Ämne: Värmenypt???
-
2011-12-25, 20:43 #1
Värmenypt???
Tjenis, ganska ny här på moppenet, men iaf så har jag en Piaggio Typhoon -98, det är så att jag nyligen har bytt kolv och jag drog på mitt stage 6 pro replica rör, testade olika munstycke och moppen gick bäst på 88 när jag var klar så varmkörde jag ordentligt och sedan drog jag ut den för att testa jag maxade moppen och kom upp i 70 km/h sen tog vägen slut, tänkte fyfan vad bra den går, så körde jag tillbaka med full patte och den bara tvär dog med ett skrapande ljud precis som att kolven hade stannat men det slutade sen, vet inte om kolven rörde sig fortfarande när jag saktade ner, jag kicka igång den och jag kände inget motstånd.
Den startade hur lätt som helst, sen körde jag på 2/4 gas och det hände samma sak.
Idag bytte jag tillbaka till original röret och har nu munstycke 82 går hur bra som helst på fullgas men sen så höll jag 2/4 gas och den bara tvärdog igen med ett skrapande ljud (det skrapande ljudet låter bara som om kolven stannat), men startade utan några som helst problem. Hjulet låste inte sig eller något sånt.
Har biltema tändstift, sportluft filter, 6,5 g vikter, doppler racing membran, urpluggat original rör..
Hjälp mig snälla! Tror ni den har värmenypt? för isf skulle ju kolven sitta som bara den och det skulle inte gå att starta motorn förens den har kylt sig över en natt.
Btw jag tog bort topplocket och la kolven i botten läge men jag såg inga repor eller nått i cylindern och detta är kolven jag bytte till http://www.racing-planet.se/reservde...22144c470ebf9cSenast redigerat av Robban den 2011-12-25 klockan 20:48.
-
2011-12-25, 20:45 #2
- Reg.datum
- Oct 2009
- Ort
- Somalia
- Inlägg
- 1 069
Den kanske läcker in vatten?
-
2011-12-25, 20:47 #3
nää då, alla packningar är bytta och det var en torr vägg jag körde på, den är AC
-
2011-12-25, 23:11 #4
kollat så inte toppen är skev då? inte säkert att packningen hjälper då
-
2011-12-25, 23:32 #5
kollade det precis men ser ut att vara helt plant, tror du att jag har för litet munstycke? innan så hade jag en kolv som hade gått 1700 mil och den var helt skadad, hade munstycke 86 innan och 34 lågfart nu har jag 40 lågfart och 82 munstycke ska köpa en 34 lågfart eftersom den gick dåligt på låga varv innan när jag hade trim röret på så jag borrade upp den
-
2011-12-25, 23:57 #6
enklast är ju att ta bort cylindern och kolla hur kolven ser ut, kan även tillläga att de går att kicka även fast cylindern har värmenypit.
-
2011-12-25, 23:58 #7
motorn tappar liksom inte effekt innan det händer, den bara dör helt plötsligt
-
2011-12-26, 00:19 #8
-
2011-12-26, 00:34 #9
det låter ganska mycket som den har nypt. plocka av toppen o kolla ner i cyllen, tar 5 min
-
2011-12-26, 00:38 #10
det har jag gjort, såg inga repor i cyllen, sen så kan jag tillägga att jag inte hade mkt pengar en dag så jag var tvungen att köpa biltemas mineral olja har använt 4 dl av den oljan nu ungefär, köpte hel syntet olja häromdagen så jag tänkte byta olja nu, det kanske är lösningen
-
2011-12-26, 01:06 #11
-
2011-12-26, 23:36 #12
-
2011-12-27, 00:05 #13