1. #1

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687

    moppen varvar inte ut , nytt rör *UPDATE**video*

    tjenare, skulle ut och köra lite på rakan idag så märkte jag att moppen värvade snabbt som fan på 1-2-3 men sen på 4 så värvade den inte alls den höll på att dö istället så jag växlade upp och då värvade den halft.
    har bytt från ett underliggande tk rör till ett överliggande giannelli 2t. Har inte satt på dom där avgasrörfjädrana än .. men den ska inte väl vara problemet?...



    -Markus.

    EDIT : ska ut snart och se om jag kan dreva om den. har 13 tand ska sätta på 12 tand. kommer det att hjälpa?:S

    EDIT: eller inte , har inte verktygen till att kunna justera kedjan eller kedjespännaren :S
    Senast redigerat av mackan663 den 2012-01-29 klockan 16:06.

  2. #2
    Kolla så att det är rätt bestyckning i.
    Och sen vafan, så du har ingenting som håller fast röret i mynningen? Dit med fjädrarna..
    13tand ska den orkar utan problem med ett gianelli, gissar på att du har 53 tandat bak?

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Kolla så att det är rätt bestyckning i.
    Och sen vafan, så du har ingenting som håller fast röret i mynningen? Dit med fjädrarna..
    13tand ska den orkar utan problem med ett gianelli, gissar på att du har 53 tandat bak?
    1. ?. rätt bestyckning?.
    2.Har inga, scooterpunkten har beställt såna till mig <3
    3, Okej, ja har 53 bak. men har ändå tänkt dreva om den iframtiden.,

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    1. ?. rätt bestyckning?.
    2.Har inga, scooterpunkten har beställt såna till mig <3
    3, Okej, ja har 53 bak. men har ändå tänkt dreva om den iframtiden.,
    du måste bestycke om förgasaren om du ska byta rör, d.v.s. byta till ett större munstycke för att den skall få rätt soppamängd, annars kär den.
    okej, men dra åtminstånde ett par buntband eller något som kan hålla fast det
    nejnej, 53tandat bakdrev är perfekt. Testa med 13/53 som drevning, borde funka bra.

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    du måste bestycke om förgasaren om du ska byta rör, d.v.s. byta till ett större munstycke för att den skall få rätt soppamängd, annars kär den.
    okej, men dra åtminstånde ett par buntband eller något som kan hålla fast det
    nejnej, 53tandat bakdrev är perfekt. Testa med 13/53 som drevning, borde funka bra.
    okej... hur vet jag vilket munstycke jag har?. för jag borde kanske ha större eller?

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    okej... hur vet jag vilket munstycke jag har?. för jag borde kanske ha större eller?
    Du ta å köper en munstycke sats mellan 90-110 och ta det största å sedan går du ner tills den går bra!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    okej... hur vet jag vilket munstycke jag har?. för jag borde kanske ha större eller?
    öppnar upp förgasaren och kollar
    Skulle tippa på att du har runt 70, köp en sats med munstycken, t.ex 80 och uppåt och testa dig fram.

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    öppnar upp förgasaren och kollar
    Skulle tippa på att du har runt 70, köp en sats med munstycken, t.ex 80 och uppåt och testa dig fram.
    okej :S, ska snart plocka ut förgasaren sen så kanske jag behöver lite hjälp med var munstycket sitter , hör av mig

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    okej :S, ska snart plocka ut förgasaren sen så kanske jag behöver lite hjälp med var munstycket sitter , hör av mig
    Plocka av förgasaren och skruva av den svarta koppen under, det mässingsfärgade föremålet i mitten, antagligen med högst nummer av alla munstycken är det som skall bytas. Huvudmunstycket, det ser ut såhär! :
    http://www.cykelkraft.se/J17-992-50.phtml

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Plocka av förgasaren och skruva av den svarta koppen under, det mässingsfärgade föremålet i mitten, antagligen med högst nummer av alla munstycken är det som skall bytas. Huvudmunstycket, det ser ut såhär! :
    http://www.cykelkraft.se/J17-992-50.phtml
    okej ,tackar
    Senast redigerat av mackan663 den 2011-12-22 klockan 18:19.

