1. #1

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687

    Problem med RRX 06, *video*

    Tjenare,När jag var på väg hem så slutade moppen att funka. Den bara slutade, fick inte igång den, Jag o en kompis kollade på den idag. Vi rensade förgasaren från grus men den vill fortfarande inte. Lyckades att varva den på tomgången utan ljuddämpare men med ljuddämparen så funkar det inte, Gasar man dör den.. Vi stängde av kranen men moppen klarade sig ändå ca 5-10 min utan bensin..Vi lyckades springa igång den men den vill inte riktigt varva och så dör den snabbt igen.Vi kanske tror att det är tändstiftet men är inte säker,kom med förslag!.
    Senast redigerat av mackan663 den 2012-02-25 klockan 00:26.

  2. #2
    Detta har hänt mig en gång också att min moped dog helt plötsligt, så jag plockade av cylinder och inspekterade, kolla förgasare etc men felet var att det satt en sotklump på tändstiftet så jag tog en stålborste och borstade rent sen funkade det fint igen.

    Men då den fortfarande startar så är det nog inte det som är felet men testa att rengöra det

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    Detta har hänt mig en gång också att min moped dog helt plötsligt, så jag plockade av cylinder och inspekterade, kolla förgasare etc men felet var att det satt en sotklump på tändstiftet så jag tog en stålborste och borstade rent sen funkade det fint igen.

    Men då den fortfarande startar så är det nog inte det som är felet men testa att rengöra det
    Har plockat av förgasaren innan, gjorde det samma med tändstiftet men har fortfarande samma problem. Verkar inte som det är direkt sot i cyllen för att kolven såg ren ut,

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Har plockat av förgasaren innan, gjorde det samma med tändstiftet men har fortfarande samma problem. Verkar inte som det är direkt sot i cyllen för att kolven såg ren ut,
    blåste du tryckluft genom ditt nuvarande munstycke? det kommer ibland in lite skit som täpper igen det.

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    blåste du tryckluft genom ditt nuvarande munstycke? det kommer ibland in lite skit som täpper igen det.
    Munstycket var rent., Vi sköljde av förgasaren med bensin.

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den går bättre utan avgasröret säger du?

    I så fall är det något i avgasröret som stryper. T.ex igensotat. Du kan även kolla ljuddämparen om det finns något som inte bör vara där.
    Men den gick ändå typ hackigt utan avgasröret..

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Men den gick ändå typ hackigt utan avgasröret..
    det hackar när man kör utan rör, tappade mitt och de började hacka sjukt mycke, men testa att sota ur röret eller nåt!

  9. #9

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    det hackar när man kör utan rör, tappade mitt och de började hacka sjukt mycke, men testa att sota ur röret eller nåt!
    Ska kanske sota ur när jag får tid.

    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det för att förgasarbestyckningen inte stämmer då, vilket är fullt normalt.
    Hur menar du?

  11. #11

  12. #12

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Motorn är ju bestyckad med avgasrör på. När du kör utan avgasrör ändras förhållanden i motorn, vilket betyder att förgasarinställningarna inte gäller längre. Den får förmodligen för lite soppa, då allt bara åker rakt ut. Och inte trycks tillbaka av pipan.
    Vad ska jag göra åt de då ?? >Förresten, Det var bara ljuddämparen jag hade av.

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Du skrev ju avgasrör, så då förmodar jag att det var avgasröret du menade. Inte ljuddämparen..
    Jo vet ,Ska ta o ändra det .Förlåt :/.. Tänkte inte på det när jag skrev .

  15. #15
    Någon liten rackare som petat in en plastpåse kanske ? ta och lys igenom om du kan eller ta typ ståltråd och se om något tar emot.

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    Någon liten rackare som petat in en plastpåse kanske ? ta och lys igenom om du kan eller ta typ ståltråd och se om något tar emot.
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Tjenare,När jag var på väg hem så slutade moppen att funka
    Jag måste ha kommit från nån stans

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Vafan snackar du om ?:
    ljuddämparen.

  18. #18

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    ljuddämparen.
    Läst mitt föra redigerade inlägg

  19. #19
    Så om den går bättre utan ljuddämparen så ta och sota ur den och kröken när du håller på. Rengör även luftfiltret.
    Sedan se till att den har rätt bestyckning.

    Funkar inte det så får du väl gå över och göra detta:

    plocka av insuget och kolla om reedventilerna är hela, att dom inte glappar.
    kolla kompet i motorn
    kolla hur gnistan ser ut, den bör vara ljusblå om jag kommer ihåg rätt.

  20. #20

  21. #21

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    Så om den går bättre utan ljuddämparen så ta och sota ur den och kröken när du håller på. Rengör även luftfiltret.
    Sedan se till att den har rätt bestyckning.

    Funkar inte det så får du väl gå över och göra detta:

    plocka av insuget och kolla om reedventilerna är hela, att dom inte glappar.
    kolla kompet i motorn
    kolla hur gnistan ser ut, den bör vara ljusblå om jag kommer ihåg rätt.
    Ska ta och kolla upp detta när jag får mer tid.

    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Mörkblå. En ljus gnista är tendens på en svag gnista.
    Okej!

  22. #22

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Förresten moppen funkar typ igen ., Det satt två stenar i membranet!. Just nu så behöver man pilla lite på förgasaren!.
    tackar alla som har kommit med förslag!

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Förresten moppen funkar typ igen ., Det satt två stenar i membranet!. Just nu så behöver man pilla lite på förgasaren!.
    tackar alla som har kommit med förslag!
    Antar att du menar reedventilerna när du säger membranet. Men om det satt 2 stenar där så bör du kolla upp hur dessa kom dit. inspektera och byt luftfilter om det är trasigt och fixa ett bensin filter om du inte redan har det.

  24. #24

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    Antar att du menar reedventilerna när du säger membranet. Men om det satt 2 stenar där så bör du kolla upp hur dessa kom dit. inspektera och byt luftfilter om det är trasigt och fixa ett bensin filter om du inte redan har det.
    Körde utan luftfilter så . dom kom dit då!.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Körde utan luftfilter så . dom kom dit då!.
    Kör aldrig utan luftfilter, dom där 2 stenarna kunde ha varit din motors död om dom kommit in längre.

  26. #26

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    Kör aldrig utan luftfilter, dom där 2 stenarna kunde ha varit din motors död om dom kommit in längre.
    Jo , jag vet :/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in