Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066

    Senda vägrar starta efter cylinderbyte, "nyser"

    Tjenna, Jag har en Derbi Senda 05a, som jag körde lite hårt så kolven nöp på den.
    Så då skaffade jag en portad airsal 70cc sport cylinder och slängde på, men jag har inte fått igång den än...
    Den "nyser" (låter asfånigt) ca var 20e kick men tänder aldrig.
    Har hyfsad komp, har monterat kolven rätt, har dragit åt allt och gjort som man ska, har inte hällt i vatten än. Den får stark gnista (nytt stift också) och den får bensin till stiftet, har bytt munstycket till 102, har dellorto 14mm org fögg.

    Har inte rört tändningen och vad jag fattat ska jag inte behöva röra den heller? Tycker nästan att det verkar som den tänder i fel läge? men vad vet jag.

    setup: Metrakit thrower
    org luftburk med dragen plugg i samt borrat hål i den så den får mer luft
    Dellorto 14mm med 102 munstycke, hade 88 munst. innan jag skaffa 70cc
    Sprillans nytt NGK B9ES, har testat 2 stift förutom det också.
    Och Airsal 70 sport steg 1 portad.


    Jag fattar verkligen inte varför den nyser, ibland smäller ur avgasröret men aldrig tänder?

    Väldigt tacksam för hjälp, jag blir inte klok på det här

  2. #2
    Har du kollat membranet? Kan ha tagit stryk när den blev så varm att den nöp. Har den bra komp?
    Plocka av luftburken jobba lite med luftkruvens inställningar så ska det nog gå bra!

    Kan ju ha blivit så att den nöp så hårt så tändningen vreds Men det tror jag knappast.

  3. #3
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Har du kollat membranet? Kan ha tagit stryk när den blev så varm att den nöp. Har den bra komp?
    Plocka av luftburken jobba lite med luftkruvens inställningar så ska det nog gå bra!

    Kan ju ha blivit så att den nöp så hårt så tändningen vreds Men det tror jag knappast.
    Membranet har jag faktiskt inte kollat, tackar, det ska jag kolla

    Kompet är någorlunda, liiiite sämre än original tror jag men cylindern är ju inte ny, men inte skuren heller och det är tillräckligt med komp för att den ska starta utan problem. Helt ny kolvring sitter på.

    Asså det var att kolvringarna brände fast i kolven så det blev inget bakhjul som blev låst eller liknande, så jag tycker inte tändningen borde påverkats nåt.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Membranet har jag faktiskt inte kollat, tackar, det ska jag kolla

    Kompet är någorlunda, liiiite sämre än original tror jag men cylindern är ju inte ny, men inte skuren heller och det är tillräckligt med komp för att den ska starta utan problem. Helt ny kolvring sitter på.

    Asså det var att kolvringarna brände fast i kolven så det blev inget bakhjul som blev låst eller liknande, så jag tycker inte tändningen borde påverkats nåt.
    Jaha var cylinderna beggad, men om det är sprillans kolvring på så borde ju det vara lungt Kolla så att alla packningar osv är fräscha, för kompet borde vara bättre än vad en originalcylinder kan ge !

  5. #5
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    vad händer om du försöker springa igång den ?
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  6. #6
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Jaha var cylinderna beggad, men om det är sprillans kolvring på så borde ju det vara lungt Kolla så att alla packningar osv är fräscha, för kompet borde vara bättre än vad en originalcylinder kan ge !
    Japp den är beggad, mjo man tycker ju det... Tog loss membranet och det såg jag inget fel på, packningarna är "ok" om man säger så.


    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    vad händer om du försöker springa igång den ?
    Ingenting, lite nysningar ibland bara...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Japp den är beggad, mjo man tycker ju det... Tog loss membranet och det såg jag inget fel på, packningarna är "ok" om man säger så.



    Ingenting, lite nysningar ibland bara...
    Ibland kan packningarna vara slut även om dem ser fina ut. Testa hälla i vatten och se om det läcker från toppen
    För kompet borde vara bättre än vad du beskriver!

  8. #8
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Ibland kan packningarna vara slut även om dem ser fina ut. Testa hälla i vatten och se om det läcker från toppen
    För kompet borde vara bättre än vad du beskriver!
    Ska jag hälla i vatten i slangen och kolla om det läcker ut ur topplockspackningen om jag kickar då eller hur menar du..? med tanke på att den inte startar

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Ska jag hälla i vatten i slangen och kolla om det läcker ut ur topplockspackningen om jag kickar då eller hur menar du..? med tanke på att den inte startar
    Hm, om du fyller systemet med vatten och kickar så borde det pumpas runt, men har för mig att vattenpumpsdrevet drivs av tändningen så alltså pumpas det bara när moppen är igång så det kanske inte funkar ändå! Var så länge sen jag meckade med min derbi, hade isär allt förut och bytte ut och kollade allting men har glömt. Du borde vänta på någon som vet bättre

  10. #10
    Kolla packningarna, testa flöda förgasaren, testa byt ner i huvudmunstycke, byt stift, kolla så det kommer soppa från tanken till föggen,kolla membranet genom att hålla det upp det mot skyn och kolla efter ljusspringor, och testa utan filter.

