Question Hjälp ingen gnista på ciaoen!

Hej jag köpte en ciao för ett år sedan och då var det fel på den. Den ville då och har nu hel renoverat den i motorn. Den har nya ramlager nytt svänghjul och ny cylinder ( eurocilindro) 43 eller 46mm tror jag . Iaf så tänder den inte har ställt in brytarna till 0,4 och kollat elen under svänghjulet, allt ser bra men ändå ingen gnista nån som vet om det kan vara kondensatorn eller om ni kan misstänka att det är nåt annat så SKRIV!

Kondensatorn kan det mycket väl vara. De går sönder väldigt ofta så testa att byta den.
    Annars något annat el glapp mot ramen eller motorn. Kan ju bara vara tändkabeln eller krysskilen som är kass.
    Uteslutnings metoden inifrån och ut tills man är säker på att man bytt ut rätt komponent. Men som sagt... börja med kondensatorn.

Lycka till.

Mvh
    Moppemorfar

Tackar
    japp ska testa att byta ut kondensatorn i helgen och får se om den ger någon gnista då . Men har du någon aning om munstyckes storlek till den. Jag har 52 nu så vet att jag måste ha större men vet inte riktigt hur typ 60 till 70 eller. Jag tror det antingen är 43 eller 46mm cylinder och 13mm förgasare den är också matchportad med borrat insug och trimvev. Om du skulle kunna veta vad jag ska ha för munstyckes storlek.

Ja precis, svår fråga. Man får prova sig fram.. Om man köper en 13 förgasare så sitter det ett 64 munstycke i. Jag körde det på min gamla motor med vanlig vev och 43 mm. Gick kanon!

Du kör ju med en trimvev och då är ju öppettiden lite längre än en vanlig vev så du kanske inte behöver gå upp så mycket i storlek. Du märker ju rätt lätt om den inte går som den ska. Man kan ju kolla hur tändstiftet ser ut också för att se om den går för fett eller snålt. 70 munstycke kan du glömma helt iaf.

Jag tror med största sannolikhet att du har en 43 mm cylinder. Det är ett himla bassel att få ner en sån stor cylinder i ett original block. Cylinderkjolen är 50 mm bred dvs nästan 0,5 cm större runtom än hålet och då blir väggarna lövtunna. Men du kan ju ha tur att någon har lagt ner den tiden att få ner en 46:a. Passa på att skruva av toppen och mät när du ändå ska fixa kondensatorn.
    Senast redigerat av CiaoBella den 2012-02-16 klockan 19:36.
    Moppemorfar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in