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Det stod 100 uppe på locket på munstycket i mitten.den största munstycket

    EDIT: hittar inte sånt packe med munstycken.. vet iallfall att förgasaren är en dellorto **mm .
    Senast redigerat av mackan663 den 2011-12-22 klockan 18:33.

  12. #12
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Fixa fast röret på nåt sätt först och främst, innan du börjar pilla på nåt annat.

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Fixa fast röret på nåt sätt först och främst, innan du börjar pilla på nåt annat.
    okej.. men har ändå tänkt skaffa munstycken. vilka tycker ni jag ska köpa?

  14. #14

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Bumpar denna .

    Har satt på fjädar gick typ bra efter det. Har ochså satt på ett biltema luftfilter vilket gör att jag knappt kan köra på 5-6. Verkar som den håller på att dö då. Har bara prövat 1 gång det var först med motvind då fick jag ligga i fyran och använda choke för att komma frammåt. det gick inte direkt bättre med medvind heller :S, men kunde komma upp i 5:an men den varvar skit segt. Har munstycken:98,100,102,105,108,110,112,115,118,120 -Munstycke som sitter i nu är 100.Kör fortfarande med orginaldrevning. Ända gången jag har varvat på 6:an vad med mitt gammla TK underliggande i en storm.

  15. #15
    1-Går mopeden rent? dvs den pluddrar/taktar inte och dör inte ut vid snabbt gaspådrag. Om inte så byt munstycke, se över luftfilter och tändstift, nytt stift kan göra stor skillnad om det gamla suttit på ett tag.
    2-När motorn går rent och den inte orkar varva ut 4an 5an så byt till mindre drev fram (Den ska inte klara av att varva ut 6an för lätt, det sliter mycket på motorn om man ligger och varvar längre sträckor) Dock är drevning en smaksak.
    3-Om motorn går rent och har lätt drevning men inte orkar varva ut 4an så kolla upp cylindern och kolven, eventuellt byt kolvring.

    snabbt och enkelt skrivet en sen torsdagkväll men hoppas du får ut något nyttigt ur det

    Mvh Elias
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    1-Går mopeden rent? dvs den pluddrar/taktar inte och dör inte ut vid snabbt gaspådrag. Om inte så byt munstycke, se över luftfilter och tändstift, nytt stift kan göra stor skillnad om det gamla suttit på ett tag.
    2-När motorn går rent och den inte orkar varva ut 4an 5an så byt till mindre drev fram (Den ska inte klara av att varva ut 6an för lätt, det sliter mycket på motorn om man ligger och varvar längre sträckor) Dock är drevning en smaksak.
    3-Om motorn går rent och har lätt drevning men inte orkar varva ut 4an så kolla upp cylindern och kolven, eventuellt byt kolvring.

    snabbt och enkelt skrivet en sen torsdagkväll men hoppas du får ut något nyttigt ur det

    Mvh Elias
    Då ska vi se . 1.Både ja och nej ,beror på hur jag sticker i början tex jag gasar och släpper sen gasar igen asså sånt typ runkegasar hantaget^^ då kan den sticka snabbt som fan,annars så kan den börja pluddra och nästan dö om jag ger förlite gas..Luftfiltret är nytt . Tändstiftet får jag kolla hos en kompis, har inte haft problem med det förr .
    2.Har ett mindre drev men har inte bytat än, den varvar i 4:an det är typ precis i 5:an men i 6:an så håller den på att dö. ( innehåll med det gamla röret).
    3.Så långt har jag inte kommit .


