Hybridvisning

Passar 12mm kolvbult i 10mm kolvbults cylle? (Ciao)

Tjenare!

Jo det är så att jag har en 49cc cylle liggandes som ska ha en kolv med 12mm kolvbult i.

Då den cylindern med 12 bult är 0.2mm större än en 49 cylle med 10 bult.

Frågan är då, kan det funka med en 10 bults kolv i en 12 bults cylle utan att kolven börjar göra sne slitning i loppet eller något liknande?

Ha det bra alla moppemecks!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Nej, tvärt om!

Om cyllen jag har är gjord för en kolv som är 38.4mm. så kör jag med en kolv på 38.2mm, vad kan hända? ^^
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Nej, tvärt om!

Om cyllen jag har är gjord för en kolv som är 38.4mm. så kör jag med en kolv på 38.2mm, vad kan hända? ^^
    Du tappar kompression, tolerans på spel mellan kolv och cylinder har jag för mig ligger någonstans runt 0,05 millimeter. Vad som händer kan jag dock inte svara på.

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Nej, tvärt om!

Du kommer förmodligen rasa kolv/cylinder inom 10mil. Kolvspel över 0,15 är katastrof.
    Det kommer rassla och vibrera rejält inne i cylindern, dvs att kolven slår i cylinderväggen.

Det kommer inte funka helt enkelt

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Du kommer förmodligen rasa kolv/cylinder inom 10mil. Kolvspel över 0,15 är katastrof.
    Det kommer rassla och vibrera rejält inne i cylindern, dvs att kolven slår i cylinderväggen.

Det kommer inte funka helt enkelt
    Den lär inte ens starta över huvudtaget.

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Den lär inte ens starta över huvudtaget.
    Det lär den nog göra. Jag har kört på 0,16mm i kolvspel och min motor gick cirka 3timmar.

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det lär den nog göra. Jag har kört på 0,16mm i kolvspel och min motor gick cirka 3timmar.
    Här var det mindre än 1mm i spel..

En ny kolv i rätt dimension kostar ca 150 kr. Jag slängde tyvärr mina gamla ciaogrejer i somras för att jag tänkte att ingen skulle vilja ha dem. Det var 2 st 12 mm vevar, 2 kolvar och cylindrar :S
    Moppemorfar

Jaha okej tack för svaren! ^^

Då jag har en vevaxel gjord för 10mm kolvbult och en cylinder 49cc för 12mm kolvbult så tänkte jag skaffa en kolv som är 38.2mm.

Men då det inte verkar funka så får väl jag skaffa en ny org cylle och sätta dit på min andra ciao motor!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in