1. #1

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Tjena!

    Det är så att jag har öppnat och stängt kopplings kåpan väldigt mycket och varenda gång man gör det så måste man lossa på växelpetaren, och splinsen på axel har redan innan vart dåliga, så nu när jag satte på allt och skulle testa den nya kopplingen så får växelpetaren inget fäste ändå om skruven på kicken sitter stenhårt! Växelpetaren glider bara runt... min fråga är vad ska jag göra? Vill inte byta hela axeln då jag inte tycker det är värt på en gammal Dt

    Hjälp tack!
    Kan du dra åt växelpeten rejält? Det brukar gå att fila ihop avståndet på den bakre delen av växelpeten om
    du förstår vad jag menar. Ytan som pressar ihop när du drar åt skruven. Om inte det hjälper så kan man
    komma billigt undan genom att montera växelpeten och ta fram borrmaskinen. Borra rakt igenom växelpeten
    och axeln sen dra igenom en m8 bult eller liknande + mutter. Håller förevigt men visst är det inte jättevackert!

  3. #3
    Sluta snåla så mycket förihelvete!

    Alternativ 1. köp en ny växelaxel.
    Alternativ 2. kila fast några spikar/metallskrot mellan växel axeln och peten och dra åt som fan.

  4. #4

  5. #5
    Finns inga riktigt bra nödlösningar, antingen går det sönder eller så skapar det andra problem. Nya friska delar är trots allt inte så dyra...

  6. #6
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Köp en aerox så kunde du köpt min nästan helt nya vkåpa med ny axel
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  7. #7

  8. #8
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Jo det är sant, ska testa att borra rakt igenom om det sketer sig får man väl köpa en ny!


    Haha har redan två roxxar
    Köp den då
    Billigt satan
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  9. #9

  10. #10
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Passar ens aerox axeln på dt :S?
    Ne men du hade ju två roxxar
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  11. #11
    jag svetsare på min lite lätt.. funka bra... men värre om du måste ha bort det... då blir de att ta fram rondellen

  12. #12
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Annars kan man ta en spännhylsa, dvs om du tar en spännhylsa som är på 6mm borrar du hålet på 5mm.
    http://www.jula.se/spannhylsa-170010

  13. #13
    Hah nee det är fina axlar på båda

    jag svetsare på min lite lätt.. funka bra... men värre om du måste ha bort det... då blir de att ta fram rondellen
    Tänkte svetsa och skära ut den biten på kopplingskåpan där axeln kommer in, dock sa farsan att det kanske kommer in massa skit...

    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Annars kan man ta en spännhylsa, dvs om du tar en spännhylsa som är på 6mm borrar du hålet på 5mm.
    http://www.jula.se/spannhylsa-170010
    Riktigt bra ide! Får kolla upp det



    Edit: Om man ska borra igenom axeln och växelpetaren vad för sorts borr behöver man då? För axeln är ju förstärkt stål har jag för mig? Rätt mig om jag har fel.


  14. #14
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Hah nee det är fina axlar på båda


    Tänkte svetsa och skära ut den biten på kopplingskåpan där axeln kommer in, dock sa farsan att det kanske kommer in massa skit...


    Riktigt bra ide! Får kolla upp det



    Edit: Om man ska borra igenom axeln och växelpetaren vad för sorts borr behöver man då? För axeln är ju förstärkt stål har jag för mig? Rätt mig om jag har fel.
    Borra med en metall borr, smäller det så smäller det!

  15. #15

  16. #16
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    uuhhh okej... fan vet inte vad jag ska göra antingen borrar jag eller svetsar hmm...
    Det är inga problem att borra i.

  17. #17

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Tänkte svetsa och skära ut den biten på kopplingskåpan där axeln kommer in, dock sa farsan att det kanske kommer in massa skit...
    Det är det minsta problemet, skiten kommer ändå in där och efter ett tag kan det vara fullmosat av olja, grus och annat som kedjan kastat in. Däremot sitter ju kopplingsmekanismen i den kåpan och kåpan belastas ganska rejält när man frikopplar. Börjar man kapa ur bitar kan man nog räkna med att kåpan kommer spricka snart, och den är betydligt dyrare än växelaxel etc.

    Föreslår att du inte borrar hela vägen genom axeln, borra några millimeter bara, och gänga hålet i växelpeten så du kan dra in en skruv så den trycks in i axeln och låser fast peten.

  19. #19

  20. #20
    Sitter den en skruv rakt igenom kan grejerna ändå röra sig lite, och det kommer nötas sönder. Med en skruv som pressar fast axeln mot andra sidan av växelpeten sitter det förhoppningsvis helt stilla, och så länge det gör det fungerar det.

  21. #21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in