    EDIT:fixar om lite för att jag var ute o körde idag., När jag körde idag så kunde jag mer eller mindre bara köra på 1-2-3 för i 4an så fick den ingen fart , man kände farten komma men den dog ut igen.Men i 2-3 fy fan vad den stack då , var redigt skönt att köra . men vill ju kunna fortsätta framåt. I 4-6 så håller moppen på att dö. Den får ingen fart alls. Kvittar om jag har dragit ut som fan på tex 3:an, axx:et försvinner och moppen saktar ner o håller på att dö. Ska jag försöka byta drev eller?:S

    -Mackan.
    Senast redigerat av mackan663 den 2012-01-27 klockan 19:29.

  17. #17
    lägg upp en film på hur den låter när du gasar, ha gärna med handtaget i bilden så man ser hur mycket du gasar och hur snabbt etc. Detta kan avslöja ganska fort om det är rätt eller fel inställd, för jag tycker att den bör orka 4an utan problem med 13/53 i drevning.

    Mvh
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  18. #18

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    lägg upp en film på hur den låter när du gasar, ha gärna med handtaget i bilden så man ser hur mycket du gasar och hur snabbt etc. Detta kan avslöja ganska fort om det är rätt eller fel inställd, för jag tycker att den bör orka 4an utan problem med 13/53 i drevning.

    Mvh
    Ska se om jag kan få det fixat. Har snabbgas ochså.

  19. #19

  20. #20
    den där är garanterat felinställd, skulle tro du behöver större munstycke. pilla gärna lite med luftskruven också
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  21. #21
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Sportluftfilter = mer luft
    För att få en lagom blandning mellan luft och bränsle
    så måste motorn få mer bränsle också.

    * Ett större huvudmunstycke, storlek vet jag ej. Och eventuellt nålen ett snäpp högre

    Då ska den gå så fint så!

  22. #22

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    den där är garanterat felinställd, skulle tro du behöver större munstycke. pilla gärna lite med luftskruven också
    Hmm,. Har skrivit vilka storlekar jag har nån chansning? Var sitter luftskruven?

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Sportluftfilter = mer luft
    För att få en lagom blandning mellan luft och bränsle
    så måste motorn få mer bränsle också.

    * Ett större huvudmunstycke, storlek vet jag ej. Och eventuellt nålen ett snäpp högre

    Då ska den gå så fint så!
    Har ett Fiddyluftfilter*sånt här : http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...-Fiddy-82596/*
    Kan inte något om blandningar
    Större munstycken har jag, Okej nån gissning som man kanske kan börja på ?? har 100 just nu. Hur menar du med nålen?., hur ställer man in det ?

  23. #23
    Ingen kan säga exakt hur din förgasareska vara, du måste prova dig fram!
    Huvudmunstycke till att börja med, det verkar du ha lite koll på. Se till att mopeden är varmkörd och provkör med många olika storlekar på huvudmunstycket. Då kommer du få fram en storlek där mopeden går som bäst, självklart detta som ska sitta i förgasaren.
    Var luftskruven sitter varierar men antingen nära insuget eller nära luftfiltret, den bestämmer till viss del hur mycket luft mopeden får upp till ett visst varvtal. Börja med att ha den ca 2varv utskruvad sen provar du att skruva ett halvt varv i taget tills mopeden svarar som snabbast på gasen.
    Tomgångsskruven sitter oftast mitt på förgasaren och kan vara bra att veta, denna justerar alltså endast tomgång!
    Nålen tror jag inte du behöver ändra, det är bara krångligt för en nybörjare.

    konstigt det inte finns en riktig guide på forumet om att justera in en förgasare, fanns ju på dem förra?
    Finns garanterat många guider till det om du bara använder google

