1. #1

    Gnistan försvann.. ?

    Tjena, har en midrace senda och när jag var ute och körde för några dagar sen så puttrade jag på låga varv kanske 1-2 mil till en kompis. Stänge av moppen helt normalt med nyckeln, sen skulle jag starta ca 5 minuter senare så starta den inte, tände inte och sen drog vi hem den med släpet, sen dagen efter så kollade jag gnistan och den fanns ingen. undrar om ngn vet om de är stiftet eller cdi´n eller ngt med statorn eller så?

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Börja med det enklaste, byt tändstift.
    ja jag hade ett annat tändstift som var helt nytt, dock fel modell men borde ju ändå få gnista men det fick den ju inte, stiftet var dock från min cross men borde väl ändå få gnista?

  4. #4

  5. #5
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    bytt tändnings hatten.

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    byt tändkabel, tändhatt och kolla eventuella jordfel samt kabelbrott..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7
    okej jag fick igång den nu, det var en skruv från statorn som lossnat och typ pajjat en sak men hade en extra tändning hemma så den startar nu.. men nu till det väldigt mystiska.. nr jag lägger i växel och gasar så går moppen baklänges :S alla växlar går bakåt.. som jag skrev så stannande jag moppen helt normalt sen ville den itne starta efter det.. hmm vad kan ha hoppat fel?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Kaspuuur Visa inlägg
    okej jag fick igång den nu, det var en skruv från statorn som lossnat och typ pajjat en sak men hade en extra tändning hemma så den startar nu.. men nu till det väldigt mystiska.. nr jag lägger i växel och gasar så går moppen baklänges :S alla växlar går bakåt.. som jag skrev så stannande jag moppen helt normalt sen ville den itne starta efter det.. hmm vad kan ha hoppat fel?
    Har fått det 2 gånger att den har gått bakåt men det ända jag har gjort är att rulla den framåt och sen testat starta den, men om inte det funkar så försök att spring igång den lycka till!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Har fått det 2 gånger att den har gått bakåt men det ända jag har gjort är att rulla den framåt och sen testat starta den, men om inte det funkar så försök att spring igång den lycka till!
    Tjena, gjorde som du sa och det funka, dock funkar bara 1an och jag måste rulla framåt annars går den bakåt..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Kaspuuur Visa inlägg
    Tjena, gjorde som du sa och det funka, dock funkar bara 1an och jag måste rulla framåt annars går den bakåt..
    Okej men jag vet tyvärr inte mer... efter att min hade gått bakåt så efter någon vecka eller så (inte säker) så fastnade min motor också på 1an, men det berodde på att min kick hade gått sönder i motorn så delen som var sönder till kicken hade blockerat växel"peten" i motorn så den bara kunde ha 1an. Men det är nog inte samma problem med din Lycka till!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Okej men jag vet tyvärr inte mer... efter att min hade gått bakåt så efter någon vecka eller så (inte säker) så fastnade min motor också på 1an, men det berodde på att min kick hade gått sönder i motorn så delen som var sönder till kicken hade blockerat växel"peten" i motorn så den bara kunde ha 1an. Men det är nog inte samma problem med din Lycka till!
    fast kan nog va samma problem.. för min kick är helt cp sen de hände och kan vrida kicken framåt mycket längre än man borde :S

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Kaspuuur Visa inlägg
    fast kan nog va samma problem.. för min kick är helt cp sen de hände och kan vrida kicken framåt mycket längre än man borde :S
    De va som fan, gå in på min: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...bi-Senda-DRD-R
    och leta upp där jag klyver motorn, och när du har klyvt den så lyfter du bara upp kick"veven" och kollar om den är sönder och om den är sönder så kostar det bara 300-400kr för en ny

    Edit: Om du är osäker, adda mig på facebook (Felix Bodin) så kan vi snacka där

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    De va som fan, gå in på min: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...bi-Senda-DRD-R
    och leta upp där jag klyver motorn, och när du har klyvt den så lyfter du bara upp kick"veven" och kollar om den är sönder och om den är sönder så kostar det bara 300-400kr för en ny

    Edit: Om du är osäker, adda mig på facebook (Felix Bodin) så kan vi snacka där
    kollade din tråd och den delen från kickdrevet du hittade vid växelpeten är exakt likadan som jag hittade där inne, samma storlek och allt ;O ska skruva ihop det igen oh hoppas på att den vill gå framåt i stället för bakåt.. hehe

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Kaspuuur Visa inlägg
    kollade din tråd och den delen från kickdrevet du hittade vid växelpeten är exakt likadan som jag hittade där inne, samma storlek och allt ;O ska skruva ihop det igen oh hoppas på att den vill gå framåt i stället för bakåt.. hehe
    Det är nog den som orsakade att du inte kunde växla men att den ska gå fram eller bak har jag ingen aning om vad det kan bero på beställ kick delen så du kan kicka igång den ist för att springa igång den

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in