Sidan 2 av 3 Första 123 Sista
  1. #31
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av bultacoracing Visa inlägg
    ebs håller bättre en am6 tycker jag
    Vad håller bättre då? precierar dig tack

  2. #32
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Derbi motorn är det som gäller. 1996-2005

    Förresten att derbi motorn inte har någon balans axel? Så klart dem har!

    Om ni inte har haft balans axel i eran moppe så är det antaglien så att någon har tagit bort den. Väldigt vanligt då den inte behövs!

    Vevaxeln original är väldigt bra balanserat.

    För om man tar bort den på en Derbi då blir väldigt varv villig och får mycket bättre gasrepsons!

    Derbi Motorn är väldigt lätt trimmad och port vänlig!




    AM6 motorn är väl mer som en universal motor tycker jag!

    Dem har slängt in dem i nästan alla crossmoppar. Förutom Derbi, vilket är tur!

    Jag bara ogillar dem starkt..

    Gillar inte Designen eller effekten.

    Gillar inte heller att man måste ha neutralen i för att kunna starta den.


    Mina åsikter.. :3
    du är inte så smart va? finns ingen balansaxel i varken d50b0 eller ebs/ebe motorerna..
    ont: am6 går bättre urpluggade, växellådorna känns och verkar vara bättre vid hård trimning.
    vet inte om det bara varit otur, men vet 3st som lyckats rasa sina växellådor i ebs motorerna med airsal-cylindrar.
    och sen var det väl någon på forumet med en derbi senda, tror han hette typ eddie eller något och hade en blå senda, han med pvl tändning och hebo manston replica cylinder(har jag för mig) som lyckades rasa sin låda i ebs-motorn. Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats rasa am6ans växellådor förutom anti_speedy med dracen.
    annars är det väl ingen större skillnad på dem, båda är bra motorer. men som sagt, am6ans låda känns stabilare och robustare.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #33
    jag tycker att växellådan i ebs motorn håller bättre än am6 växellådan

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    du är inte så smart va? finns ingen balansaxel i varken d50b0 eller ebs/ebe motorerna..
    ont: am6 går bättre urpluggade, växellådorna känns och verkar vara bättre vid hård trimning.
    vet inte om det bara varit otur, men vet 3st som lyckats rasa sina växellådor i ebs motorerna med airsal-cylindrar.
    och sen var det väl någon på forumet med en derbi senda, tror han hette typ eddie eller något och hade en blå senda, han med pvl tändning och hebo manston replica cylinder(har jag för mig) som lyckades rasa sin låda i ebs-motorn. Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats rasa am6ans växellådor förutom anti_speedy med dracen.
    annars är det väl ingen större skillnad på dem, båda är bra motorer. men som sagt, am6ans låda känns stabilare och robustare.


    jag vet flera som har rasat am6 växellådor . en kompis span på grus me sin då rasa lådan och han hade bara org cylle och mk sp

  5. #35
    Har ingen am6, men kan skriva lite för o nackdelar med ebs

    +Bra utrymme på blocket att kräma dit en värstingcylle
    +Vattenkylningen går inte genom blocket, alltså mindre som kan ***** sig.
    +Sjukt skön växellåda
    +finns en hel uppsjö med trim och reservdelar
    +Kopplingen är riktigt skön,starta i en växel är för MÄN

    -Vibrerar
    -Klena org.ramlager
    -En hel del mer småskit som jag stör mig på. T ex, på vevaxeldreven, VARFÖR SITTER DET TVÅ?! Det är bara de ena drevet som används.. är det andra lilla drevet bara som en distans? "Aeh vi har slut på distanser, vi tar dehär drevet o slänger dit på 2004 årsm. "

    Första upplevelsen med EBS - sjukt skön att köra, rapp med trimrör, riktigt go koppling
    2 dagar senare - ramlager ras. Kul då man fick fräsa och pressa ner nya ö.d ramlagret med nån industripress.

