hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009

svetsa i magnesiumblandat motorblock?

tjenare, jag har ett motorblock där jag tänkt flytta pinnbultarna inåt, 3,5mm snett inåt ska pinnbultarna och då har jag lite funderingar på hur jag ska göra. det jag tänkt göra är att jag plockar ur pinnbultarna, skickar på svetsning och sedan borra nya hål och gänga där nya pinnbultarna ska sitta.
    Är detta ett svårsvetsat material eller är detta enkelt att själv göra?
    det är en piaggio scoot cylle som ska på ett am6 block.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Det går att svetsa i det, men det är inte det lättaste materialet att arbeta med. Det fräsar mycket
    och krävs en hel del svetskunskaper för att få det riktigt bra. Men visst det går att svetsa själv med

Som du nämnde i texten så är den metoden skitbra!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det går att svetsa i det, men det är inte det lättaste materialet att arbeta med. Det fräsar mycket
    och krävs en hel del svetskunskaper för att få det riktigt bra. Men visst det går att svetsa själv med

Som du nämnde i texten så är den metoden skitbra!
    då är det med andra ord inget jag fixar att svetsa själv, då jag inte svetsat just TIG förut. Jag antar att man svetsar magnesiumblock på precis samma sätt som aluminium, dvs att det smälter vid 650 grader.
    det jag ska göra är ju att fylla igen gamla hålet. det finns inga andra sätt att fylla med, t.ex kemisk metall?

larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    då är det med andra ord inget jag fixar att svetsa själv, då jag inte svetsat just TIG förut. Jag antar att man svetsar magnesiumblock på precis samma sätt som aluminium, dvs att det smälter vid 650 grader.
    det jag ska göra är ju att fylla igen gamla hålet. det finns inga andra sätt att fylla med, t.ex kemisk metall?
    kemisk metal ska du inte ta, det är ganska värdelöst om du inte tar skit mycke härdare, annars kan du väl smälta ner nått block och hälla i hålen sen kan du fylla igen mer
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    kemisk metal ska du inte ta, det är ganska värdelöst om du inte tar skit mycke härdare, annars kan du väl smälta ner nått block och hälla i hålen sen kan du fylla igen mer
    nja jag ska ju inte göra något sorts hemmapul och hoppas på att det funkar, detta ska ju bli seriöst

larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    nja jag ska ju inte göra något sorts hemmapul och hoppas på att det funkar, detta ska ju bli seriöst
    fråga nån på skolan om dom kan hjälpa dej? typ svetslärarn, min svets lärare svetsar cylindrar och grejer han
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

Vad för cylle?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    fråga nån på skolan om dom kan hjälpa dej? typ svetslärarn, min svets lärare svetsar cylindrar och grejer han
    jag får fråga
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    Vad för cylle?
    en parmakit 500cc till en aerox

går inte göra en addapter bara då ?

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Jag fick mitt zündapp block svetsad för en vetekrans + 500kr kontant svart till en svetsfirma här i stan.
    Det blev kanon!
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    går inte göra en addapter bara då ?
    jag måste ju ha en spacerplatta i vilket fall, men pinnbultarna sitter för nära för att göra en uppbyggnad som R/T har..
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Jag fick mitt zündapp block svetsad för en vetekrans + 500kr kontant svart till en svetsfirma här i stan.
    Det blev kanon!
    gött!

Jag har svetsat upp ett par Am6 bock och set har gått fint.
    Skicka blocket till Wirgars Racing så kan jag fixa det åt dig.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Wirgart Visa inlägg
    Jag har svetsat upp ett par Am6 bock och set har gått fint.
    Skicka blocket till Wirgars Racing så kan jag fixa det åt dig.
    just nu har jag varken pengar till cylle eller svetsning, tyvärr. lägger alla pengar på bilen just nu, håller på att renovera en b230. Men jag hör av mig när detta blir aktuellt

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Larse Visa inlägg
    Hörde från en mekanisk verkstad när jag lämnade in en kåpa för lagning att aluminium motorkåpor med magnesium iblandat (skulle finnas på husqvarna bland annat) är ett helvete att laga, att de i princip bara poffar till med ett stort hål som följd..

En liten heads up bara
    Det låter som olja/andra brännbara kemiska ämnen funnits kvar i blocket. Det går utmärkt att svetsa i magneisumblandad aluminum.
    Det fräser lite extra från materialet bara.

Det värsta är nog porerna i materialet kan jag tänka mig, nu har jag aldrig svetsat motorblock men fick hjälp att laga mitt Derbi motorblock efter att det sprack. Hur blocken är att svetsa i på Am6 har jag ingen aning om dock är det ju så lite så det borde gå bra.

Nån som vet i lite närmre detalj vad det är för legering i AM6-blocken? Viss skillnad på 5 vs. 95% magnesium...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in