1. #1

    Rieju Drac går konstigt!

    Tjena!

    Precis köpt ny förgasare till min drac (original, som var innan), inga synliga fel och satte dit. Den startar och går som den ska i ca 10 sek sen dör den långsamt, ca 50% av gångerna lyckas jag hålla liv i den med full gas när den går som sämst, i bara några sekunder, sen går det tillbaka till som det ska vara.

    Vissa av gångerna som den går ner mot "döden" och dör så baktänder den (tror jag) , det är inte en smäll som det varit på andra moppar jag haft, utan låter mer som en blöt fis, från ljuddämparen.

    Vad är det för fel?
    Testade hälla i K-sprit för eventuell kondens pga kylan men hjälpte inte.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    checka så ditt tändstift är i bra läge, på min kompis's Mrt, så var tändstiftet helt galet sönder, å när vi sprang igång den, så blöt fisar kom 24/7

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    checka så ditt tändstift är i bra läge, på min kompis's Mrt, så var tändstiftet helt galet sönder, å när vi sprang igång den, så blöt fisar kom 24/7
    Okej ska kolla det, dock så startar den fint första kicken varje gång, men går ner till dedär blötfis läget och dör efter ca 10 sek.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Låter möjligen som att förgasaren töms. Kolla soppatillförseln ifrån bensintank till motor.
    Låter rimligt, med tanke på ny förgasare (begagnad). Vad skulle det kunna bero på?

  6. #6
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    du tittade väl så det inte var något papper i föggen? annars har du ett häftigt arbete för dig

    mm på fögg då?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    du tittade väl så det inte var något papper i föggen? annars har du ett häftigt arbete för dig

    mm på fögg då?
    12mm

    Varför skulle det vara papper i föggen?

  8. #8
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    så gjorde min senda med när vakumslangen hade gått av

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av armiinn Visa inlägg
    så gjorde min senda med när vakumslangen hade gått av
    Hmm skulle kunna vara det med, vet inte riktigt vad alla hål på rieju föggen är till för, för tillfället sitter det bara på bensinslang och 2 slangar från topplocket som jag tror är kylarvatten.

  10. #10
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Caspersson Visa inlägg
    Hmm skulle kunna vara det med, vet inte riktigt vad alla hål på rieju föggen är till för, för tillfället sitter det bara på bensinslang och 2 slangar från topplocket som jag tror är kylarvatten.
    Vakumslang har du givetvis inte på drac i med att du har bensinkran som regulerar bränslemängden.
    Som du säger är de två slangar kylarvatten som värmer upp förgasaren.

    Mitt tips är att rensa förgasaren!

  11. #11
    Plocka ner förgasaren i delar, lägg allt i bensin, ta en glasskartong eller något sånt. Kolla så att något munstycke inte är igensatt. Och glöm inte hur allt sitter!

  12. #12
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Caspersson Visa inlägg
    12mm

    Varför skulle det vara papper i föggen?
    vissa lägger papper i föggen, så int skräp skall komma in i dem.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    vissa lägger papper i föggen, så int skräp skall komma in i dem.
    I Sverige använder vi luftfilter

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    I Sverige använder vi luftfilter
    hjälper inte under förvaring

    Som någon sa, lägg den i bensinbad någon timme (ej packningar då dem sväller!) och blås rent alla kanaler med tryckluft efteråt. Hörselkåpor och skyddsglasögon är att rekommendera!
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    hjälper inte under förvaring

    Som någon sa, lägg den i bensinbad någon timme (ej packningar då dem sväller!) och blås rent alla kanaler med tryckluft efteråt. Hörselkåpor och skyddsglasögon är att rekommendera!
    Okej det får bli ett projekt till helgen!
    Tack för hjälpen! Hoppas det funkar

  16. #16
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    I Sverige använder vi luftfilter
    haha, skulle nog preciserat lite mer. de lägger papper inne i föggen, så int skräp kommer in i dem, när de har av dem, när de skickar bort dem som begagnade saker.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    haha, skulle nog preciserat lite mer. de lägger papper inne i föggen, så int skräp kommer in i dem, när de har av dem, när de skickar bort dem som begagnade saker.
    Okej men nej, satte i ett nytt munstycke innan jag montera på förgasaren, inget papper där inte.

  18. #18
    Se över alla inställningar, munstycke, luftskruv etc
    Rieju RRX

  19. #19
    Så, plockade isär föggen, lät delarna ta ett bensinbad i ca 1 timma, nu går den fint.
    Tack för hjälpen!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in