Sidan 1 av 3 123 Sista

Hybridvisning

  1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355

    Derbi EBS vs Am6

    Vilken av dessa är bäst ur en trimmares synpunkt?

    Motivera varför ni tycker si och så!

  2. #2
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Am6, behövs ingen förklaring.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    Am6, behövs ingen förklaring.
    haha

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    Am6, behövs ingen förklaring.
    Skärpning sewa! Du hjälper inte till med att starta seriösa diskussioner direkt.

    Ont: Jag har aldrig skruvat EBS men Am6 har man ju pillat med en hel del.
    Det är ju inga enorma skillnaderna, lite olika konstruktion på vattenpump, kopplingsmekanismerna.
    Den enda nackdelen jag kommer på med EBS nu är att det är svårare att bygga torrkoppling

  5. #5
    Finns en hel del brister på Am6 motorn, det första är att blocket är lite snålt gjutet på ett par ställen. Så när man börjar porta så måste man svetsa upp blocket och sedan kan man inte porta allt förmycket innan man har grävt ner till pinbultarna. Sedan har Am6 motorn skurna kopplings drev och det är inte det ultimata.

    Men en fördel är att Am6 motorn har en balans axel och jag har märkt att det har varit riktig bra att ha när man har ökat slaglängden. Pga det har bildas väldigt mycket vibrationer utan balansaxeln, inte så himla kul när allt på hojen vibrerar loss hela tiden ?

    Jag har inte så mycket erfarenhet av Derbi motorerna. Men dem har mycket större bult delning för cylindern och det gör att man kan ha större kolv, större "inlopp" från reedhuset till spolportarna osv. Sedan har Derbi rakskurna kopplingsdrev och fler kopplingsfjädrar än Am6 men vet inte vilken av motorrena som har den bästa kopplingen.
    Men av egen erfarenhet gillar jag inte Derbis växellådor, pga dreven sitter lösa och kan vara ett riktigt skit jobb att få ihop det efter man har klyft blocket.

  6. #6
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Skärpning sewa!
    Wall of text
    Var ett internskämt mellan mig och marcus, men ber om ursäkt om det misstolkas.
    Vi brukar tjaffsa lite under våra meckstunder om vilken av våra motorer som e bäst ( han har ebs och jag kör med am6).

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    Var ett internskämt mellan mig och marcus, men ber om ursäkt om det misstolkas.
    Vi brukar tjaffsa lite under våra meckstunder om vilken av våra motorer som e bäst ( han har ebs och jag kör med am6).
    alltså jag vet ju vilken som är bäst min mening med tråden var bara att få igång en disskution, varit ganska dött här ett tag och sådana här trådar brukar de bli lite fart i! Så kom igen nu moppenet! Vilken är bäst?

  8. #8
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Vad jag har hört så håller derbi ebs originalveven mkt bättre än am6ans, och så har jag också hört att det är bättre/starkare material i ebs-blocket.
    Men jag vet inte vad som stämmer, så folk får gärna fylla på där
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  9. #9
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    vet iallafall att ebs motorerna suger när man kör med spill olia
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  10. #10
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    vet iallafall att ebs motorerna suger när man kör med spill olia
    whatcha mean? utveckla naa men man ska nog inte köra med spillolja i en moppe
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  11. #11
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    whatcha mean? utveckla naa men man ska nog inte köra med spillolja i en moppe
    min låda skarihop efter 2dagar
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    min låda skarihop efter 2dagar
    Är det så konstigt då tycker du?

  13. #13
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Är det så konstigt då tycker du?
    nej..
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  14. #14
    Detta ämne är så otroligt subjektivt så det är inte värt att diskuter och kommer således inte att leda till nått vettigt.

    Men. Om jag får välja så väljer jag helt enkelt Derbis EBE, EBS och D50BO motorer just för att jag tycker att dom är lättare att mecka än med AM6. AM6 i min mening känns "old" och "trist" i dess utförande.

  15. #15
    Hört att det går att ta mer i blocket om du vill porta på ebs eftersom dom inte har vatten kylning i blocket som en am6 motor har.

  16. #16
    derbi ebs vs am6. vilken går bäst urpluggat mestadels?

  17. #17
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    derbi ebs vs am6. vilken går bäst urpluggat mestadels?
    Det beror på vad du definierar urpluggat.
    Vi säger en rieju drac vs en derbi senda 05a.
    Kapar du upp båda rören helt o hållet och tömmer båda rören på precis allt så gör båda runt 80
    Dock har dracen en plugg som tar 2 min att ta bort, så gör den runt 75 sedan. Det har inte derbi, utan det är en jävla massa skit i derbiröret.

