Ämne: Värmenypt???

  1. #1
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125

    moppe Värmenypt???

    Tjenis, ganska ny här på moppenet, men iaf så har jag en Piaggio Typhoon -98, det är så att jag nyligen har bytt kolv och jag drog på mitt stage 6 pro replica rör, testade olika munstycke och moppen gick bäst på 88 när jag var klar så varmkörde jag ordentligt och sedan drog jag ut den för att testa jag maxade moppen och kom upp i 70 km/h sen tog vägen slut, tänkte fyfan vad bra den går, så körde jag tillbaka med full patte och den bara tvär dog med ett skrapande ljud precis som att kolven hade stannat men det slutade sen, vet inte om kolven rörde sig fortfarande när jag saktade ner, jag kicka igång den och jag kände inget motstånd.
    Den startade hur lätt som helst, sen körde jag på 2/4 gas och det hände samma sak.

    Idag bytte jag tillbaka till original röret och har nu munstycke 82 går hur bra som helst på fullgas men sen så höll jag 2/4 gas och den bara tvärdog igen med ett skrapande ljud (det skrapande ljudet låter bara som om kolven stannat), men startade utan några som helst problem. Hjulet låste inte sig eller något sånt.

    Har biltema tändstift, sportluft filter, 6,5 g vikter, doppler racing membran, urpluggat original rör..

    Hjälp mig snälla! Tror ni den har värmenypt? för isf skulle ju kolven sitta som bara den och det skulle inte gå att starta motorn förens den har kylt sig över en natt.

    Btw jag tog bort topplocket och la kolven i botten läge men jag såg inga repor eller nått i cylindern och detta är kolven jag bytte till http://www.racing-planet.se/reservde...22144c470ebf9c
    Senast redigerat av Robban den 2011-12-25 klockan 20:48.

  2. #2
    Den kanske läcker in vatten?

  3. #3
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    nää då, alla packningar är bytta och det var en torr vägg jag körde på, den är AC

  4. #4
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    kollat så inte toppen är skev då? inte säkert att packningen hjälper då

  5. #5
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    kollade det precis men ser ut att vara helt plant, tror du att jag har för litet munstycke? innan så hade jag en kolv som hade gått 1700 mil och den var helt skadad, hade munstycke 86 innan och 34 lågfart nu har jag 40 lågfart och 82 munstycke ska köpa en 34 lågfart eftersom den gick dåligt på låga varv innan när jag hade trim röret på så jag borrade upp den

  6. #6
    enklast är ju att ta bort cylindern och kolla hur kolven ser ut, kan även tillläga att de går att kicka även fast cylindern har värmenypit.

  7. #7
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    motorn tappar liksom inte effekt innan det händer, den bara dör helt plötsligt

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban021 Visa inlägg
    enklast är ju att ta bort cylindern och kolla hur kolven ser ut, kan även tillläga att de går att kicka även fast cylindern har värmenypit.
    säg inte det, beror på hur hårt den nypt. normalt brukar den bli stum i början. dock så går det ju att kicka sen när den har kylt ner sig, och går inte det så har den skurit.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    det låter ganska mycket som den har nypt. plocka av toppen o kolla ner i cyllen, tar 5 min

  10. #10
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av W1L43LM Visa inlägg
    det låter ganska mycket som den har nypt. plocka av toppen o kolla ner i cyllen, tar 5 min
    det har jag gjort, såg inga repor i cyllen, sen så kan jag tillägga att jag inte hade mkt pengar en dag så jag var tvungen att köpa biltemas mineral olja har använt 4 dl av den oljan nu ungefär, köpte hel syntet olja häromdagen så jag tänkte byta olja nu, det kanske är lösningen

  11. #11
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    det har jag gjort, såg inga repor i cyllen, sen så kan jag tillägga att jag inte hade mkt pengar en dag så jag var tvungen att köpa biltemas mineral olja har använt 4 dl av den oljan nu ungefär, köpte hel syntet olja häromdagen så jag tänkte byta olja nu, det kanske är lösningen
    hmm borde inte va nån märkbar skillnad på oljan.. men vet inte kanske de

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    säg inte det, beror på hur hårt den nypt. normalt brukar den bli stum i början. dock så går det ju att kicka sen när den har kylt ner sig, och går inte det så har den skurit.
    jag kunde kicka på min roxx när den hadde skurit, kunde även köra den 4mil hem, dock väldigt svårstartad haha! =) kan även tillläga att den har skurit rejält!

  13. #13
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban021 Visa inlägg
    jag kunde kicka på min roxx när den hadde skurit, kunde även köra den 4mil hem, dock väldigt svårstartad haha! =) kan även tillläga att den har skurit rejält!
    jo det sa jag absolut inte emot, klart det kan gå att kicka, t.ex när kolvringarna smält fast i kolven och inte fjädrar tillbaks, då kan man tappa kompressionen och det går att kicka ändå
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in