1. #1

    Muttrar gängat fast, får inte upp dom

    Hej. Jag ska byta kåpor på min moppe. Och jag gjorde ett misstag och ta bort den gamla utan att ta upp sadellådan.
    Och så nu får jag inte dit den nya kåpan, och muttarna har gängat fast. Och nu så får jag inte dit den nya köpan, så hela högra sidan är naken.

    Här är ett par bilder på muttrana om det hjälper:http://imageshack.us/g/513/imag0020fe.jpg/

    F
    år inte loss dom. Så tänkte gå hit för ett par tips.

    Det jag har provat:

    Hammra sönder dom med skruvmejsel
    Hammra sönder dom med kniv
    polygrip.
    skiftnyckel
    tång.

    Vettefan hur jag ska få upp dom. Måste ha bort sadellådan annars får jag inte på den nya kåpan.

    Väldigt tacksam för svar!

    Mvh Alexzz

  2. #2
    borra.. (:

  3. #3
    jo det går jo Har inte tänkt på det! Ty

  4. #4
    borra eller vinkel slippa...

  5. #5
    Provade du att helt enkelt skruva loss dom med ett verktyg som passade bra och gick komma åt med innan du började förstöra grejerna?

  6. #6
    Kniv och skruvmejsel är väll inte det bästa om man ska knacka muttrarna. Jag brukar ta en huggmejsel, sitter det för hårt för att orka dra sätter jag ett rör på block/led nyckeln för att få mer kraft (sällan det behövs dock) och nu är dem ändå sönder, skulle rekommendera som att du borrar som någon annan sa.

    Vinkelslip är nog inte att rekommendera i ett så trångt utrymme lätt att slinta och slipa på plasten eller att det tar eld någonstans.

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Testa muttertång från Biltema! De är kanon.

    http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...tertang-12468/
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Provade du att helt enkelt skruva loss dom med ett verktyg som passade bra och gick komma åt med innan du började förstöra grejerna?
    Ja det är klart att jag gjorde. Men dom vägrar lossna. Men jag har nya muttrar. Bara att dom där jävlarna ska loss.

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Testa muttertång från Biltema! De är kanon.

    http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...tertang-12468/
    Blir o beställa den då Testa innan man borrar.

  9. #9
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Alexzz Visa inlägg
    Blir o beställa den då Testa innan man borrar.

    Borra bara? Tar ju typ 4min sen byter du bra ut skruven
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Alexzz Visa inlägg
    Ja det är klart att jag gjorde. Men dom vägrar lossna. Men jag har nya muttrar. Bara att dom där jävlarna ska loss.
    Jag har svårt att tro det ändå... Detdär är väl bara M6, och om man försöker dra loss en M6-mutter med ett bra verktyg brukar det bara kunna sluta på två sätt: antingen lossnar muttern, eller så drar man av skruven under muttern. Så smala skruvar är inte särskilt starka...

    Ett litet problem du har är att skruvarna som muttrarna sitter på är svetsade i ramen. Med andra ord, skadar du skruvarna för att få loss muttrarna skaffar du dig mer jobb för att slipa loss dom och svetsa fast nya. Iofs inte ovanligt att gängorna på skruvarna är kassa på dessa kinamoppar, kan bidra en del till svårigheten att få loss muttrarna.

  11. #11
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Alexzz Visa inlägg
    Blir o beställa den då Testa innan man borrar.
    waaait kan man beställa från biltema?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Jag har svårt att tro det ändå... Detdär är väl bara M6, och om man försöker dra loss en M6-mutter med ett bra verktyg brukar det bara kunna sluta på två sätt: antingen lossnar muttern, eller så drar man av skruven under muttern. Så smala skruvar är inte särskilt starka...

    Ett litet problem du har är att skruvarna som muttrarna sitter på är svetsade i ramen. Med andra ord, skadar du skruvarna för att få loss muttrarna skaffar du dig mer jobb för att slipa loss dom och svetsa fast nya. Iofs inte ovanligt att gängorna på skruvarna är kassa på dessa kinamoppar, kan bidra en del till svårigheten att få loss muttrarna.
    Har försökt i två dar att få bort muttrana med olika slags verktyg.

    Jag lyckades att få bort 2 utan att skada dom nu. Men dom andra två snurrar men åker inte uppåt. Tips på hur jag ska lösa det?

  13. #13
    Försök lyfta plasten så muttern pressas uppåt. Skruven är runddragen längst ner, har du tur kan du trycka upp muttern såpass att den greppar gängan igen och går få bort. Annars hade hag tagit Dremel och något lämpligt slipstift och delat muttern.

  14. #14
    testar o lyfta plasten som du sa imorgon Ty för svar! Väldigt tacksam.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in