    Hitta en guide hur man pluggar ur ett derbi rör http://www.twostrokerider.se/artiklar/582
    Senast redigerat av CaToXXo den 2012-02-16 klockan 14:18.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  18. #18
    okej, tack för svar

  19. #19
    Kört både EBS och AM6 urpluggat. Tyckte personligen AM6 var grymt mycket goare överlag! Snabbare, rappare och starkare enligt mig. Men det finns såklart många andra faktorer som räknas med

  20. #20
    Den största fördelen man märkte av när man var 15 och jämförde mellan derbi och am6 var följande

    EBS
    + Kicka med växel i som en riktigt motor skall klara av att göra, inte fräckt och få kärringstopp sedan peta i neutral för att kicka igång den.
    + Driftsäker som AM6 motorn. Inte mycke som kan gå fel om man kör en sådan urpluggad.
    + stabil växellåda när man sköter oljebytena
    + samma framdrev som gamla MT5 motorn
    + bra anslutning med avgasrör och cylinder.


    - Tidigare EBS motorn klarade inte av 70cc midrace kit under längre perioder med original vevparti, många som fått vevar krökta vid montering av midrace 70cc cylindrar.
    - Luftning av kylarsystemen vid montering av ny cylinder kan vara otydligt då detta inte är ett måste på de flesta am6 maskiner.
    - dålig original topplockspackning.
    - Ger ifrån sig kraftiga vibrationer och låter som en symaskin original.

    AM6
    + Balansaxel
    + På de flesta maskiner med AM6 behövs ej någon luftning av kylarsystem vid byte av cylinder
    + Slitstarkt original vevparti som klarar bättre påfrestning än Derbi original och driftsäker som urpluggad
    + Finns en del udda cylinderkit som har bra potensial som inte finns till EBS


    - Dålig konstruktion mellan avgas och cylinder då avgasfjädrarna rostar och går av efter några år samt att man behöver olika adaptrar beroende på vilket cylinderkit/rör man har.
    - Tråkigt att man inte kan kicka igång den med växel i
    - Inte lika kraftig växellåda original som EBS original.



    Det är min personliga erfarenhet av dom två motorerna.

    MVH
    Phill@Racing-Planet

  21. #21
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Am6 å EBS det är väl ingen stor skillnad, fast tycker Am6 är härligare att ha, för deras växellådor brukar hålla lite längre har jag för mig.
    EBS har en dåligare vev har jag hört, klarar int över 12k, fast vet int direkt.
    fast flera har ju dock Am6 å Gilera å derbis har bara den.
    å det finns 60cc till EBS, har jag hört.

  22. #22
    Jag föredrar derbi motorerna som jag själv kör med. ( har både am6 o derbi)
    fördelen med derbi mycket finare i växellådan enligt mig, går så mjukt o fint att växla
    am6 tycker jag dock är lite mer lätt mekat, dock är de inte så stor skillnad men ändå,
    derbi har 5 lameller och 5 fjädrar am6 har bara 4 osv, allting är en smaksak
    Väldigt fina motorer båda två
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av x-treme-95 Visa inlägg
    Jag föredrar derbi motorerna som jag själv kör med. ( har både am6 o derbi)
    fördelen med derbi mycket finare i växellådan enligt mig, går så mjukt o fint att växla
    am6 tycker jag dock är lite mer lätt mekat, dock är de inte så stor skillnad men ändå,
    derbi har 5 lameller och 5 fjädrar am6 har bara 4 osv, allting är en smaksak
    Väldigt fina motorer båda två
    1+ håller med dig där

  24. #24
    Derbi motorn är det som gäller. 1996-2005

    Förresten att derbi motorn inte har någon balans axel? Så klart dem har!

    Om ni inte har haft balans axel i eran moppe så är det antaglien så att någon har tagit bort den. Väldigt vanligt då den inte behövs!

    Vevaxeln original är väldigt bra balanserat.

    För om man tar bort den på en Derbi då blir väldigt varv villig och får mycket bättre gasrepsons!

    Derbi Motorn är väldigt lätt trimmad och port vänlig!




    AM6 motorn är väl mer som en universal motor tycker jag!

    Dem har slängt in dem i nästan alla crossmoppar. Förutom Derbi, vilket är tur!

