Derbi x-treme 06 startar inte!

Tjena allihopa!
    Nu är det så att min kära Derbi skar för ca 1-3 månader sedan och knappt två veckor efteråt bytte jag och farsan kolv på den. Efter att vi hade satt ihop allting så kickade vi som dårar utan någon alls framgång, vi testade till och med att rulla igång den men med ingen lycka alls. Efter vi hade kickat ett tag så fastnade kicken och då öppna vi motorn och kollade lite och hittade då metalflisor som kom upp när vi snurrade på veven. Metalflisorna var förmodligen från den gamla kolven då det fattades mycket metall längst upp på kolven men hur som helst, efter att vi hade plockat de allra mesta av metalflisorna så gick kicken ner hur bra som helst och veven rörde sig utan problem! Men den går inte igång, när man kickar den så låter det konstigt från motorn, vi har kollat gnistan och den är bra, vi har även rengjort förgasaren. Notera även att jag och min farsa inte är några experter och att vi kan ha gjort fel när vi höll på med t.ex förgasaren men det borde inte va det. Den nya kolven hade fått en repa i sig pågrund av att vi kickade och då har den väl blivit skadad av metalflisorna som, kan en repa i kolven göra så att moppen inte vill gå igång? Min bror sa till mig att det kan va ventilerna som är slut men vi är mycket osäkra!

Mycket tacksam för hjälp!

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Derbi har ju vakuumbensinkran, dvs 2 slangar från tanken till förgasaren. Har du satt dom rätt?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Det var min farsa som rengjorde förgasaren så jag ska ut nu snabbt och kolla hur de sitter!

Jopp, de satt rätt, jag märkte när jag skulle kolla att de satt rätt att det luktade bensin som fan, jag ska se om jag kan lägga upp en video så ni kan se hur den låter när jag kickar.

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Nedre slangen på bensinkranen ska sitta närmast cylindern på förgasaren.

Yes, slangarna sitter rätt, några mer förslag?

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Jag blir ju lite fundersam över det där med metallflisorna och att det låter konstigt när man kickar...
    Har du bra kompression? En repa i kolven kan göra väldigt mycket ja, beror på hur stor repan är osv.
    Det har ingenting med några ventiler att göra, ventiler finns inte på 2taktare

Det där med kompression, kan du förklara lite bättre för en okunnig? repan va väl inte sådär jättestor men man kunde endån känna den rätt tydligt med nageln. Jag håller på att ladda upp videoklipp på hur den låter på youtube, kommer linka klippet hit sen så du kan höra

Här är klippet!

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Kompression=motstånd. Är kicken någorlunda trög att få ner?
    Okej, ja det hade vart bra att veta hur den låter...

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Enligt filmen när du kickar med handen ser det inte ut som du har nån kompression alls ju. Har du ens kolvringar på kolven??

(sorry för dubbelpost)

Jodå, där är kompression, det är bara jag som är stark nej men skämt åsido, kolvringar sitter på kolven ja.

Glömde tillägga, att första gången vi bytade kolven så gick moppen inte igång heller ju, vi kickade så mycket och tillslut fastnade kicken och det pågrund av metalflisorna som vi inte visste var kvar i motorn. Så vi blåste med kompressor då och fick ut det mesta. Kan även tillägga att det låter mycket friskare att kicka när tändstiftet är av än när det är på men det kanske inte har något med saken och göra, då får ni ursäkta mig som okunnig!

verkar ju som att den har dåligt komp

Sitter kolven åt rätt håll?

Låter som den har låg kompression, Kan vara som Davve påstod.
    Kontrollera så att allt sitter rätt, topplock å cylinderfotspackningen bl.a.

Kom ihåg att hälla en liten skvätt olja på kolven innan du sätter på topplocket, sedan trycker du lite på kicken bara så du smörjer cylinderloppet

Metallflisorna som ni upptäckte är nog både från cylinder och kolv, har ni kontrollerat så allt ser fint ut i cyllen? det får absolut inte vara några märkvärdiga repor o.s.v..

Mvh
    GbGräddGlass

Kolven sitter åt rätt håll men den hade ju också en repa på sig men cylindern hade bara spår i sig och veven glappade lite. Men vi smörjde inte kolven för trodde den skulle få dålig kontakt med tändstiftet då, men kan ju haft fel då jag e okunnig som sagt.

Tjenare!

Splitta motorn och rengör motorn grundligt.

Sätt dit nya lager och packboxar vid växelåda och vevaxel.

Ställ in tändningen igen och kolla så inte cylindern har repor i sej. Kom ihåg nya packningar!

Derbi motorn är VÄLDIGT lätt meckad. Finns säkert en tråd på forumet!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in