  6. #36
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av AxxxeL Visa inlägg
    -En hel del mer småskit som jag stör mig på. T ex, på vevaxeldreven, VARFÖR SITTER DET TVÅ?! Det är bara de ena drevet som används.. är det andra lilla drevet bara som en distans? "Aeh vi har slut på distanser, vi tar dehär drevet o slänger dit på 2004 årsm. "
    Det är väl till oljepumpen..?

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det är väl till oljepumpen..?
    Tror inte det, oljepumpsdrevet rör inte den såvitt jag vet, och på min polares motor så var det en vanlig distans ist - årsmodell 2001.

  8. #38
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  9. #39
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av bultacoracing Visa inlägg
    jag vet flera som har rasat am6 växellådor . en kompis span på grus me sin då rasa lådan och han hade bara org cylle och mk sp
    haha, garanterat inte växellådans fel. när jag själv kört hyper med am6 lådan och den höll då fint med en manston ATR cylle enda sen i typ maj.
    antagligen hade inte den lådan din polare ägde varit så bra behandlad. vilken låda som helst kan rasa om man inte sköter dem riktigt, har man varit noga med att byta olja och skött dom så håller dom. kan garantera att den lådan var dålig sen innan och hade rasat även fast han inte försökt sladda på grus.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    haha, garanterat inte växellådans fel. när jag själv kört hyper med am6 lådan och den höll då fint med en manston ATR cylle enda sen i typ maj.
    antagligen hade inte den lådan din polare ägde varit så bra behandlad. vilken låda som helst kan rasa om man inte sköter dem riktigt, har man varit noga med att byta olja och skött dom så håller dom. kan garantera att den lådan var dålig sen innan och hade rasat även fast han inte försökt sladda på grus.

    den va inte dålig plus att den aldrig vart trimmad

  11. #41

  12. #42
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av bultacoracing Visa inlägg
    den va inte dålig plus att den aldrig vart trimmad
    den var garanterat dålig innan, hur vet du det?
    den har garanterat gått hårt. en am6 låda rasar inte för att sladda på grus. hur tror du annars att min låda skulle hållt med effektrör i 3 år. 70 sport setup en sommar, 70 midrace setup ytterligare en sommar för att sedan rullat med hyper setup, och den håller skitbra än? tror du seriöst att en låda skulle ge upp för att han lekte på grus, medans jag med likadan låda har pressat min, kopplingshuggit och crossväxlat och den håller utmärkt? tror du att hans effektrörsmoppe är vassare? isåfall borde du fundera på att lämna allt som har med mopeder att göra.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #43
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    räcker emd att fuska med kopplingen så kan växellådan gå. handlar om hur man kör. han crossväxla väl mkt. de gör alla.
    haha de kan nog hända men ebs håller bättre tycker jag när man cross växlar.

  14. #44

  15. #45
    Det skulle ju vara intressant att få veta exakt vad det är som havererat i dom rasade lådorna också.

  16. #46
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    länken funkade inte

  17. #47
    Jävla länk.. Men aja det var det lilla drevet som går till vattenpump och oljepumpen!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  18. #48
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    En låda rasar av någon anledning. Oftast av handhavandet fel. Jag har inte rasat en ända låda på mina 70tals sachsmotorer, och då är en motor lika vass som er 70cc AM6/Derbi.
    Så varför skulle då Am6/Derbi rasa lådor som att det var kvaliténs fel? Lådorna idag är ju 10ggr bättre och grövre än 70tals designen.



    Allt beror på föraren av mopeden. Har man snitsen i handleden kan man crossväxla utan problem. Oavsett Derbi eller Am6.

    Kör man som skit, blir lådan skit.
    precis det jag menar. man kan inte säga att en låda är skit för att hans effektrörsmoped rasade när han spann på grus, då lådan definitivt var defekt innan. sköter man inte grejerna rasar dem oavsett om det är derbi eller am6.

