Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Red face få upp fronten på yamaha dt 50 mx

    tjallo, har börjat fundera på dehär me stunt, så jag har satt dit pakethållarn, vågar dock inte stegra sittandes på knäna elr annat änn att sitta normalt, men asså från det att jag startat moppen tills det e dags att balansera... HUR GÖR MAN FÖR ATT FÅ UPP DEN?
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    dra in kopplingen, dra full gas, släpp ut kopplingen och ryck som in i h*****e

  3. #3
    jo, rycka ska man vet ja sen man gjorde sånt på cykeln, men skall man kompa gaffeln innan rycket eller inte?
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  4. #4
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Det ska du inte behöva. dock är ju inte en dt-mx nåt att stunta med precis, men visst allting går om man vill!
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  5. #5

  6. #6
    så vad ni menar e att man mst ha en skyhelvetes massa trim för att stegra???
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  7. #7
    Man måste inte... men det underlättar att ha gott om effekt.

  8. #8

  9. #9
    höhö, den e kanske inte stark näre gäller accelration och att resa, men idag bogserade jag min polares hemmabygda diesel crosscart på javetifan, en mopedbils tyngd upp och nerför långa backar, o min dt gnällde inte
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  10. #10
    Jonthäs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    skogen
    Inlägg
    1 929
    Har lite trim till dt ligger som jag hade på min för länge sen...Original dt är nästan omöjligt att åka på bakhjulet med. Men med 70cc så gick det lätt somfan att åka på bakhjulet,lättare än rieju och puckelsenda.
    Skicka pm om du är intreserad utav delarna!
    M42B18Power!
    You must be gentle with it, just like with most swedish girls.. BUT I WONT!

  11. #11
    tyvärr, vill hålla den i orginal skick till nästa ägare då jag bara ska ha den typ 2 år, ska spara till volvo 850 t5:a efter kortet
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  12. #12
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    du får aldrig upp en orginal dt
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  13. #13
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    tyvärr, vill hålla den i orginal skick till nästa ägare då jag bara ska ha den typ 2 år, ska spara till volvo 850 t5:a efter kortet
    Du lär först bli ruinerad på att köpa den och sen på bensin kostnaderna, så jag avråder dig från det.
    och man får inte så mycket för en dtmx när man säljer dom.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    du får aldrig upp en orginal dt
    De hade då jag inga problem med
     

  15. #15
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    De hade då jag inga problem med
     
    aldrig att den där är helt orginal?
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    aldrig att den där är helt orginal?
    Trimpipa var allt jag hade på den, kanske något större framdrev, kommer inte ihåg De e bara o ta i o möta med gasen så går det

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Trimpipa var allt jag hade på den, kanske något större framdrev, kommer inte ihåg De e bara o ta i o möta med gasen så går det
    äntligen någon på MNF som kan göra ngt annat än att bara köra utan att ha 70cc 20mm o allt vad det heter )

    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Du lär först bli ruinerad på att köpa den och sen på bensin kostnaderna, så jag avråder dig från det.
    och man får inte så mycket för en dtmx när man säljer dom.
    vadå, då skulle ju Hast va pank då menar du, han har ju tillome s60 t5 och dessutom en triumph?!?!
    Senast redigerat av simon17 den 2011-12-28 klockan 23:34.
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  18. #18
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    om du står på sadeln kan du få upp stortsett vilken moppe som helst otrimmad, med rätt teknik osv, sen när du ska sitta ner och sen börja göra vissa trix kan lite extra kräm underlätta, men allt handlar om teknik och vilja!
    Sen.. varför en sån moppe? truma bak = värdelöst på växlade moppar vid stunt
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    om du står på sadeln kan du få upp stortsett vilken moppe som helst otrimmad, med rätt teknik osv, sen när du ska sitta ner och sen börja göra vissa trix kan lite extra kräm underlätta, men allt handlar om teknik och vilja!
    Sen.. varför en sån moppe? truma bak = värdelöst på växlade moppar vid stunt
    Häftigt o åka bakhjul med gammla mopeder ju Trumma duger till stunt bak iallafall Jag kunde sitta ner o åka på min också, däremot gick de inte på min original puch, den orkade inte

  20. #20
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Häftigt o åka bakhjul med gammla mopeder ju Trumma duger till stunt bak iallafall Jag kunde sitta ner o åka på min också, däremot gick de inte på min original puch, den orkade inte
    Växlade moppar = fotbroms. har du trumma på växlad moppe kan du inte ha HB-system. vilket gör måånga trix omöjliga. men ja, jävligt ballt med bakhjul på gamla moppar
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Växlade moppar = fotbroms. har du trumma på växlad moppe kan du inte ha HB-system. vilket gör måånga trix omöjliga. men ja, jävligt ballt med bakhjul på gamla moppar
    Varför skulle man inte kunna ha handbroms system på trumbromsade mopeder? det hade jag iallafall, va ju bara o tillverka en bit o fästa en vajer i på bromsarmen

  22. #22

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Sjukt simpelt att bygga handbroms på trumma!
    Precis

  24. #24
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Varför skulle man inte kunna ha handbroms system på trumbromsade mopeder? det hade jag iallafall, va ju bara o tillverka en bit o fästa en vajer i på bromsarmen
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Sjukt simpelt att bygga handbroms på trumma!
    allt går om man vill, men tänkte mest att trummor på äldre moppar oftast är förjävla dåliga oavsett om det är nya backar eller inte, + att fjädern är rätt hård för att man ska orka med ett finger, eller två fingrar om ni nu kör med det
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  25. #25
    Jag kör lite på bakhjulet med min MT50 i samma stuk, visst går det. Har bara opluggad krök

  26. #26

  27. #27
    Trumbromsarna på de gamla japanska mopparna fungerar aldeles utmärkt om dom bara underhålls. Det kvittar om bromsbackarna är splitter nya om axeln som pressar isär dom kärvar för att man aldrig plockat ur, rengjort och fettat in den ordentligt... Blir inte riktigt samma bett som i en modern skivbroms givetvis, men fullt tillräckligt - under förutsättning att grejerna sköts som sagt.

    Edit: De som tycker om att ha bra bromsar kanske vill läsa detta: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...l-av-trumbroms
    Senast redigerat av G-son den 2011-12-30 klockan 12:44.

  28. #28
    mina bromsar äre inga probs me, bara att slänga in kopplingen trycka ner broms "pedalen" lite grann (inte ta i för kung o fosterland) så gör han lakris bytte bromsbackarna i sommras och blästrade och polerade om de hela.

    btw, du som hadde mt5, vet du om man kan få på tank/motorsids och de kåporna som sitter vid svingen på en dt?? bara älskar dirtbike stuket e de skärmarna där bak på mt5 (de som täcker lite av sving dämparna)
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  29. #29
    bara att sitta lite längre bak köra sakt ta in koppling varva upp släpp kopplingen sakta medans du pumpar ner framm delen och ryker till så skall du ryka upp en jävla vinkel och efter det bara att öva balansen.

  30. #30
    min e ganska lätt att få upp på bakhjul !


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in