-
2012-02-20, 11:44 #1
- Reg.datum
- Oct 2011
- Ort
- bromölla
- Inlägg
- 89
MCB 1252 beter sig skumt!
Tjena!
Har en vacker crescent compact, 3 växlad fot, som har fått sig en portning och lite finare kolv. Nu är det så att efter "renoveringen" så har den börjat bete sig konstigt, alltså, körde med den som vanligt fast med ett galet skönt drag i över en månad..
Sen började den dö när den blev varm, och var jobbig att starta efter det.
Jag hade hällt i fel sorts olja i den, nåt för en automatiskväxellåda till nån gammal volvo... Gissar på att lamellerna har givit upp efter det och därav problemen?
Bytte till SAE80 tror ajg den heter, ska vara den i sachsen så vitt jag vet, och problemet var inte lika stort men funkade ändå inte som den ska.
Är det som lamellerna ätits upp av den hemska jävla oljan jag hällde i eller?
och isådanafall, någon som säljer nya lameller + fjädrar här, eller vet var jag får tag på det? (gärna starkare än orginal)
förresten när jag ändå har en tråd,
Lyset har slutat funka, och matar knappt ut nånting alls till lamporna när jag mätte, vad kan felet vara? kondensatorn eller?
-
2012-02-20, 11:51 #2
Byt kondensator. När dom blir dåliga blir kondensatorn känslig för värme. Det har inget med kopplingen att göra. Kondensatorn tillhör tändsystemet, inte elsystemet.
Angående framljuset. Dra en extra jordkabel mellan reflektorn och motorn.Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-02-20, 17:20 #3
- Reg.datum
- Oct 2011
- Ort
- bromölla
- Inlägg
- 89
http://mopeddelar.se/kondensator-bosch-p-12183.html
http://mopeddelar.se/t%C3%83%C2%A4ndspole-54mm-bosch-kvalit%C3%83%C2%A9-p-12196.html
http://mopeddelar.se/t%C3%83%C2%A4nd...g-p-12194.html
Hur vet jag vilken jag ska ha? Har inte mopeden nära just nu så kan inte gå ut o kolla... och var sitter den? Pinsamt lite man kan om elen på favoritmoppen.. ^^
När ja haft igång den och den blivit varm, och man kickar, så är det nästan som att hålla inne kopplingen samtidigt , alltså går inte att starta. Det måste väl vara kopplingen då? Tror jag slänger ner nya lameller och fjädrar när jag köper kondensator iallafall... Finns det någon starkare lamellsats än orginal och fjädrar, eller ska man köra en fuling med brickor mellan fjädrarna o skruven?
Tack för du svarade! Ska testa detdär med jordningen med.
-
2012-02-20, 17:28 #4
Bara en av länkarna innehåller en kondensator, dom andra två är tändspolar. Kondensatorn är den runda silvriga saken.
Den sitter på tändplattan bakom svänghjulet. Svänghjulet sitter bakom magnetkåpan på motorns vänstra sida. (Den sidan kicken sitter på).
Om den slirar är det huvudsak oljan som gör det. Starkare lameller finns inte att få tag i, och att byta fjädrar är onödigt. Vill du få bättre bett är det brickor under fjädrarna som duger.
Denna guide har jag gjort där man visar hur man förstärker kopplingen.
http://hem.bredband.net/rexxy/Forsta...hskoppling.htmFölj Moppenets största projekttråd här!
-
2012-02-20, 19:02 #5
- Reg.datum
- Oct 2011
- Ort
- bromölla
- Inlägg
- 89
vadfan tänkte jag med när ja länka tändplatta.... hahah. aja! Tack!
Hur lödar jag fast den?
Grym guide, kommer med all säkerhet användas. Köper nog nya lameller när jag ändå är i farten, skadar ju inte på en compact som rullat 3000mil..
Tacktacktack!
förresten om du har nån sida där du beställer ifrån som du vet är billig o pålitlig, skriv gärna
-
2012-02-20, 19:24 #6Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-02-21, 10:50 #7
- Reg.datum
- Oct 2011
- Ort
- bromölla
- Inlägg
- 89
Bugar o bockar.
PS. ifall du har nå rolig cylinder eller förgasare/insug till compact som du vill bli av med, <--- intresserad.