-
2010-06-11, 15:47 #1
Regga om till svensk fordon?
Nu är det så att när man har kollat på veteranmopder som Ciao blir man sjukt sugen på att skaffa. Så jag har tänkt att jag kan köpa en utomlands för en billig slant och släpa den till sverige. Så jag frågar nu kan man regga om den till ett svensk fordon? hur mycket kostar det?
och om det kostar för mycket hur mycket böter för jag om jag kör den oreggad?
-
2010-06-11, 20:47 #2
-
2010-06-11, 23:28 #3
-
2010-06-11, 23:32 #4
-
2010-06-12, 19:09 #5
-
2010-06-12, 19:12 #6
-
2010-06-12, 20:14 #7
Dagsbot för att ha framfört en oregistrerad lätt MC, det är vad det blir. det vill säga samma som för att ha kört med en cross på allmän väg. Men för återkoppla till grundfrågan.
Det är ganska otroligt om den någonsin skulle bli stoppad, för trim i vart fall. Om man håller för Ciaos laglig hastighet i Sverige, klart pinnar man på i 60 o så klart länsman lystrar.
-
2010-06-13, 22:29 #8
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Arvika
- Inlägg
- 172
Fast oftast handlar det om hur fort den går också, ibland har dom ju kontroller och testar mopederna och då spelar det ingen roll hur snabbt du körde.
Men ont: Så länge som den går i för Sverige laglig hastighet (gör den inte det kan du ju lätt strypa den själv) så ser jag verkligen ingen anledning för polisen att bry sig.MRX_Racing @ mnf
-
2010-06-13, 22:37 #9
-
2010-06-14, 00:27 #10
-
2010-07-07, 17:36 #11
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Uppsala.
- Inlägg
- 465
Själv håller jag på att fixa en Derbi hit från finland..
Stor hjälp kan du ha av denna sida: http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/...jan-till-slut/
Obs. Om den importeras från EU eller ESS behövs ingen tullavgift betalas på skrothögen. Mervärdesskatt ska betalas (och hur mycket det blir bestämmer priset du köpte mopeden för) om fordonet är "nytt". Ny = den har varit i trafik i minst 6 månader i landet ELLER ha max kört 600mil. Om den varit i trafik i t. ex. 14 månader men bara varit körd i 5 mil under tiden räknas den som ny. Om den är begagnad enligt de ovannämnda faktorerna behövs ej mervärdesskatt betalas. Jag antar att en Ciao är gaaanska begagnad?
Om den är fabriksny, alltså ny Ny måste man köpa typ 5st fordon och krashtesta dem innan man kan föra in skiten.
Kom ihåg att när man ska Ursprungskontrollera ska man skicka in bevis på att den är/ har varit registrerad i landet + kvitto, köpehandling eller annan handling som visar att fordonet är ditt.
Ring Transportstyrelsens nummer för Fordon på : 0771 14 15 16 för mer/bättre info om vad som gäller för just Din fordonstyp.
Jag tror att registreringsbesiktning + annat gojs gör så att min Derbi Senda hamnar på ca 2000kr för att få in (OBS, detta inkluderar tillfällig registrering som jag anser att jag behöver, för ca 700kr!)
Lycka till!