Regga om till svensk fordon?

Nu är det så att när man har kollat på veteranmopder som Ciao blir man sjukt sugen på att skaffa. Så jag har tänkt att jag kan köpa en utomlands för en billig slant och släpa den till sverige. Så jag frågar nu kan man regga om den till ett svensk fordon? hur mycket kostar det?
    och om det kostar för mycket hur mycket böter för jag om jag kör den oreggad?

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Rozu Visa inlägg
    Nu är det så att när man har kollat på veteranmopder som Ciao blir man sjukt sugen på att skaffa. Så jag har tänkt att jag kan köpa en utomlands för en billig slant och släpa den till sverige. Så jag frågar nu kan man regga om den till ett svensk fordon? hur mycket kostar det?
    kan bli riktigt stökigt, den kanske inte överensstämmer med svenska bestämelser, och gör det inte det så har du vips en ciao Lätt MC. Dem går betydligt fortare i många länder utanför sveriges gränser.

kan bli hiskerliga krav på intyg, mm.

Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    kan bli riktigt stökigt, den kanske inte överensstämmer med svenska bestämelser, och gör det inte det så har du vips en ciao Lätt MC. Dem går betydligt fortare i många länder utanför sveriges gränser.

kan bli hiskerliga krav på intyg, mm.
    jag Tackar för svaret Tror inte det kommer vara några problem om jag köper det i ett eu land som slovenien ^^

Reg.datum
    May 2010
    jag Tackar för svaret Tror inte det kommer vara några problem om jag köper det i ett eu land som slovenien ^^
    ta det inte för givet, är den för ny så åker du på helfordonsskiten. och då krävs CoC.

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Om det nu är en ciao, så känns det inte som polisen bryr sig iallfall?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Om det nu är en ciao, så känns det inte som polisen bryr sig iallfall?
    Man vet aldrig ^^ om man nu skulle bli tagen vad blir böterna då? dagsböter?

Reg.datum
    May 2010
    Man vet aldrig ^^ om man nu skulle bli tagen vad blir böterna då? dagsböter?
    Dagsbot för att ha framfört en oregistrerad lätt MC, det är vad det blir. det vill säga samma som för att ha kört med en cross på allmän väg. Men för återkoppla till grundfrågan.

Det är ganska otroligt om den någonsin skulle bli stoppad, för trim i vart fall. Om man håller för Ciaos laglig hastighet i Sverige, klart pinnar man på i 60 o så klart länsman lystrar.

Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Dagsbot för att ha framfört en oregistrerad lätt MC, det är vad det blir. det vill säga samma som för att ha kört med en cross på allmän väg. Men för återkoppla till grundfrågan.

Det är ganska otroligt om den någonsin skulle bli stoppad, för trim i vart fall. Om man håller för Ciaos laglig hastighet i Sverige, klart pinnar man på i 60 o så klart länsman lystrar.
    Fast oftast handlar det om hur fort den går också, ibland har dom ju kontroller och testar mopederna och då spelar det ingen roll hur snabbt du körde.

Men ont: Så länge som den går i för Sverige laglig hastighet (gör den inte det kan du ju lätt strypa den själv) så ser jag verkligen ingen anledning för polisen att bry sig.
    MRX_Racing @ mnf

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Axel Visa inlägg
    Fast oftast handlar det om hur fort den går också, ibland har dom ju kontroller och testar mopederna och då spelar det ingen roll hur snabbt du körde.

Men ont: Så länge som den går i för Sverige laglig hastighet (gör den inte det kan du ju lätt strypa den själv) så ser jag verkligen ingen anledning för polisen att bry sig.
    Där har du en poäng

Reg.datum
    Jul 2010
    Själv håller jag på att fixa en Derbi hit från finland.. Stor hjälp kan du ha av denna sida: http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/...jan-till-slut/

Obs. Om den importeras från EU eller ESS behövs ingen tullavgift betalas på skrothögen. Mervärdesskatt ska betalas (och hur mycket det blir bestämmer priset du köpte mopeden för) om fordonet är "nytt". Ny = den har varit i trafik i minst 6 månader i landet ELLER ha max kört 600mil. Om den varit i trafik i t. ex. 14 månader men bara varit körd i 5 mil under tiden räknas den som ny. Om den är begagnad enligt de ovannämnda faktorerna behövs ej mervärdesskatt betalas. Jag antar att en Ciao är gaaanska begagnad?

Om den är fabriksny, alltså ny Ny måste man köpa typ 5st fordon och krashtesta dem innan man kan föra in skiten.

Kom ihåg att när man ska Ursprungskontrollera ska man skicka in bevis på att den är/ har varit registrerad i landet + kvitto, köpehandling eller annan handling som visar att fordonet är ditt.

Ring Transportstyrelsens nummer för Fordon på : 0771 14 15 16 för mer/bättre info om vad som gäller för just Din fordonstyp.

Jag tror att registreringsbesiktning + annat gojs gör så att min Derbi Senda hamnar på ca 2000kr för att få in (OBS, detta inkluderar tillfällig registrering som jag anser att jag behöver, för ca 700kr!)

Lycka till!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in