  11. #11
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av TrimmarN^ Visa inlägg
    Kolla packningarna, testa flöda förgasaren, testa byt ner i huvudmunstycke, byt stift, kolla så det kommer soppa från tanken till föggen,kolla membranet genom att hålla det upp det mot skyn och kolla efter ljusspringor, och testa utan filter.
    har testat både 88 & 102 i minstycke, har testat 3 olika stift, det kommer soppa ända fram till stiftet, har kollar membranet och hålla mot en stark lampa och såg inte nåt igenom det, har inte testat utan filter iofs..

  12. #12
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    har testat både 88 & 102 i minstycke, har testat 3 olika stift, det kommer soppa ända fram till stiftet, har kollar membranet och hålla mot en stark lampa och såg inte nåt igenom det, har inte testat utan filter iofs..

    Prova med att byta upp i munstyckestorlek Tycker 102 låter alldeles för lite, är dock van vid mikuni så...


    Edit: Kan vara så att vänstra packboxen vid vevaxeln har "ploppat" ut eller bara är dålig, så var de för mig med min mt5:a
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  13. #13
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Prova med att byta upp i munstyckestorlek Tycker 102 låter alldeles för lite, är dock van vid mikuni så...


    Edit: Kan vara så att vänstra packboxen vid vevaxeln har "ploppat" ut eller bara är dålig, så var de för mig med min mt5:a
    102 är dock det största jag har hemma just nu och det bör räcka för att få den att hoppa till lite iaf, iallafall med choke....
    Det sista låter ju bara skumt, har kollat och det är inte glapp i veven upponer iaf...

  14. #14
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    102 är dock det största jag har hemma just nu och det bör räcka för att få den att hoppa till lite iaf, iallafall med choke....
    Det sista låter ju bara skumt, har kollat och det är inte glapp i veven upponer iaf...

    okok. Spelar ingen roll om de inte är glapp i veven De glappar bara om vevlagret är kasst nu snackar jag om packboxen
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  15. #15
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    okok. Spelar ingen roll om de inte är glapp i veven De glappar bara om vevlagret är kasst nu snackar jag om packboxen
    Meen om de nu skulle va så att packboxen flygit ur (låtre ju dock ganska osannolikt att den skulle göra det just nu ) blir det såhär som jag har beskrivit då?

  16. #16
    14mm org förgasare med 102 munstycke!!! hade jag aldrig vågat köra med! när jag körde 74cc så hade jag en pwk 24mm med 140 munstycke!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av SillmaN Visa inlägg
    14mm org förgasare med 102 munstycke!!! hade jag aldrig vågat köra med! när jag körde 74cc så hade jag en pwk 24mm med 140 munstycke!
    Men en större förgasare suger mer luft och behöver därför även större munstycke för att få rätt blandning.
    Jag har storlek 92 i min original förgasare med endast gianelli, går rent.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Men en större förgasare suger mer luft och behöver därför även större munstycke för att få rätt blandning.
    Jag har storlek 92 i min original förgasare med endast gianelli, går rent.
    Jo jag vet ja och jag kör med giannelli på min rieju mrx med 90 och den går med perfekt

    Tycker bara att de är lite liten förgasare på den då 14mm är väldigt litet... körde med 16mm förgasare och 120 munstycke på en av min 70 cyllar och då nöp den.....

  19. #19
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Rullar ner den för en backe på 2an ca 10-15 meter och den försöker tända lite ,men stiftet är dyngsurt när jag kommer ner för backen och jag har 102 i.... ska jag verkligen byta till mindre munstycke ändå??? Tagit bort luftburken med och har bara luftburksslangen (utan filter) på nu...

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Rullar ner den för en backe på 2an ca 10-15 meter och den försöker tända lite ,men stiftet är dyngsurt när jag kommer ner för backen och jag har 102 i.... ska jag verkligen byta till mindre munstycke ändå??? Tagit bort luftburken med och har bara luftburksslangen (utan filter) på nu...
    om stiftet var dyngsurrt så ska du ju såklart byta ner

  21. #21
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Rullar ner den för en backe på 2an ca 10-15 meter och den försöker tända lite ,men stiftet är dyngsurt när jag kommer ner för backen och jag har 102 i.... ska jag verkligen byta till mindre munstycke ändå??? Tagit bort luftburken med och har bara luftburksslangen (utan filter) på nu...
    Du kan inte utgå från stiftet när motorn inte går. Stiftets färg kan du läsa av
    när du har kört motorn varmt rejält och varvat ur den på fullgas, annars är det
    inga vidare källa på bränslemängd.

