1. #1

    Val av cylinder

    Tjena, ska införskaffa en ny cylinder till sommaren men vet inte riktigt vilken. Jag har kollat lite på denna här men har inte riktigt bestämt mig ännu. http://www.twostroke.se/product.asp?product=16703 Eller finns det kanske någon i samma pris-klass alternativt billigare som är bättre? Kom med tipps och förslag

    Namn:  16703.jpg
Visningar: 218
Storlek:  68,7 KB

  2. #2
    den fungerar bra som bruks grymt stark cylle.
    Annars vet jag att barkit 80 cc skall haålla fin kvalite med ett fint register
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av x-treme-95 Visa inlägg
    den fungerar bra som bruks grymt stark cylle.
    Annars vet jag att barkit 80 cc skall haålla fin kvalite med ett fint register
    Ok Jo jag har kollat på barikit med men såg att den bara hade en ring, Och det jag är ute efter är en cylinder som ska klara vardags körning och då tror jag att två ringar är att föredra

    eller jag kanske har fel? jag har bara kört på cylindrar med två ringar innan så jag kan inte riktigt se framför mig om det skulle hålla i längden eller ej. med en ring då altså.

    Tack för svar
    Senast redigerat av webbe den 2012-03-08 klockan 18:39.

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Ok Jo jag har kollat på barikit med men såg att den bara hade en ring, Och det jag är ute efter är en cylinder som ska klara vardags körning och då tror jag att två ringar är att föredra

    eller jag kanske har fel? jag har bara kört på cylindrar med två ringar innan så jag kan inte riktigt se framför mig om det skulle hålla i längden eller ej. med en ring då altså.

    Tack för svar
    En / två ringar spelar ingen roll. Men en ring är att föredra vid trimning!
    Jag kör på barikit 74, 21mm dellorto och SP rör på min drac.
    Funkar skitbra som bruks

  5. #5

  6. #6
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    En / två ringar spelar ingen roll. Men en ring är att föredra vid trimning!
    Jag kör på barikit 74, 21mm dellorto och SP rör på min drac.
    Funkar skitbra som bruks
    minder friktion med en kolvring= mer varv? bara nånting ja hör så vet inte om de är sant
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    En / två ringar spelar ingen roll. Men en ring är att föredra vid trimning!
    Jag kör på barikit 74, 21mm dellorto och SP rör på min drac.
    Funkar skitbra som bruks
    okej! Tack för svar. Men jag tror jag kör på barikit 80:n då eller airsalen för det skiljer bara 200 kr Och det borde ju iaf vara lite bättre vrid i grejerna med dem extra 6 kubiken hehe Men man behöver inte ha längre vev eller sådant till 80cc då? jag har en helt ny sport vev liggandes som jag tänkte använda annars

  8. #8
    En ring ger lägre friktion, två ringar tätar bättre. På lågvarv när det helt enkelt hinner läcka mer förbi kolven får man mer effekt med två ringar, på högvarv när läckaget inte hinner bli nämnvärt får man mer effekt med en ring tack vare den lägre friktionen. Så liten skillnad att normalt folk inte behöver fundera på det.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    En ring ger lägre friktion, två ringar tätar bättre. På lågvarv när det helt enkelt hinner läcka mer förbi kolven får man mer effekt med två ringar, på högvarv när läckaget inte hinner bli nämnvärt får man mer effekt med en ring tack vare den lägre friktionen. Så liten skillnad att normalt folk inte behöver fundera på det.
    Okej, där lärde man sig något nytt Men hur är det med vevparti när man börjar snacka 80cc? Kan jag köra med original- liknande vevparti eller behöver jag ett med längre slag? jag syftar på airsal 80 altså

  10. #10
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    Okej, där lärde man sig något nytt Men hur är det med vevparti när man börjar snacka 80cc? Kan jag köra med original- liknande vevparti eller behöver jag ett med längre slag? jag syftar på airsal 80 altså
    beror på hur mycket vev:En är kört, kör du med org lär den nog kanske börja glappa ganska fort, så byta är säkrast.

  11. #11

  12. #12
    Tack för svar Simon

    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    beror på hur mycket vev:En är kört, kör du med org lär den nog kanske börja glappa ganska fort, så byta är säkrast.
    Jo, jag har ju skrivit att jag har en ny vev liggandes

  13. #13
    en kompis körde sån som god blandning av tävlingsmoppe/bruksmoppe, var inga problem för honom Dock meckade han mer än vad han körde...
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    en kompis körde sån som god blandning av tävlingsmoppe/bruksmoppe, var inga problem för honom Dock meckade han mer än vad han körde...
    Okej vad hade han för övrig setup? gick den bra? jag ska förmodligen köra 19-21mm förg, anpassat avgas, samt mhr fjädrar.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    Okej vad hade han för övrig setup? gick den bra? jag ska förmodligen köra 19-21mm förg, anpassat avgas, samt mhr fjädrar.
    Det var lite olika, tror det va 24 mm fögge, annan koppling och tändning, vad jag vet så körde han tk, vilket drog ner på toppeffekten mkt då han fick låna ett pr under en kortare tid som gav bra mkt mer effekt
    Senast redigerat av ajonson den 2012-03-08 klockan 18:11.
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  16. #16
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Hej

    jag har två st metrakit cyllar som är helt nya i kartong

    en st SP nr 800R0321 EQ/R 74969 METRAKIT SP
    den är till minarelli AM6 och kostar ny som denna är 2610:- på mop-shop, jag vill ha 1900:- för denna

    en st 800R0332 EQ/R 74968 METRAKIT Pro.
    denna är med till minarelli AM6 och kostar ny som denna 3190:- på mop-shop, Jag vill ha 2300:- för denna
    denna cyllen är den med guld topp.

    båda är helt kompletta i lådor bara uppackade och uppmätta ALDRIG monterade på någon motor.

    pm,a om intresse finns


    mvh moddlaren

  17. #17
    är inte den med guldtopp pro race cyllen moddlaren ?
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Hej

    jag har två st metrakit cyllar som är helt nya i kartong

    en st SP nr 800R0321 EQ/R 74969 METRAKIT SP
    den är till minarelli AM6 och kostar ny som denna är 2610:- på mop-shop, jag vill ha 1900:- för denna

    en st 800R0332 EQ/R 74968 METRAKIT Pro.
    denna är med till minarelli AM6 och kostar ny som denna 3190:- på mop-shop, Jag vill ha 2300:- för denna
    denna cyllen är den med guld topp.

    båda är helt kompletta i lådor bara uppackade och uppmätta ALDRIG monterade på någon motor.

    pm,a om intresse finns


    mvh moddlaren
    Kan vara av intresse, jag skickar pm isåfall

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in