1. #1

    Håller inne kopplingen - rullar inte.

    Hej,

    Nu är det så att jag har en Derbi Extreme 08, den har gått ca 370 mil.
    Nu till problemet, när jag har i en växel ( vilken som helst förutom friläget) och håller inne kopplingshandtaget så vill den inte rulla.
    Det funkar bra när man kör men inte när den är avstängd.
    Någon som vet vad felet är?

    Tack

  2. #2
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Pröva byta växellådsolja och kolla om det gör någon skillnad!
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  3. #3
    om motorn är kall när du försöker detta så brukar det vara mycket svår rullat pga att oljan i koppllingen är kall. Samma sak gäller tex på min mc nsr 125a den är skit segrullad när den är kall och rullar mycket lätt när den är varm

  4. #4

  5. #5
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Har samma problem när min cross är kall .
    Tror inte det ska vara någon fara , när den är varm funkar det
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  6. #6
    Vaför ska du hålla inne kopplingen då?? gör inte de finns ingen anledning så då är problemet löst! så har de varit på min crossar jag haft och moppar också och de är ju så när oljan är kall så ligger lamellerna ihop och då särar dom ju inte på sig men de släpper ju om du drar den hårdare framåt!

  7. #7
    aa, men det släpper inte helt. Det går att rulla framåt men det är skitsegt!
    Tack för tipsen/förklaringarna!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fotbollsfille Visa inlägg
    aa, men det släpper inte helt. Det går att rulla framåt men det är skitsegt!
    Tack för tipsen/förklaringarna!
    Det ska vara segt!!!!! Helt jävla normalt!!!

  9. #9
    Jepp, det är segt att rulla moppen fast man har kopplingen indragen.. precis som han ovanför skrev..

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    fel olja
    Nej, inte jag och jag har "likande fel så att säga" Har varit så på alla mina moppar/cross

  12. #12

  13. #13
    MEN ÖÖH. det ska ju va segare att rulla moppen med växel i o koppling, lika dant på alla crossar, det är lättare på friläge för då har du inga drev som ska snurra nere i oljan, när du har växel i snurrar ena växel axeln, och då blire trögare, men om du provar försöka putta den på grus, om inte hjulet rullar på grus haru problem, det ska vara så att du knappt kan rulla fram den på småsten med växel i... hur fan skulle annars motorbromsning funka utan motstånd?? övervarvning
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in