ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Rotortändning

Hej, jag har suttit och funderat på att kanske uppgradera till en rotortändning
    och råkade hitta några sådana till 4T fiddy motorer och nu till min fråga.
    Är det som jag har för mig att dom tänder vartannat varv när det gäller 4 taktare?
    och om jag nu skulle slänga på en sån här tändning skulle det gå att köra med någon annan
    CDI som gör att den tänder varje varv, jag frågar då dessa tändningar var relativt billiga.
    (Besvära er inte med att säga att det inte passar för jag har till gång till allt som behövs för att få sakerna att passa.)

Hejsan ArvidsZon!

Du är inne på rätt väg att den kommer vara programmerad för 4T och tända vartannat varv med hjälp av CDI boxen.
    Att hitta en CDI box som fungerar med en sådan rotortändning lär inte bli de lättaste.

Samma som att montera en PVL CDI på ett HPI tändsystem, går ju dessvärre inte så bra.
    Jag rekommenderar köpa en avstämd rotortändning istället.

Med Vänliga Hälsningar
    Phill@Racing Planet Support
    -----------------------

Nja, nu snackar du allt lite i nattmössan Phill. De tändsystemen som Arvidszon pratar om tänder varje varv och funkar fint till 2t motorer. Du behöver alltså ingen annan cdi utan de fungerar rakt av på 2t motorer.

Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Nja, nu snackar du allt lite i nattmössan Phill. De tändsystemen som Arvidszon pratar om tänder varje varv och funkar fint till 2t motorer. Du behöver alltså ingen annan cdi utan de fungerar rakt av på 2t motorer.
    Hej Perra.S!

Min erfarenhet av tändsystem genom att ta en 2T CDI och montera på en 4T och vice versa har ej fungerat.
    Detta var ifrån en Minarelli 2T till en Baotian 4T.

Jag förstod de som att trådskaparen var intresserad av en sådan tändning för modifiering?

Rätta mig om jag har fel gällande dessa tändningar.

Med Vänliga Hälsningar
    -----------------------

Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Hej, jag har suttit och funderat på att kanske uppgradera till en rotortändning
    och råkade hitta några sådana till 4T fiddy motorer och nu till min fråga.
    Är det som jag har för mig att dom tänder vartannat varv när det gäller 4 taktare?
    och om jag nu skulle slänga på en sån här tändning skulle det gå att köra med någon annan
    CDI som gör att den tänder varje varv, jag frågar då dessa tändningar var relativt billiga.
    (Besvära er inte med att säga att det inte passar för jag har till gång till allt som behövs för att få sakerna att passa.)
    Jag har en sådan till salu: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...och-bromsskiva.
    Den tänder varje varv, finns ingen möjlighet för en sådan att känna vilket varv den befinner sig på.

Det är inget nytt att låta fyrtaktare tända varje varv, japanarna har tillämpat det sedan början av sjuttiotalet utan minsta problem.

Jag hade tänkt att kombinera denna rotortändning med en tvåtakts-CDI och montera den på min Ciao men det blir för högt (djupt?) för att passa
    i motorbryggan på en sådan eftersom det måste finnas plats för variatorn utanför.
    Att koppla samman den med en CDI typ den som finns på min Ciao bör inte vara svårt, det kommer en magnetspänning från en spole, en triggersignal från tändpickupen och det är samma som går in i en vanlig CDI.

Denna rotorn väger omkring 160 gram så det är en ansenlig minskning av den roterande massan.

Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Jag har en sådan till salu: http://www.moppenet.nu/showthread.php/15422-Fiddygrejor-rotortändning-frambroms-och-bromsskiva.
    Den tänder varje varv, finns ingen möjlighet för en sådan att känna vilket varv den befinner sig på.
    Hej Coolvette, jag använde ju din bild som du kan se, men om den nu tänder varje varv och är anpassad till 4T maskiner. Då innebär det även att den tänder när motorn komprimerar gaserna? Eller menar du att med en 2T CDI box kan man få den att fungera till en 2T?
    Givetvis kan CDI boxen få indikation av vilka varv den skall tända på beroende på hur magneten roterar mot pickup enheten. Eller hur menar du? jag kanske missförstår dig.

Som sagt min erfarenhet är av standard tändsystem och där fungerar det inte att bara byta CDI mellan olika motortyper då olika tändningar har olika inställningar gällande krysskils markeringar och dylikt.

Med Vänliga Hälsningar
    -----------------------

Phill,

Om jag förstår TS rätt så vill han använda en sån tändning som du har på bild där och den fungerar till 2t med eftersom den tänder varje varv. TS behöver alltså inte skaffa en annan cdi-box utan han kan använda den som följer med tändningen.
    Precis som Coolvette skriver så vet inte tändningen vilken fas 4t motorn är i så den tänder varje gång som kolven är i tdc vilket gör att den även går att använda till 2t motorer.

