Lightbulb Spänna fast svänghjul

Tjena!

Var ute o körde lite idag o mitt svänghjul lossnade IGEN, detta är andra gången. Har använt blåa loctite och mutterknack när jag spänt fast det, helt sjukt att det inte sitter längre?

Vad FAN ska jag använda för att få det att sitta fast på RIKTIGT?

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av AxxxeL Visa inlägg
    Tjena!

Var ute o körde lite idag o mitt svänghjul lossnade IGEN, detta är andra gången. Har använt blåa loctite och mutterknack när jag spänt fast det, helt sjukt att det inte sitter längre?

Vad FAN ska jag använda för att få det att sitta fast på RIKTIGT?
    Dåliga gängor?

Slipa in svänghjulet på vevaxeln med t.ex. ventilslippasta. Antagligen är ytorna ojämna så det inte fastnar ordentligt.

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Slipa in svänghjulet på vevaxeln med t.ex. ventilslippasta. Antagligen är ytorna ojämna så det inte fastnar ordentligt.
    Kan du beskriva hur man gör detta?? förstod tyvärr inte riktigt x)

Ska jag sätta dit gängtejp med kanske? så skruvas den ju inte ut så lätt

Citat Ursprungligen postat av AxxxeL Visa inlägg
    Kan du beskriva hur man gör detta?? förstod tyvärr inte riktigt x)

Ska jag sätta dit gängtejp med kanske? så skruvas den ju inte ut så lätt
    Ventilslippasta är en pasta med slipkorn i. Används normalt sett vid inslipning av topplocksventiler och säten på fyrtaktare för att ytorna skall bli släta och jämna (så ventilen tätar i stängt läge). Köp ett "set" med slippasta på tex meknomen, då får du ofta med två olika pastor, en grovkornig som du börjar med och sedan en finkorning du avslutar med. Du får också med en stav, denna behövs inte nu, den används för att snurra och slipa in ventilen.

Börja med att ta bort krysskil. Applicera sedan ett lager av pastan på konan på veven och svänghjulet. Sätt sedan dit svänghjulet löst med handen och börja rotera så att kontaktytorna slipas och jämnas till. Upprepa till svänghjulet får en bra kontaktyta på veven.

Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Ventilslippasta är en pasta med slipkorn i. Används normalt sett vid inslipning av topplocksventiler och säten på fyrtaktare för att ytorna skall bli släta och jämna (så ventilen tätar i stängt läge). Köp ett "set" med slippasta på tex meknomen, då får du ofta med två olika pastor, en grovkornig som du börjar med och sedan en finkorning du avslutar med. Du får också med en stav, denna behövs inte nu, den används för att snurra och slipa in ventilen.

Börja med att ta bort krysskil. Applicera sedan ett lager av pastan på konan på veven och svänghjulet. Sätt sedan dit svänghjulet löst med handen och börja rotera så att kontaktytorna slipas och jämnas till. Upprepa till svänghjulet får en bra kontaktyta på veven.
    Aha! Tack där! Ska göra, tror jag har sån pasta nånstans här hemma, Bugar och bockar!
    Fler tips? Asså vad ska jag låsa den med sen? loctite+gängtejp+mutterknack eller?

Loctite och mutterknack skall räcka. Du kan prova lägga en fjäderbricka (låsbricka) under muttern också.

Du ska inte behöva något alls för att låsa den så länge grejerna är i vettigt skick.

*URSÄKTAR dubbel, blev lagg*

Ne vafan kan vara felet då? Ska testa igen, kmr inte ihåg ifall det var med loctite sist....

Som sagt, antagligen är ytorna på konorna skadade. I så fall kommer det inte sitta oavsett hur mycket du drar åt, så slipa in det innan du gör något annat. När du slipar kommer du kunna se om det slipas över hela ytan eller bara vissa uppstickande platser, jag gissar att det är uppslagna kanter kring krysskilen som ställer till det för dig...

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Som sagt, antagligen är ytorna på konorna skadade. I så fall kommer det inte sitta oavsett hur mycket du drar åt, så slipa in det innan du gör något annat. När du slipar kommer du kunna se om det slipas över hela ytan eller bara vissa uppstickande platser, jag gissar att det är uppslagna kanter kring krysskilen som ställer till det för dig...
    okej.. tack.

En noobfråga, hur får jag väck krysskilen? och kan ja montera den igen?

Den är mer eller mindre lös i vanliga fall, bara att pilla loss.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in