1. #1

    Derbi GP1 som dör när man gasar

    Har en DErbi GP1 med piaggio LC motor och 17,5 fögge. Sitter ett Technigas rör på och den går riktigt bra i vanliga fall. 90 på gps, men nu är det strul

    Den startar och går bra i ca 20 sek, sen sen bara dör den. Jag kan då starta igång den, men så fort jag börjar gasa så bara BÖar den och dör. Så den går på tomgång med inte mer.

    Mina teorier är automatchoken eller typ luftfiltret som är igensatt kanske. Har dock inte börjat felsöka allt för mycket än. Men är det att den får för lite soppa och mycket luft, eller för mycket soppa och för lite luft????

    Någon som varit med om detta???

  2. #2
    Hejsan Haganorra!

    Din teori stämmer med att den får för mycket luft, det kan mycket väll vara så att munstyckena behöver göras rent.
    Det kan även vara så att tändstiftet har dött, här får du lite tips om vad du kan felsöka.

    1. lågfarts munstycket är igenklaggat
    2. huvudmunstycket är igenklaggat
    3. tändstiftet är slut
    4. flottörnålen har hängt sig och släpper inte igenom bränslet in i flottören lika snabbt som tidigare
    5. bränslekranen flödar inte lika bra som den gjort tidigare
    6. kontrollera så att avgasröret inte är igensatt med skit (någon på skolan kanske har fyllt avgasröret med något jävligt)

    Kan vara värt att kolla dom grejerna då dom påverkar din symptom.
    Vore det choken så skulle den vara orolig på tomgång och när motorn blivit lite varmare så skulle den gå bättre.
    Men hände detta nu när kylan började komma så kan det mycket möjligt vara choken som strejkat.

    MVH
    Phill@Racing-Planet

  3. #3
    kolla om soppa tillförslen är som den ska låter som den går bra när flottören är full med soppa och sedan när bensin kranen/vakumklockan sa fylla på så går detta ine pga smuts eller trasig vakumklocka där flödet är kasst

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in