De fyra arbetstakterna är ju i grova drag som följer:

Kolv ner varv 1=Insugstakt, då är insugsventilen öppen
    Kolv upp varv 1=Kompressionstakt, följs av förbränning, gnistan kommer omkring ÖD
    Kolv ner varv 2=Förbränningstakt då kolven pressas ner av förbränningen
    Kolv upp varv 2=Avgastakt då är avgasventilen öppen omkring ÖD och insugsventilen börjar öppna när avgasventilen stänger

En gnista när kolven befinner sig nära ÖD på varv två märks helt enkelt inte, det finns ingen kompression och inget att förbränna.
    Om det inte skulle tända varje varv hur skulle då CDI´n veta om vevaxlen befann sig på kompressionstakt eller avgastakt?

Om givaren hade suttit placerad på kamaxlen hade saken varit klar då den roterar med halva hastigheten mot vevaxlen.

Jag tror att det går att ersätta denna CDI rakt av mot en som härstammar från en tvåtaktare, det kan skilja något men en svänghjulsmagnet genererar AC, det är först i en likriktare eller spänningsstabilisator den blir DC, såvitt jag känner till.

Sedan är det ju en annan sak att anpassa rotor och magnetplatta att passa motorn man vill ha det monterad på.
    Jag hade svarvat ner navet på ett originalsvänghjul och svarvat upp rotorn och monterat samman de men det finns ju olika sätt att klar det på.
    Senast redigerat av Coolvette den 2012-02-09 klockan 11:56. Anledning: Felsnavning...

Hej igen!

Ursäkta mig Coolvette. Du förklarar ju helt rätt och det stämmer det du säger.
    Vet inte hur jag fick till det i mitt huvud, men nattmössan måste det varit som Perra påpekar.

Ber om ursäkt för den förvirringen jag skapat och drar tillbaka mitt tidigare påstående.

Måste snurrat till det rejält för detta är ju så glasklart så de finns inte.... *lite skämmigt*

Däremot så får jag stå fast vid att en Minarelli CDI box 2T på en Baotian 4T inte fungerar. även fast man fick gnista så ville den ej starta, och då starta den med en 4T cdi box.

Med Vänliga Hälsningar
    -----------------------

Som sagt har tändsystemet ingen aning om ifall motorn är på det varv när fyrtaktsmotorn ska tända eller varvet när den inte ska det, så även fyrtaktständningar ger gnista varje varv. (Ska man nämna tändsystem med onödiga gnistor förtjänar Honda MT5/MB5 och Yamaha DT50MX att nämnas, dessa får gnista varje halvvarv.)

Fyrtakts-CDIn kan ge en tändkurva som fungerar för tvåtakt, den kan lika gärna vara fullständigt olämplig - man får sällan nån användbar info om sånt från säljarna så det är egna experiment som gäller. Det kan gå använda en CDI avsedd för ett annat tändsystem, men det är fråga om ganska känslig elektronik som är specifikt avsedd för just de signalstyrkor/tider etc. den får från rätt tändsystem - att para ihop den med andra grejer som skiljer en aning i signaltyp kan fungera, men det kan lika gärna sluta med fullständigt fel tändkurva, att tändningen inte fungerar på vissa varvtal, att man bränner CDIn eller en hel rad andra potentiella problem.

Citat Ursprungligen postat av Racing-Planet SE Visa inlägg
    Hej igen!

Ursäkta mig Coolvette. Du förklarar ju helt rätt och det stämmer det du säger.
    Vet inte hur jag fick till det i mitt huvud, men nattmössan måste det varit som Perra påpekar.

Ber om ursäkt för den förvirringen jag skapat och drar tillbaka mitt tidigare påstående.

Måste snurrat till det rejält för detta är ju så glasklart så de finns inte.... *lite skämmigt*

Däremot så får jag stå fast vid att en Minarelli CDI box 2T på en Baotian 4T inte fungerar. även fast man fick gnista så ville den ej starta, och då starta den med en 4T cdi box.

Ingen fara, det är mänskligt att tänka i fel banor ibland, det viktiga är väl att man inte blir för högdragen att man inte kan erkänna det.

Hur det ligger till med Minnarelliboxen och Baotianboxen och orsakerna till svårigheterna vet jag inte.

Har du Minarelliboxen kvar? Kan vara intressant om jag hittar på en lösning med min rotortändning till min räserCiao...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in