    MVH
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  24. #24

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    Ingen kan säga exakt hur din förgasareska vara, du måste prova dig fram!
    Huvudmunstycke till att börja med, det verkar du ha lite koll på. Se till att mopeden är varmkörd och provkör med många olika storlekar på huvudmunstycket. Då kommer du få fram en storlek där mopeden går som bäst, självklart detta som ska sitta i förgasaren.
    Var luftskruven sitter varierar men antingen nära insuget eller nära luftfiltret, den bestämmer till viss del hur mycket luft mopeden får upp till ett visst varvtal. Börja med att ha den ca 2varv utskruvad sen provar du att skruva ett halvt varv i taget tills mopeden svarar som snabbast på gasen.
    Tomgångsskruven sitter oftast mitt på förgasaren och kan vara bra att veta, denna justerar alltså endast tomgång!
    Nålen tror jag inte du behöver ändra, det är bara krångligt för en nybörjare.

    konstigt det inte finns en riktig guide på forumet om att justera in en förgasare, fanns ju på dem förra?
    Finns garanterat många guider till det om du bara använder google

    MVH
    Okej, Ska ta o pröva lite när man pallar . Har bara fixat huvudmunstycken, Måste man fixa till dom där brevid ochså?.Hmm det med luftskruven kommer att bli svårt :S, men tror att det är en orginal förgasare iallafall,Men när moppen är varm så kan den svara hyffsat snabbt, Kan fixa en video efter när man har kört lite.Tog ju videon när den hade ståt stilla i ca 2-3 dagar och när det var typ 2- något. Ska jag försöka ändra lite på tomgången ochså?. Det med nålen är någon sugen på att förklara lite??Är lite sugen på att få veta lite om den ^^


    -Mackan




    Edit: Satte i en 108 Men har inte rört luftskruven eller nåt. Den varvar inte på 6:an det är precis att den klarar det på 4-5:an.Ska jag pröva med en 110 eller nåt?
    Senast redigerat av mackan663 den 2012-01-30 klockan 19:33.

  25. #25
    prova 110 !
    Det där med luftskruven är inte svårt, bara skruva lite fram och tillbaks tills man tycker den går som bäst.
    Och nålen orkar jag inte riktigt förklara då det är svårt om man inte pillat i en förgasare innan, Men det sitter en nål som går ner i huvudmunstycket och när man gasar så rör den sig uppåt så att det släpper igenom soppa. och beroende på om man vill ha mer/mindre soppa så höjer eller sänker man nålen så att huvudmunstycket öppnar olika mycket. Inget du behöver bry dig om
    tomgången rör du bara om den blir för låg eller för hög (har en tendens att ändra sig när man pillar med allt annat)
    Dem andra munstyckena brukar man inte behöva byta, men vill man ha en moppe som går riktigt optimalt så gör man det.

    Lite lulligt skrivit en måndagkväll och hoppas nybörjare också förstår
    MVH
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  26. #26

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    prova 110 !
    Det där med luftskruven är inte svårt, bara skruva lite fram och tillbaks tills man tycker den går som bäst.
    Och nålen orkar jag inte riktigt förklara då det är svårt om man inte pillat i en förgasare innan, Men det sitter en nål som går ner i huvudmunstycket och när man gasar så rör den sig uppåt så att det släpper igenom soppa. och beroende på om man vill ha mer/mindre soppa så höjer eller sänker man nålen så att huvudmunstycket öppnar olika mycket. Inget du behöver bry dig om
    tomgången rör du bara om den blir för låg eller för hög (har en tendens att ändra sig när man pillar med allt annat)
    Dem andra munstyckena brukar man inte behöva byta, men vill man ha en moppe som går riktigt optimalt så gör man det.

    Lite lulligt skrivit en måndagkväll och hoppas nybörjare också förstår
    MVH
    Okej, ska pröva med 110, ska se om jag hittar luftskruven ochså. För det sitter 2 skruvar på sidan precis brevidvaranda.. Kan skruva lite på den som sitter närmast luftfiltret.

  27. #27
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    tycker motorn låter orolig. det läcker inte ngt? t.ex kylarvatten eller bensin?
    som dom andra säger fixa med luften. orkar den varva ut i 1,2,3,4?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in