mrp3rssons avatar
    Reg.datum
    feb 2012

Question DT50R -99e seg på höga växlar.

Tjena moppenet, har en Yamaha DT50R -99a som jag köpte i höstas.

Den gick när 60-70 när jag fick den så jag antar att den är urpluggad,
    men problemet är att när jag kommer upp på 4-5-6 så varvar inte
    mopeden ut som den ska och går väldigt slött. Den känns även allmänt svag,
    speciellt när man skjutsar.

Vet ej om det är original förgasare, men den är på 12mm och verkar vara en flatslide(?)
    Kan det vara ett större munstycke jag behöver, det är ett 52mm munstycke på nu.

Edit: tomgången är obefintlig, och det finns ingen tomgångsskruv.

Tacksam för svar!

Pardens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    För högt drevad antagligen. Dreva ner dig så kan du nog se att det kommer hända grejer.

mrp3rssons avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    För högt drevad antagligen. Dreva ner dig så kan du nog se att det kommer hända grejer.
    Hmm.. då är ju frågan hur snabbt den skulle gå efter det, och jag är osäker på om den faktiskt är drevad. Vill ju gärna behålla en hastighet på ca 60-70

Reg.datum
    okt 2011
    testa med ett större munstycke, och montera en tomgångsskruv?

mksps avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Om du drar på ett mindre framdrev kanske den varvar ur helt på 6an, då behåller du säkert samma hastighet :-)

Pardens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Om du drar på ett mindre framdrev kanske den varvar ur helt på 6an, då behåller du säkert samma hastighet :-)
    Exakt. Då kanske den även går fortare också en vad den gör nu.

Punkarns avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    om den är seg, så äre jag ganska säker på att du skulle behöva rensa ut sotet ur avgasröret.
    Gjorde det igår när mitt fanskap börja int vilja varva ur 6:An.

mrp3rssons avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av AxxxeL Visa inlägg
    testa med ett större munstycke, och montera en tomgångsskruv?
    Läste någonstans att det inte ska vara någon, man kan bara justera huvudmunstycket på skräpet :p

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Men ... amatörer , den orkar inte på högre växlar för att den antagligen får för lite bensin (för 52 är pyttelitet), byt upp munstycket och evt modda luftburken så den får mer luft också så kommer den nog gå fint sen
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Reg.datum
    jun 2011
    Som CaToXXo sa så är 52 i huvudmunstycke väldigt lite, inte ens orginal kan jag tänka mig att det är ett 52, jag kör 95 på min yamaha dt50mx och då får den fortfarande förlite och den är helt original.

Annars så kolla kompet, om det är dåligt komp så har du problemet där. Rengör även luftfilter ifall det är igentäppt.

Har en kompis som har en dt50r, den orkar inte heller varva ut på 6:an på grund av att den är för svag strypt.
    Har även testat en ostrypt och då ska det inte vara några som helst problem att varva ut på 6:an.

Pardens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Strl på ett munstycke kan variera så otroligt från motor till motor. 52 behöver inte vara litet för en motor.

Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Har den gått bra tidigare och blivit slöare har det knappast med munstycket att göra, och precis som Parden är inne på så beror det helt och hållet på vilken förgasare som används och på vilken motor, ett 85 munstycke på en PHBG 21 kan vara ett 170 munstycke på en Mikuni VM20 på samma motor och samma setup.
    Jag skulle tippa på igensatt luftfilter, sot i avgassystemet eller en kombination av dessa.

mksps avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Zwap Visa inlägg
    Har den gått bra tidigare och blivit slöare har det knappast med munstycket att göra, och precis som Parden är inne på så beror det helt och hållet på vilken förgasare som används och på vilken motor, ett 85 munstycke på en PHBG 21 kan vara ett 170 munstycke på en Mikuni VM20 på samma motor och samma setup.
    Jag skulle tippa på igensatt luftfilter, sot i avgassystemet eller en kombination av dessa.
    Kan väl visst ha med förgasaren att göra, när det är kallare ute får man dra i ett större munstycke... Var mer syre i luften eller något sånt, minns inte riktigt :-) En av mina moppar gick för fett, men sen på vintern gick den mycket bättre!

Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Jodå, visst är det så, men Hörnefors hade väl runt -2 grader idag, säkert inte mycket kallare än i höstas när den gick bra eller?

dennis1s avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    I med större munstycke det är vinter den behöver mer soppa då för där är mer syre i luften. Börja med 15-20 storlekar större och gå ner tills den går som bäst eller högre om den fortfarande inte vill varva ut.

E.Hanssons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    original är 63 på dessa modeller om jag minns rätt! brukar funka bäst konstiga förgasare dem där, slängde på underliggande men en storlek större munstycke och den pluddrade
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in