Ämne: Crosständningsystem
Hybridvisning
-
2012-02-12, 18:09 #1
- Reg.datum
- Jun 2011
Crosständningsystem
Hej!
Detta kanske är fel del på forumet att fråga detta då crosständningen ska på en yamaha dt125lc
Ialafall så undrar jag om någon Yamaha yz, kx tändsystem fungerar på en yamaha dt125lc eller om det behövs modifikationer, eller möjligen annat svänghjul för att få tändplattan att passa? Då mitt nuvarande tändsystem är helt sönder så hade jag behövt ett nytt.
Eller om man kan skaffa ett annat tändsytem som italiakit men det är lite väl dyrt.
Mvh
-
2012-02-12, 18:22 #2
tjenare.
skulle inte tro att det passar, möjligen att yz125 tändningen passar. annars får du göra en adapterplatta till tändplattan, och alternativt svarva om svänghjulet.
italkit kan man hitta för runt 1000-lappen men det passar nog heller inte rakt på, men italkit är ju en billig och bra tändning.
fråga pad105 om tändningen, han har mekat ganska mycket med dt125 motorn.jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-02-12, 18:35 #3
Sedärja! Duktig ponke. Vilken årsmodell har du samt vilket sida är tändningssidan på din motor? Du har hur som helst en nyare motor än 1980.
De vattenkylda motorerna har om jag inte minns fel, mindre diameter på vevaxeln än vad de luftkylda har. Min DT motor från 1980 har identisk konstruktion av
blocket så tändning passar direkt av från YZ, likaså vev och andra prylar. Jag tycker du borde mäta vevaxeln och c-c mellan hålen i blocket för tändplattan.
De nyare DT/YZ motorerna har samma diameter som mopeder, så ducati systemet från am6 passar i princip bolt on, behövs ibland små justeringar av tändplattan.
Lycka till! Dra iväg ett pm om du behöver mer hjälp.
-
2012-02-12, 21:58 #4
- Reg.datum
- Jun 2011
Tackar så hemskt mycket för svar, både från dig pAd105 och hyperperry!
Det är årsmodell 86:a vattenkyld, den första med ypvs men dock är servomotorn sönder till den.
tändplattan, svänghjulet etc sitter på vänster sida om du det var det du menade.
Diametern på vevaxeln på svänghjulets sida kan jag mäta imorgon, c-c är det fästhålen för tändplattan? mäter det imorgon isåfall så ser vi ifall tändplattan passar från YZ.
UPDT: Italiakit, passade den rakt på? eller behöver man göra en spacer för fästhålen eller liknande? Lägger nog upp en tråd på marknaden iaf om en yz 125, italiakit tändningundrar även hur det blir med tändkurvan, blir den helt galen med en yz tändningen?
MvhSenast redigerat av dannen den 2012-02-13 klockan 19:51.