1. #1

    Crosständningsystem

    Hej!

    Detta kanske är fel del på forumet att fråga detta då crosständningen ska på en yamaha dt125lc

    Ialafall så undrar jag om någon Yamaha yz, kx tändsystem fungerar på en yamaha dt125lc eller om det behövs modifikationer, eller möjligen annat svänghjul för att få tändplattan att passa? Då mitt nuvarande tändsystem är helt sönder så hade jag behövt ett nytt.
    Eller om man kan skaffa ett annat tändsytem som italiakit men det är lite väl dyrt.

    Mvh

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    tjenare.
    skulle inte tro att det passar, möjligen att yz125 tändningen passar. annars får du göra en adapterplatta till tändplattan, och alternativt svarva om svänghjulet.
    italkit kan man hitta för runt 1000-lappen men det passar nog heller inte rakt på, men italkit är ju en billig och bra tändning.
    fråga pad105 om tändningen, han har mekat ganska mycket med dt125 motorn.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    tjenare.
    skulle inte tro att det passar, möjligen att yz125 tändningen passar. annars får du göra en adapterplatta till tändplattan, och alternativt svarva om svänghjulet.
    italkit kan man hitta för runt 1000-lappen men det passar nog heller inte rakt på, men italkit är ju en billig och bra tändning.
    fråga pad105 om tändningen, han har mekat ganska mycket med dt125 motorn.
    Sedärja! Duktig ponke. Vilken årsmodell har du samt vilket sida är tändningssidan på din motor? Du har hur som helst en nyare motor än 1980.
    De vattenkylda motorerna har om jag inte minns fel, mindre diameter på vevaxeln än vad de luftkylda har. Min DT motor från 1980 har identisk konstruktion av
    blocket så tändning passar direkt av från YZ, likaså vev och andra prylar. Jag tycker du borde mäta vevaxeln och c-c mellan hålen i blocket för tändplattan.

    De nyare DT/YZ motorerna har samma diameter som mopeder, så ducati systemet från am6 passar i princip bolt on, behövs ibland små justeringar av tändplattan.

    Lycka till! Dra iväg ett pm om du behöver mer hjälp.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Sedärja! Duktig ponke. Vilken årsmodell har du samt vilket sida är tändningssidan på din motor? Du har hur som helst en nyare motor än 1980.
    De vattenkylda motorerna har om jag inte minns fel, mindre diameter på vevaxeln än vad de luftkylda har. Min DT motor från 1980 har identisk konstruktion av
    blocket så tändning passar direkt av från YZ, likaså vev och andra prylar. Jag tycker du borde mäta vevaxeln och c-c mellan hålen i blocket för tändplattan.

    De nyare DT/YZ motorerna har samma diameter som mopeder, så ducati systemet från am6 passar i princip bolt on, behövs ibland små justeringar av tändplattan.

    Lycka till! Dra iväg ett pm om du behöver mer hjälp.
    Tackar så hemskt mycket för svar, både från dig pAd105 och hyperperry!

    Det är årsmodell 86:a vattenkyld, den första med ypvs men dock är servomotorn sönder till den.
    tändplattan, svänghjulet etc sitter på vänster sida om du det var det du menade.
    Diametern på vevaxeln på svänghjulets sida kan jag mäta imorgon, c-c är det fästhålen för tändplattan? mäter det imorgon isåfall så ser vi ifall tändplattan passar från YZ.

    UPDT: Italiakit, passade den rakt på? eller behöver man göra en spacer för fästhålen eller liknande? Lägger nog upp en tråd på marknaden iaf om en yz 125, italiakit tändning undrar även hur det blir med tändkurvan, blir den helt galen med en yz tändningen?


    Mvh
    Senast redigerat av dannen den 2012-02-13 klockan 19:51.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in