Tjena!

Ska sälja min moppe nu för det är snart dags för bil. Så jag var ute och körde lite innan en kille skulle komma och kolla på den. Då upptäcker jag hur det smäller och slår ifrån kedjan i högre hastigheter (30 och uppåt). Jag sökte lite på felet. Slutade med att jag hängde upp moppen så bakhjulet hängde fritt idag och testade köra då. Hoppar och smäller fortfarande. Tog bort kedjan för jag tänkte att den kan vara trött, så jag la den i ett dieselbad under tiden.

Men innan jag sänkte ned moppen på bakhjulet igen så testade jag snurra det. Inga glapp i lager, något obalanserat (men det har det alltid varit), men inget som antydde på fel. Så jag sänkte ned och skulle rulla in den i garaget. Då hör jag smällande/klickande från bakhjulet, även att kedjan inte var på.

Någon idé på felet? Kan väl säga att hjulet inte var 100% rakt nu eftersom jag ändå skulle spänna om kedjan senare. Kan det ha påverkat så att det låter från något lager då, även om de är nya och inte glappar?

Kan säga att felet började när jag märkte att kedjan satt löst, då spände jag bara och körde in moppen. Kan jag ha lyckats vara slarvig, spänt lite snett och då fått hela det här problemet? Vad mer kan ge upphov till ljudet?