1. #1

    Vev problem Aerox- 99 HJÄLP!

    Tjena!

    Fick hem min helt nya Motoforce - vevparti (Racing) 10mm till min Aerox av årsmodell 99.
    Jag klöv motorn, gjorde rent, tog ut den gammla veven som var orginal ( helt köttad ) Och satte in de nya Motoforce vevpartiet.. De var inge problem över huvudtaget att få in den i blocket, behövde inte kyla veven elr liknande. Jag satte in den nya veven och helt nya packningar, allt verkar gå helt prima sen när den sitter inne i blocket o vev (pinnen?) som man sätter kolven på sticker upp där cyllen ska va så prövar jag att få den att rotera ner i blocket och sedan förvänta mig att den ska upp igen när den varit nere i bocket o vänt.. MEN de e då den helt plötsligt (nyper?) eller tar i blocket från insidan som gör att den tvär nitar.
    Jag såg att på orginal veven vaar lite lutad typ, som antagligen fick den att passa? Vad ska ja ta mej till?!
    Ifall de hjälper så är mopeden en liggande Minnarelli, vattenkyld. Motorn är nu i två delar, alltså blocket är helt öppet så man kan bara lyfta bort veven istortsätt, har ingen aning om va de handlar om för fel..?

    alla svar e hjälp!

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av RoxxRobban den 2012-01-11 klockan 22:13.

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Barroz Visa inlägg
    Tjabba!

    Jag hade liknande problem med min 125 YZ motor.
    Den fastnade i ett visst läge, såg INGA fel tills jag insåg att det måste vara kolven som slår i på vägen ner.
    Jag kontrollerade därför detta när jag hade blocket klyvt och såg mycket riktigt att när veven gick ner, så med cylindern på så gick det inte hela vägen, fick därför porta i blocket för att de skulle fungera felfritt. Då bytte jag bara kolv.

    Men det behöver inte vara så för din del, men verkar högst troligt vara något med veven som gör att när du går ner så låser den sig för at den inte klarar gå runt av antingen kolv/cylinder eller motorblock.
    värt och tillägga att han har veven i ena motorblock'shalvan (den stora) ingen kolv eller cylinder på... och det är då han försöker snurra på veven men då fastnar den någonstans där nere.. typ som att veven är för stor för blocket..
    men kan det inte vara så att man måste ha båda motorhalvorna ihopsatta? då kanske veven '' centreras '' och att det då kan fungera att snurra på veven runt utan att det tar i någonstans?
    jag är helt ute och cyklar troligtvis... det måste ju vara att Robert inte har satt dit den på rätt sätt?
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Barroz Visa inlägg
    Tjabba!

    Jag hade liknande problem med min 125 YZ motor.
    Den fastnade i ett visst läge, såg INGA fel tills jag insåg att det måste vara kolven som slår i på vägen ner.
    Jag kontrollerade därför detta när jag hade blocket klyvt och såg mycket riktigt att när veven gick ner, så med cylindern på så gick det inte hela vägen, fick därför porta i blocket för att de skulle fungera felfritt. Då bytte jag bara kolv.

    Men det behöver inte vara så för din del, men verkar högst troligt vara något med veven som gör att när du går ner så låser den sig för at den inte klarar gå runt av antingen kolv/cylinder eller motorblock.
    som maackan säger, så e varken cylinder, eller blocket dit satt, men kan vara en faktor! ska se om de finns ngt liknande problem! Tack!

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Bytta du ramlagrerna i samma veva? ska man alltid göra när man tar iser. kan vara så att lagret har "skurit" eller hur man ska säga så det inte vill snurra på sig. värt och kolla upp
    jag köpte Vevpartiet motorforce.
    och stage 6 c4 vevlager med packboxar.
    ramlager är inte det samma som vevlager?
    inte riktigt fått det förklarat ännu..

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    vevlager är lagret som staken snurrar på. Ramlager är lagrena som man sätter fast i blocket eller på veven
    kolla ialf över lagren så de snurrar som de ska.
    det här kan vara felet. folk har sagt det tidigare.. kan du länka ett ramlager från twostroke? så ska jag kolla i blocket sen!

  10. #10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in