Sidan 3 av 3 Första 123
  1. #61
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    Det beror på att man drar åt för hårt i för mjukt gods.
    Förvisso inte motorernas fel att folk inte kan meka. SBV lär vara den största orsaken till problem med mopeder.

  2. #62
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Jag kan säga att AM6 är väldigt tålig, har haft riejun i 2-3 år och har aldrig kört lugnt med den om jag tänker efter, senaste året har den vart fullfjädrad hyper och har hållit ihop ruskigt bra ändå.
    Kopplingen är väldigt bra också, kör på originallameller och Malossi-fjädrar och jag har slirat som en tok, från 20 km/h upp till 80 på 4an/5an tex flera gånger och den är inte ens nära på att slira.

    Den har också nypt flera gånger, men det är ju såklart mitt eget fel eftersom jag inte brukar vara så noga med inställning av tändning och förgasare, men växellådan går hur fint som helst, växlarna hoppar nästan aldrig trots att jag crossväxlar väääldigt ofta, men det kanske är som någon skrev att växlar man rätt så slits det inte (Lika mycket).

    EBS har jag inte meckat så mycket med men växellådorna i dom motorerna känns helt annorlunda, går mycket mjukare och händer inte lika ofta att man missar en växel som på AM6.

    Så jag kan inte säga vilken motor som är bäst, men AM6 är väldigt bra och växellådan är det inga som alls problem med om man lärt sig hur man ska växla.
    precis. vilken låda som helst oavsett om det är en gammal yamaha-motor, am6, ebe, ebs och d50b0 rasar om man inte tar hand om dem.
    sköter man dom, växlar riktigt och har bra olja så rasar dom inte. att folk säger att deras rasar fast dom har typ 50cc och effektrör skriker ju om att den blivit misshandlad tidigare
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    Har en lösning på problemet dock, jag limmar fast kulan på fjädern så den sitter fast medans man drar ihop blockhalvorna, funkar skitbra!

    Dedära med oljeplugget e nog ett allmänt problem, samma problem med ebs motorn.
    ja kulan är ju inga som helst problem. jag brukar ta i lite fett i hålet för fjädern och sen fettar jag in kulan ganska kraftigt och trycker dit den, så sitter den kvar under monteringen am6-motorer är väldigt enkla att förstå sig på om man gett sig in på dem och tänker medans man grejar med dem
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #63
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Förvisso inte motorernas fel att folk inte kan meka. SBV lär vara den största orsaken till problem med mopeder.
    Instämmer helt!

  4. #64
    Derbi:
    Vassare infallsvinkel från insug
    5 kopplingsfjädrar istället för 4
    Rakskurna drev org. på kopplingskorg
    Bättre låda generellt...
    Bättre portningsmöjligheter...
    Bättre lösning på kopplingswire
    Block i två delar istället för 3, ju mer delar desto svårare är det att få ihop och att hålla tätt.

    D50B0 motor med balansaxel är det bästa valet enligt min mening utan något expansionskärl till kylsystem

    Gillar dock EBE och EBS050 kylsystem mer, mer lättmeckat.

    Och då kan man ju fråga sig om slitaget mellan dom vilket som är störtst, vibrationer är rena döden jämfört med snedskurna drev kan jag ju säga så här direkt på rak arm.

    Visst Derbi lådan ligger växlellägena tätare vilket är skönt vilket innebär även i sin tur att den är mer lätt att rasa rent principiellt om vi bortser från materialen.

    AM6 gillar jag fortfarande mest av dem allihopa, den må kanske vara snäppet sämre men man kommer alltid ha sin egen favorit.
    Personligen tycker jag exempelvis det är lättare att ställa in en förgasare på en AM6/AM7 för man har inget mullrade, bullrande ljud med vibrationer som stör och då menar jag inte för att dreven är rakskurna utan
    konstruktionen i sig. Kan ju vara en vanesak också!

    Det som dödar en motor A och O är friktion @ vibration.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in