    Testa startgas och se om den hoppar igång då, om den inte gör det så är det definitivt
    något strul med tändsystem/kompression
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  22. #22
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    om stiftet var dyngsurrt så ska du ju såklart byta ner
    Jo dock konstigt att alla säger att jag ska byta UPP

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Du kan inte utgå från stiftet när motorn inte går. Stiftets färg kan du läsa av
    när du har kört motorn varmt rejält och varvat ur den på fullgas, annars är det
    inga vidare källa på bränslemängd.

    Testa startgas och se om den hoppar igång då, om den inte gör det så är det definitivt
    något strul med tändsystem/kompression
    Det var inte färgen på stiftet jag tänkte på, det var att stiftet var helt dyngsurt efter en backe på 10 meter när det var snustorrt innan

    Men jag får väl byta ner till typ 90 igen och testa om den vill gå då

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    102 är dock det största jag har hemma just nu och det bör räcka för att få den att hoppa till lite iaf, iallafall med choke....
    Det sista låter ju bara skumt, har kollat och det är inte glapp i veven upponer iaf...
    om den går bättre med coke i så ska du byta UPP i huvudmunstycke

  24. #24
    Kolla så den inte blivit sur? Plocka av avgasröret och töm det på bensin om det nu finns nån? Testa starta utan avgasrör när du ändå håller på!

  25. #25
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av TrimmarN^ Visa inlägg
    om den går bättre med coke i så ska du byta UPP i huvudmunstycke
    Jag menar inte att den har hoppat till med det, men att den borde göra det. Men med tanke på att stiftet är blött ska jag nog testa byta ner igen trots allt

  26. #26
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Jo dock konstigt att alla säger att jag ska byta UPP



    Det var inte färgen på stiftet jag tänkte på, det var att stiftet var helt dyngsurt efter en backe på 10 meter när det var snustorrt innan

    Men jag får väl byta ner till typ 90 igen och testa om den vill gå då
    Klart det är helt dygnsurt.. du har ju kört runt motorn ett x antal varv utan att den har förbrännt någon bensin. Förgasaren
    dränker hela stiftet och vevhuset med bensin. Gänga ur stiftet och rulla mopeden 10-20meter och sedan stoppa i det igen.
    Testa startgas innan du leker med mera munstycken, om den inte går på startgas kommer den aldrig gå på bensin.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  27. #27
    säger som pad105 de blir genomsurt typ direkt när du rullat och den får soppa. Prova med startgas....annas är de tändningsproblem eller kompretionsfel.....hade de med min innan så tändningen satt fel...eller du har inte rört den?

    Såg att du inte rört den nu...men de är som du säger de känns som om den tänder vid fel läge och så var de med min med...

    Lär ju vara nått med kompet eftersom du sa att de var sämre än orginal?? Ska de inte va! prova byt kolvringar

  28. #28
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av SillmaN Visa inlägg
    säger som pad105 de blir genomsurt typ direkt när du rullat och den får soppa. Prova med startgas....annas är de tändningsproblem eller kompretionsfel.....hade de med min innan så tändningen satt fel...eller du har inte rört den?

    Såg att du inte rört den nu...men de är som du säger de känns som om den tänder vid fel läge och så var de med min med...

    Lär ju vara nått med kompet eftersom du sa att de var sämre än orginal?? Ska de inte va! prova byt kolvringar

    Dom/den är helt ny(a) sa han ju
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  29. #29
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    hade en airsal 70 på min derbi förr och den stod oxå och bara hosta o skit, tog bort cylindern då och då va de fult med bensin i vevhuset, så ja köpte ny kolvring o packningar, men du har ju en ny kolvring så testa att köpa nya packningar
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  30. #30
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av SillmaN Visa inlägg
    säger som pad105 de blir genomsurt typ direkt när du rullat och den får soppa. Prova med startgas....annas är de tändningsproblem eller kompretionsfel.....hade de med min innan så tändningen satt fel...eller du har inte rört den?

    Såg att du inte rört den nu...men de är som du säger de känns som om den tänder vid fel läge och så var de med min med...

    Lär ju vara nått med kompet eftersom du sa att de var sämre än orginal?? Ska de inte va! prova byt kolvringar
    Nepp inte rört tändningen alls... Den ska väl inte behövas ändras bara för man skaffar 70cc??
    Testade gänga ur stiftet och rulla runt den på 2an en sväng också som ni sa att jag skulle göra, men det hjälpte inte...
    Den reagerar inte på startgas... Kompet är ungefär som original, möjligen lite mindre. Ny kolvring

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in