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Det skulle ju vara intressant att få veta exakt vad det är som havererat i dom rasade lådorna också.
    jo precis. och anledningen till det. varken en ebs eller am6 låda i fint skick rasar inte bara sådär. det är ju en sak om det är en moped på 20hk och en låda som varit med ett antal år, men knappast en 5-10hk effektrörsmoppe, då handlar det ju bara om att lådan har fått stryk tidigare.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #49
    Jag föredrar AM6 helt klart. Mekvänliga och tycker den bara går och går, däremot polare som har EBS där cylindern skurit helt random för dem fast de inte ens har trimmat å blandar i tanken :S
    Rieju RRX

  20. #50
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Jag föredrar AM6 helt klart. Mekvänliga och tycker den bara går och går, däremot polare som har EBS där cylindern skurit helt random för dem fast de inte ens har trimmat å blandar i tanken :S
    någon har väl satt kiss i tanken, som de gjorde på Jimmys moped

  21. #51
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Jag föredrar AM6 helt klart. Mekvänliga och tycker den bara går och går, däremot polare som har EBS där cylindern skurit helt random för dem fast de inte ens har trimmat å blandar i tanken :S
    du har väl fått in skit genom luftfiltret. en moped skär inte utan en anledning.

  22. #52
    Citat Ursprungligen postat av AxxxeL Visa inlägg
    du har väl fått in skit genom luftfiltret. en moped skär inte utan en anledning.
    Jo...


    Ont: På polarens am6 rasade ettans växel med en airsal 50cc och nåt mer tjafs
    Most stickpeople are black

  23. #53
    Jag har hållit på med AM6 och Derbis motorer i väldigt stor utsträckning i väldigt många år nu. Jag vet ett klantmeck när jag ser, läser eller hör det. Just nu läser jag massor av det. Det spelar ingen roll om det är AM6, EBE, EBS eller D50BO. En cylinder skär inte bara sådär och en växellåda pajar inte utan anledning..

  24. #54

  25. #55
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Är skitnöjd med min am6a, det enda jag vill klaga på e att 6an hoppar ur ibland, beror på att det som håller kvar växeltrumman eller vad man ska säga hålls enbart kvar tack vare en fjäder som trycker in en kula i en krater på växeltrumman.

    Lite svårt att förklara men ni som delat en am6låda vet vad jag pratar om eftersom dendära jävla kulan e ett helvete att hålla på plats när man trycker ihop blocket.

  26. #56
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    Är skitnöjd med min am6a, det enda jag vill klaga på e att 6an hoppar ur ibland, beror på att det som håller kvar växeltrumman eller vad man ska säga hålls enbart kvar tack vare en fjäder som trycker in en kula i en krater på växeltrumman.

    Lite svårt att förklara men ni som delat en am6låda vet vad jag pratar om eftersom dendära jävla kulan e ett helvete att hålla på plats när man trycker ihop blocket.
    Skönt att inte att man är ensam om det

    En till sak som ingen har nämnt i tråden ännu är att bottenpluggensgänger brukar ge med sig på gamla am6or..

  27. #57
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Skönt att inte att man är ensam om det

    En till sak som ingen har nämnt i tråden ännu är att bottenpluggensgänger brukar ge med sig på gamla am6or..
    Har en lösning på problemet dock, jag limmar fast kulan på fjädern så den sitter fast medans man drar ihop blockhalvorna, funkar skitbra!

    Dedära med oljeplugget e nog ett allmänt problem, samma problem med ebs motorn.

  28. #58
    Min Derbi motor som är från 99 har as fina gängor! ^^,

    Hur kan det slitas ut? Man måste väl ha dragit åt väldigt hårt flera gånger så det har nötts ut. Eller? O:
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  29. #59
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Min Derbi motor som är från 99 har as fina gängor! ^^,

    Hur kan det slitas ut? Man måste väl ha dragit åt väldigt hårt flera gånger så det har nötts ut. Eller? O:
    svarade du på mitt inlägg?

    Deet beror på att man drar åt för hårt i för mjukt gods.

  30. #60
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    svarade du på mitt inlägg?

    Deet beror på att man drar åt för hårt i för mjukt gods.
    Ja jag svarade på ditt inlägg, glömde citera bara.. :3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in