    Jag bara ogillar dem starkt..

    Gillar inte Designen eller effekten.

    Gillar inte heller att man måste ha neutralen i för att kunna starta den.


    Mina åsikter.. :3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  25. #25
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    TEXT*

    Gillar inte Designen eller effekten.
    Förklara dig lite djupare! Vill ha lite mer detaljerad fakta.

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg


    Om ni inte har haft balans axel i eran moppe så är det antaglien så att någon har tagit bort den. Väldigt vanligt då den inte behövs!
    Var du full när du delade din Derbi motor, kan du ha förväxlat balansaxeln med vevpartiet?

  27. #27
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Derbi motorn är det som gäller. 1996-2005

    Förresten att derbi motorn inte har någon balans axel? Så klart dem har!

    Om ni inte har haft balans axel i eran moppe så är det antaglien så att någon har tagit bort den. Väldigt vanligt då den inte behövs!

    Vevaxeln original är väldigt bra balanserat.

    För om man tar bort den på en Derbi då blir väldigt varv villig och får mycket bättre gasrepsons!

    Derbi Motorn är väldigt lätt trimmad och port vänlig!




    AM6 motorn är väl mer som en universal motor tycker jag!

    Dem har slängt in dem i nästan alla crossmoppar. Förutom Derbi, vilket är tur!

    Jag bara ogillar dem starkt..

    Gillar inte Designen eller effekten.

    Gillar inte heller att man måste ha neutralen i för att kunna starta den.


    Mina åsikter.. :3
    du är inte så smart va? finns ingen balansaxel i varken d50b0 eller ebs/ebe motorerna..
    ont: am6 går bättre urpluggade, växellådorna känns och verkar vara bättre vid hård trimning.
    vet inte om det bara varit otur, men vet 3st som lyckats rasa sina växellådor i ebs motorerna med airsal-cylindrar.
    och sen var det väl någon på forumet med en derbi senda, tror han hette typ eddie eller något och hade en blå senda, han med pvl tändning och hebo manston replica cylinder(har jag för mig) som lyckades rasa sin låda i ebs-motorn. Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats rasa am6ans växellådor förutom anti_speedy med dracen.
    annars är det väl ingen större skillnad på dem, båda är bra motorer. men som sagt, am6ans låda känns stabilare och robustare.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    du är inte så smart va? finns ingen balansaxel i varken d50b0 eller ebs/ebe motorerna..
    ont: am6 går bättre urpluggade, växellådorna känns och verkar vara bättre vid hård trimning.
    vet inte om det bara varit otur, men vet 3st som lyckats rasa sina växellådor i ebs motorerna med airsal-cylindrar.
    och sen var det väl någon på forumet med en derbi senda, tror han hette typ eddie eller något och hade en blå senda, han med pvl tändning och hebo manston replica cylinder(har jag för mig) som lyckades rasa sin låda i ebs-motorn. Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats rasa am6ans växellådor förutom anti_speedy med dracen.
    annars är det väl ingen större skillnad på dem, båda är bra motorer. men som sagt, am6ans låda känns stabilare och robustare.


    jag vet flera som har rasat am6 växellådor . en kompis span på grus me sin då rasa lådan och han hade bara org cylle och mk sp

  29. #29
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av bultacoracing Visa inlägg
    jag vet flera som har rasat am6 växellådor . en kompis span på grus me sin då rasa lådan och han hade bara org cylle och mk sp
    haha, garanterat inte växellådans fel. när jag själv kört hyper med am6 lådan och den höll då fint med en manston ATR cylle enda sen i typ maj.
    antagligen hade inte den lådan din polare ägde varit så bra behandlad. vilken låda som helst kan rasa om man inte sköter dem riktigt, har man varit noga med att byta olja och skött dom så håller dom. kan garantera att den lådan var dålig sen innan och hade rasat även fast han inte försökt sladda på grus.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    haha, garanterat inte växellådans fel. när jag själv kört hyper med am6 lådan och den höll då fint med en manston ATR cylle enda sen i typ maj.
    antagligen hade inte den lådan din polare ägde varit så bra behandlad. vilken låda som helst kan rasa om man inte sköter dem riktigt, har man varit noga med att byta olja och skött dom så håller dom. kan garantera att den lådan var dålig sen innan och hade rasat även fast han inte försökt sladda på grus.

    den va inte dålig plus att den aldrig vart trimmad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in