommer ut från en 90 graders metall vinkel (svår att beskriva). Jag ser också att på det lilla "metall röret" så verkar det ha suttit en slang på eftersom man ser rester av en genomskinlig slang och ett slags "metallbuntband" som tätar slangen mot röret.
    Jag har ingen aning vart den slangen ska gå någonstans och jag vet heller inte varför det sprutar ut kylarvätska.
    Någon som vet något och som kan hjälpa mig?
    Jättetacksam för svar!

  2. #2
    fink3ns avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borås/Viskafors
    Inlägg
    809
    Topplockspackning som gott ???
    Ride on!

  3. #3
    Ingen aning, hur kollar jag det?

  4. #4
    fink3ns avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borås/Viskafors
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av Fotbollsfille Visa inlägg
    Ingen aning, hur kollar jag det?
    Ta av topplocket och kolla!
    Ride on!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fotbollsfille Visa inlägg
    Ingen aning, hur kollar jag det?
    töm den på kylarvatten o skruva av topplocket så sitter den där

  6. #6
    Men det verkar ju som att det har suttit en slang på det stället som vätskan sprutar ut från, den slangen måste ju ha ledat någonstans förut. Vart isåfall?

  7. #7
    det är väl snarare en slang till kylaren som har gått av

    edit:
    Citat Ursprungligen postat av Fotbollsfille Visa inlägg
    Men det verkar ju som att det har suttit en slang på det stället som vätskan sprutar ut från, den slangen måste ju ha ledat någonstans förut. Vart isåfall?
    kylaren antagligen.

  8. #8
    trolltrolltroll!!! hoppas jag värkligen iaf. sen killar ovanför ni är inte så smarta ni heller de står i texten att de saknas en slang och de sprutar ut vatten, ni tror då att de är topp packningen som gått?


    R.I.P gammla MNF

  9. #9
    men är det någon som vet vart slangen skulle gått annars, bild hade vart superduper!

  10. #10

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Fotbollsfille Visa inlägg
    men är det någon som vet vart slangen skulle gått annars, bild hade vart superduper!
    Men kolla bara från kylaren om nån slang har gått av ? Svarta saken bakom ena kåpan vid framgaffeln om du inte vet vad det är för nåt ..
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  11. #11
    Efter att ha googlat efter bilder på derbimotorer så har jag kommit fram till att det går en slang i från kylaren till vattenpumpen, därifrån går det en slang till cylindern, det går en returslang i från topplocket och det verkar inte gå några slangar i från topplocket till förgasaren som det gör på min am6:a, rätta mig om jag har fel. Jag uppfattar det som att det läcker i från anslutningen till returslangen. Ta bort slangen där du ser att det läcker, kolla så att den är hel och sätt sedan dit den med en ny slangklämma i fall den gamla är dålig

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in