Sidan 7 av 57 Första ... 5678917 ... Sista

Ämne: Datortråden!

Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg
    Jag har nu tänkt pyssla ihop en HTPC med en rätt så snål budget. Det jag har liggandes är:

AMD Athlon X2 4200+ 2,2 GHz
    2GB DDR2 RAM
    HP moderkort (4xDDR2, 1xPCI-e, 4xSATA osv)
    HP chassi
    HP nätaggregat @ 300W

Då datorn inte kommer synas hade jag inte tänkt satsa så mycket på att gå ner i storlek osv, utan istället satsa på ljudet från datorn.
    Följande har jag planerat att köpa till den:

Skulle detta räcka för att spela upp HD-film (oftast 720p, men ska helst klara 1080p) och samtidigt agera fil- och torrentserver?
    ja det räcker.
    w

Reg.datum
    Jul 2010
    Ska köpa en ny speldator. Min buget ligger på max 10.000 kr. Någon som har några förslag?

Här är två datorer jag funderar över och något jag skulle vilja ha

http://shop.onoff.com/Produkter/Dato...%2c23376681%2c

Om det finns någon som kan tänka sig att bygga en åt mig, får ni gärna skicka ett PM
    “Computer games don’t affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.”

Måste köpa en ny dator idag och fastnade för dessa två, vilken skulle ni välja?

http://www.elgiganten.se/product/dat...l-inspiron-580
    Eller
    http://www.elgiganten.se/product/dat...tationar-dator

Kommer användas för att surfa på internet, ladda ner, kika på film och allt de andra vanliga.
    Samt spela några lätta spel så som CS och combat arms, vad tror ni? Skulle dem klara de?

Snabba svar tack!

|Edvin|s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Måste köpa en ny dator idag och fastnade för dessa två, vilken skulle ni välja?

http://www.elgiganten.se/product/dat...l-inspiron-580
    Eller
    http://www.elgiganten.se/product/dat...tationar-dator

Kommer användas för att surfa på internet, ladda ner, kika på film och allt de andra vanliga.
    Samt spela några lätta spel så som CS och combat arms, vad tror ni? Skulle dem klara de?

Snabba svar tack!
    Av dem 2 hade jag valt den lite dyrare av dem. Dock är jag väl inget geni på datorer menmen..
    PSN: EdvinIsacsson
    Lägg till så kan vi spela lite.

Vad tror ni om detta?

Ahead Nero 9 Essentials OEM
    CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
    Stötsäker kartong
    Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,
    Antec P183 Advanced Midi Tower Svart
    Corsair HX 750W PSU
    Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870
    Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156
    Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB
    XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5
    USB2 multikortläsare 3.5" svart för
    Western Digitial Caviar® Green 1,5TB
    Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
    Lite-On DVD±RW burner IHAS124-19
    Logitech Cordless Optical TrackMan
    Ace KEYBOARD KUC500 WITH USB-HUB
    BenQ 24" LCD G2420HD
    HP Deskjet D1660
    USB 2.0 kabel A-B 1.8 m
    PC Utan OS, White Box PC

Något ni skulle byta ut? något som kanske är onödigt bra?
    Det jag stör mig mest på är att det inte går att välja mer än 4 gb ram, men det antar jag att jag bara kan köpa 4 gb till och montera i. Vet ni om garantin går ut då?

Jag ska inte spela något, men vill ändå ha en snabb och bra dator att surfa och kolla på film på i bra kvalité!

Chassi, mus etc är inte bestämt än.

Reg.datum
    Jul 2010
    De wser ut att vara ganska likvärdiga.. HP-datorn har ett 210 grafikkort vilken inte är så vasst men på den andra står det inget, gissar på att den också har ett liknande/samma kort. Delldatorn (den dyrare) har en bättre processor. Ta Dell-datorn av de två kanske? Ca. 100 GB mer har den andra på hårddisken men hur mycket är det egentligen? Jag har en 4 år gammal dator med 500GB och laddar ganska ofta ner (raderar också gammalt!!!) men jag har ändå 270GB kvar.. (hade en storrensning för en stund sedan, ca 100GB skräp åkte i soptunnan)

Jag tror inte att något av valen är dåligt. Its up to you now!

EDIT: CS och Combat Arms?? Inga problem, nästan vilken ny dator som helst klarar av dom! Låt oss ta ett exempel. Jag letade upp Elgigantens BILLIGASTE (http://www.elgiganten.se/product/dat...xx)stationära dator och bara genom att kolla på spec. i tre sekunder upptäckte jag att du kan lira de två spelen med no problemos.

Min dator har Intel Pentium 4 3.2ghz, 256mb grafikkort och 1,5GB RAM och den kan spela de spelen med god FPS-marginal.

Men självklart ska man framtidssäkra datorn och vem vill spela CS och CA hela sitt liv? Ta den dyrare datorn så kan du lira moderna spel också..

Lycka till med datorn Frågetecken!
    Senast redigerat av vonLidl den 2010-08-24 klockan 15:57.

Vi ska få egna datorer i skolan och det ryktas om MacBook Pro's.

Tobbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    vi ska få egna datorer i skolan och det ryktas om macbook pro's.
    det, det är win! :d

Reg.datum
    Jul 2010
    ^^ Najs! Hah, hann du läsa min post? Installerat burken än?

Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Någon som vet hur man ändrar färg på "fliken" på windows xp? vet att man kan ha grön och grå, men vill ha typ svart.. Är nästan säker på att man kan ändra då jag såg folk som gjort de för längesen, vet dock inte bara hur.. Känns fett obehagligt med blått och hade varit schyst om nån kunde hjälpa till lite!
    högerklick -> egenskaper har jag för mig det hette

|Edvin|s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Tjena killar! Vad tror ni om denna skärmen? Jag vill inte lägga så mycket pengar på en skärm och i så fall, är detta ett bra alternativ?

http://www.elgiganten.se/product/dat...ductTabcontent

Reg.datum
    Jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Dubbelpost foshoooo!

Hur i helvete får man bort "Mest besökta" saken när man öppnar nya flikar i firefox?!?!?

Testa: Verktyg-->Inställningar-->Allmänt-->När Firefox startarVilket du vill ha)
    “Computer games don’t affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.”

Citat Ursprungligen postat av |Edvin| Visa inlägg
    Tjena killar! Vad tror ni om denna skärmen? Jag vill inte lägga så mycket pengar på en skärm och i så fall, är detta ett bra alternativ?

http://www.elgiganten.se/product/dat...ductTabcontent
    den är helt okej, jag har storebror 24" och är nöjd den lider såklart av lite backlight bleeding osv, men det gör ju i princip alla tn-skärmar i prisklassen så det kommer man inte ifrån genom att byta märke

|Edvin|s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    den är helt okej, jag har storebror 24" och är nöjd den lider såklart av lite backlight bleeding osv, men det gör ju i princip alla tn-skärmar i prisklassen så det kommer man inte ifrån genom att byta märke
    Okej, tack! Då köper jag nog den.

Någon som vet vart man kan få tag i Xigmatek fläktar?

är ute efter
    XLF-F1253 120mm
    men helst en mindre modell.
    Senast redigerat av JuppeN den 2010-08-30 klockan 17:51.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

Tjena grabbar. Jag har en enkel fråga! Jag byggde ihop en ny dator för en månad sen typ, eller en polare gjorde. Grejen är att på mitt moderkort är där bara två uttag till ljudet så att säga, den gröna, och den rosa som är till micken! Men jag har ett 5.1 system som jag vill använda. WTF ska jag göra? Kan man köpa någon adaptor eller något liknande?

alltså, jag har bara dessa uttagen:

Men vill koppla in mitt högtalarsystem som har dessa kontakterna:

Den stora svarta går ju in i basen, så den behöver ni inte tänka på.

IAF, finns det något sätt att lösa detta?

Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Tjena grabbar. Jag har en enkel fråga! Jag byggde ihop en ny dator för en månad sen typ, eller en polare gjorde. Grejen är att på mitt moderkort är där bara två uttag till ljudet så att säga, den gröna, och den rosa som är till micken! Men jag har ett 5.1 system som jag vill använda. WTF ska jag göra? Kan man köpa någon adaptor eller något liknande?

alltså, jag har bara dessa uttagen:

Men vill koppla in mitt högtalarsystem som har dessa kontakterna:

Den stora svarta går ju in i basen, så den behöver ni inte tänka på.

IAF, finns det något sätt att lösa detta?
    Har du 5.1 ljudkort i datorn överhuvud taget?

Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Har du 5.1 ljudkort i datorn överhuvud taget?
    Yep.

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nej, enligt bilden så är det ju ett standardkort som han har i datorn.
    Nej michel .. där har du fel!

Detta moderkortet har jag - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579247 Enligt min orderhistorik iaf.. dom måste skickat fel eller något för detdär är ju inte rätt.. Där står, som jag förstår det, att där är tre utgångar (mitthögtalare/bas, bakre, och vanlig front), There just isn't

EDIT: Läste lite om moderkortet nu - där står att rosa och blå används som utgångar också. Det måste bara ställas om .. får se om jag kan lösa det
    Senast redigerat av Bjorviken den 2010-09-02 klockan 15:41.

Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Någon som vet vart man kan få tag i Xigmatek fläktar?

är ute efter
    XLF-F1253 120mm
    men helst en mindre modell.
    ingen som vet?
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

Reg.datum
    Mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Vi ska få egna datorer i skolan och det ryktas om MacBook Pro's.
    Så jävla rätt! Vi fick våra för 2 veckor sen, så jävla sköna

Tja
    Köpte en athlon 64 x2 6400+ och satte det i moderkortet(asus m2n68 AM PLUS) företaget som sålde processorn sa att jag skulle köpa, 2 första starterna så får jag meddelandet att cpu´n inte stöds av moderkortet sen så startar datorn normalt... Okej att köra nu eller kan något dumt hända? Får jag ut all processorkraft?
    Processorn är 125W(ska bara funka med max 95W), förmodligen därför det inte ville först.

Spec list:
    Asus M2N68 AM PLUS
    AMD Athlon 64 x2 6400+
    GeForce 210
    2 GB kingston HyperX 1066 DDR2

Har ett Acer WMCP78M moderkort som sitter i en annan dator jag har, har sökt men inte hittat någon info om detta moderkort. Är det bättre än mitt m2n68? Värt att byta?
    Har även en en AMD athlon dualcore 7450 2,2 GHz, skillnad mot min x2 3,2GHz?

Jag tror den kör som den ska ändå dock...

Hur kan jag annars kolla det? Datorn presterar bra tycker jag Men det tar lång tid att packa upp saker...

Processorn håller stadig temp på 40-41 grader när den stått "idle" ett tag och om jag gör krävande saker så har den varit uppe i 60 om det har med saken att göra.

Är det dumt att börja överklocka processor och övrig komponenter?
    Kan någon komponent ta skada av att jag kör denna CPU ihop med moderkortet?

Mycket tacksam för svar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in