Ämne: Dåliga splines, hjälp!
-
2012-01-27, 00:54 #1
Dåliga splines, hjälp!
Tjena!
Det är så att jag har öppnat och stängt kopplings kåpan väldigt mycket och varenda gång man gör det så måste man lossa på växelpetaren, och splinsen på axel har redan innan vart dåliga, så nu när jag satte på allt och skulle testa den nya kopplingen så får växelpetaren inget fäste ändå om skruven på kicken sitter stenhårt! Växelpetaren glider bara runt... min fråga är vad ska jag göra? Vill inte byta hela axeln då jag inte tycker det är värt på en gammal Dt
Hjälp tack!Senast redigerat av RAMI den 2012-01-27 klockan 01:04.
-
2012-01-27, 01:40 #2
Kan du dra åt växelpeten rejält? Det brukar gå att fila ihop avståndet på den bakre delen av växelpeten om
du förstår vad jag menar. Ytan som pressar ihop när du drar åt skruven. Om inte det hjälper så kan man
komma billigt undan genom att montera växelpeten och ta fram borrmaskinen. Borra rakt igenom växelpeten
och axeln sen dra igenom en m8 bult eller liknande + mutter. Håller förevigt men visst är det inte jättevackert!
-
2012-01-27, 08:13 #3
Sluta snåla så mycket förihelvete!
Alternativ 1. köp en ny växelaxel.
Alternativ 2. kila fast några spikar/metallskrot mellan växel axeln och peten och dra åt som fan.
-
2012-01-27, 11:13 #4
Testat att fila på motståndet, blir inge bättre. Har hört att folk borrar ett hål igenom hela skiten känns som det lutar åt det hållet! Men kan det inte hända att själva växelaxel bara spricker?
Annars tack så mycket för svaret
Känns inte direkt värt att köpa en ny växelpetare,axel och demontera och sen montera den nya på en gammal sleten DT som man bara fucko kör med.
Testat att dra åt som fan till mutern gick sönder, blev inge bättre alls! Då splines är heeelt slut..
-
2012-01-27, 13:05 #5
Finns inga riktigt bra nödlösningar, antingen går det sönder eller så skapar det andra problem. Nya friska delar är trots allt inte så dyra...
-
2012-01-27, 15:58 #6
Köp en aerox så kunde du köpt min nästan helt nya vkåpa med ny axel
En sann moderat.
Sköt dig själv o skit i andra
-
2012-01-27, 16:01 #7
-
2012-01-27, 16:02 #8
-
2012-01-27, 16:06 #9
-
2012-01-27, 16:10 #10
-
2012-01-27, 17:10 #11
jag svetsare på min lite lätt.. funka bra... men värre om du måste ha bort det... då blir de att ta fram rondellen
-
2012-01-27, 17:36 #12
Annars kan man ta en spännhylsa, dvs om du tar en spännhylsa som är på 6mm borrar du hålet på 5mm.
http://www.jula.se/spannhylsa-170010Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2012-01-27, 17:52 #13
Hah nee det är fina axlar på båda
Tänkte svetsa och skära ut den biten på kopplingskåpan där axeln kommer in, dock sa farsan att det kanske kommer in massa skit...
Riktigt bra ide! Får kolla upp det
Edit: Om man ska borra igenom axeln och växelpetaren vad för sorts borr behöver man då? För axeln är ju förstärkt stål har jag för mig? Rätt mig om jag har fel.
-
2012-01-27, 18:01 #14Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2012-01-27, 18:03 #15
-
2012-01-27, 18:08 #16Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2012-01-27, 18:22 #17
-
2012-01-27, 18:49 #18
Det är det minsta problemet, skiten kommer ändå in där och efter ett tag kan det vara fullmosat av olja, grus och annat som kedjan kastat in. Däremot sitter ju kopplingsmekanismen i den kåpan och kåpan belastas ganska rejält när man frikopplar. Börjar man kapa ur bitar kan man nog räkna med att kåpan kommer spricka snart, och den är betydligt dyrare än växelaxel etc.
Föreslår att du inte borrar hela vägen genom axeln, borra några millimeter bara, och gänga hålet i växelpeten så du kan dra in en skruv så den trycks in i axeln och låser fast peten.
-
2012-01-27, 19:36 #19
-
2012-01-27, 20:17 #20
Sitter den en skruv rakt igenom kan grejerna ändå röra sig lite, och det kommer nötas sönder. Med en skruv som pressar fast axeln mot andra sidan av växelpeten sitter det förhoppningsvis helt stilla, och så länge det gör det fungerar det.
-
2012-01-27, 20:28 #21