70cc och oljepump/separat oljetank

Jag håller på att renovera en Puckel. Funderar på att sätta på 70cc och vill helst undvika att blanda i tanken då det blir svårigheter med att få hem bensin och blanda etc.
    Fungerar oljepumpen och separat smörjningen ordentligt även fast man har på en större cylinder? Eller det kanske ökar chansen att det skär ihop sig?

Skulle aldrig få för mig o köra med oljepump på en trimmad moped då man oftast vill ha lite starkare oljeblandning o ställa in de så det blir bra nej du, blanda i tanken!

bara att ha med sig en liten flaska olja till macken!
    har du inte plats i fickorna så skaffa en väska, hade jag alltid men hade också lite verktyg med alltid ifall något skulle strula
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Större cylinder och original pump = större bränsleförbrukning men samma oljemängd = procentuellt mindre oljemängd, trots att motorn belastas mer. Inte en bra kombination...

Har själv en puckelsenda med 80cc, 21mm o.s.v, oljepumpen sitter kvar och används men jag blandar samtidigt 2% olja i bensinen på den moppen.

Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Puckelsendor börjar bli till åren nu väl? Då skulle jag inte lita på oljepumpen förhuvudtaget. Jag skulle dock ändå inte lita på den även om det var årets modell.
    det är en 99a rexxy Mycket nyare än dina sachsar så!
    Pumpen sa förra ägaren att den hade blivit renoverad för minst ett år sedan nu. Men man vet ju inte hur noga det gjordes.

Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Skulle aldrig få för mig o köra med oljepump på en trimmad moped då man oftast vill ha lite starkare oljeblandning o ställa in de så det blir bra nej du, blanda i tanken!
    Det är sant, Blir nog att köra blandat ifall det blir värre trim.
    Tack för ditt svar!

Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    bara att ha med sig en liten flaska olja till macken!
    har du inte plats i fickorna så skaffa en väska, hade jag alltid men hade också lite verktyg med alltid ifall något skulle strula
    Det är ju faktiskt sant! Men gillar inte idén att blanda i tanken? Borde man inte blanda i en dunk först eller nåt? Så blandningen blir jämn?

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Större cylinder och original pump = större bränsleförbrukning men samma oljemängd = procentuellt mindre oljemängd, trots att motorn belastas mer. Inte en bra kombination...

Har själv en puckelsenda med 80cc, 21mm o.s.v, oljepumpen sitter kvar och används men jag blandar samtidigt 2% olja i bensinen på den moppen.
    Jo det räknade jag ut själv! Men hur vet pumpen hur mycket den ska pumpa ut? Det är väl gaswiren som sköter det?
    Aha! Det var ju ett skitbra alternativ, då slipper jag plocka av pumpen/stänga av den. Men är inte 2% lite väl mycket tillsammans med de oljepumpen levererar?

2% plus pump är säkert lite i överkant för såpass tamt trim (Polini Guss 80cc är ganska lågvarvig), men bortsett från en aning högre risk att döda tändstiftet och att avgasröret sotar igen lite snabbare är "för" mycket olja inget problem. Nu använder jag inte moppen mycket så det är enklast att bara hälla i blandad soppa från samma dunk som till mopparna utan pump, använde jag den mycket hade jag nog varit lite mer petig med att hitta optimal oljemängd.

Det är bättre att blanda i dunk först än att göra det i tanken, men med tanke på hur många som häller direkt i tanken utan bekymmer behöver man nog inte oroa sig - åtminstone inte så länge det inte är en motor som är trimmad och injusterad så den ligger på gränsen till ras hela tiden... Puckelsendan har ett förvaringsfack under sadeln, om jag inte misstar mig får de små 2dl tvåtaktsoljeflaskorna som finns på en del mackar plats där. (Är man smart så köper man en sån för att få tag i flaskan, sedan köper man stora oljeflaskor som har bättre pris och fyller den lilla flaskan när det behövs).

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    2% plus pump är säkert lite i överkant för såpass tamt trim (Polini Guss 80cc är ganska lågvarvig), men bortsett från en aning högre risk att döda tändstiftet och att avgasröret sotar igen lite snabbare är "för" mycket olja inget problem. Nu använder jag inte moppen mycket så det är enklast att bara hälla i blandad soppa från samma dunk som till mopparna utan pump, använde jag den mycket hade jag nog varit lite mer petig med att hitta optimal oljemängd.

Det är bättre att blanda i dunk först än att göra det i tanken, men med tanke på hur många som häller direkt i tanken utan bekymmer behöver man nog inte oroa sig - åtminstone inte så länge det inte är en motor som är trimmad och injusterad så den ligger på gränsen till ras hela tiden... Puckelsendan har ett förvaringsfack under sadeln, om jag inte misstar mig får de små 2dl tvåtaktsoljeflaskorna som finns på en del mackar plats där. (Är man smart så köper man en sån för att få tag i flaskan, sedan köper man stora oljeflaskor som har bättre pris och fyller den lilla flaskan när det behövs).
    Okej! Det trim jag planerar att använda kommer vara så att säga "tamt" (airsal 70 sport). Ska vara driftsäkert och snäll mot både mig och resterande delarna av mopeden. Om du förstår.
    Hm, jag är faktiskt osäker på om det är tillräckligt stort? Har aldrig riktigt använt det till annat än smågrejer. Men det är ju såklart ett alternativ!
    Om jag nu inte ska använda oljepumpen, då borde man ju stänga av den på något vis? Då räcker det väl inte med att bara sluta tanka på olja och låta den gå torr? Det låter ju fruktansvärt onödigt. Vill somsagt inte plocka av pumpen eller oljetanken. Vet du som då har en puckel om det bara är å rycka en sladd? Kan i och för sig kolla det själv när jag har fått ihopa el-systemet igen men kan vara bra och veta innan! Tack för svaren hittills!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in