1. #1
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507

    Får inte av ramlager från veven

    Har försökt i typ en timma nu med att få lös ena ramlagret från veven, har värmt på som fan och det har rört på sig ~1mm.. Jag måste ha hjälp! Vill bli klar med motorn nu under helgen

    Allt började väl med att jag skulle sätta på de nya lagren på veven, ena bara gled ner men den andra fastnade ~5mm från bottnen på veven, fick ner den tillslut MEN, grym som jag är så råkade jag tydligen förstöra lagret, låter som grus i det när man snurrar på det Så aa, nu måste jag få upp det lagret för att sätta dit ett nytt, HJÄLP! Har ingen avdragare som fungerar till den, far min kollade på sitt jobb men de hade bara en sån här, vilket inte fungerar: (d.v.s. med "böjda" armar, dock så är det 2 armar på den de hade)

    tack.


  2. #2
    Fortsätt banka(funkar för mig)
    Eller använd kylspray på lagret, värm gärna på ytan runt lagret.
    Värme=utvidgas
    Kyla=krymper

  3. #3
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Fortsätt banka(funkar för mig)
    Eller använd kylspray på lagret, värm gärna på ytan runt lagret.
    Värme=utvidgas
    Kyla=krymper
    Tvärt om menar du väl? kyl runt lagret, värm lagret?
    Skulle det gå lättare om man sätter in veven med lagren och allt i frysen i någon timma, sen tar man ut det och värmer lagret? visst, veven blir väl iofs också värmd då,,, tack för svar iaf


  4. #4
    Kyl lagret, och värm MOTORBLOCKET, alltså ytan RUNT lagret.

    Ja, lägg dem i en påse sen in i frysen ett tag, nej du ska inte ta ut dem och värma.
    Rätt simpelt.

  5. #5
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Kyl lagret, och värm MOTORBLOCKET, alltså ytan RUNT lagret.

    Ja, lägg dem i en påse sen in i frysen ett tag, nej du ska inte ta ut dem och värma.
    Rätt simpelt.
    Jahaaa, du menar så! Lagret sitter fast på veven, inte i motorblocket..


  6. #6
    Okej, försökt lagt lagret mot t.ex en bänk och bankat på vevaxeln med exempelvis en gummihammare?
    Annars kan du ju testa spruta lite 5-56 runt.. Det kan ju omöjligt sitta som STEN ^_^

  7. #7
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Okej, försökt lagt lagret mot t.ex en bänk och bankat på vevaxeln med exempelvis en gummihammare?
    Annars kan du ju testa spruta lite 5-56 runt.. Det kan ju omöjligt sitta som STEN ^_^
    Har försökt med skruvmejsel lite lätt och bända upp det, värmt i kanske 5 min men det vill inte röra på sig ska försöka lite senare, är förjävla irriterad på dendär skiten just nu,,


  8. #8
    skruva fast lagret i ett skruvstäd med vevaxeln uppåt sen letar du upp den hårdaste träbit du hittar och lägger den på veven sen banka så in i helvete

  9. #9

  10. #10
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av ruben Visa inlägg
    Varför sätter du lagerna på veven först istället för i blocket?
    Enligt guiden jag följde (första gången jag gör detta) så satt han lagrena på veven och sen allt ner i blocket.


  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av will3 Visa inlägg
    Enligt guiden jag följde (första gången jag gör detta) så satt han lagrena på veven och sen allt ner i blocket.
    Onödigt

  12. #12
    Vilken ordning man monterar grejerna beror på vad som är smidigast på just den motorn man arbetar med och vilka verktyg man har. Det finns ingen ordning som är universalt rätt överallt.

    Vad har du försökt värma loss lagret med? Varmluftspistol värmer så långsamt att även veven blir varm, och då försvinner ju poängen med att värma - man vill ju värma lagret så det expanderar och lossnar medan veven håller nära sin ursprungliga temperatur och storlek. Gasol eller gassvets...

    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Annars kan du ju testa spruta lite 5-56 runt.. Det kan ju omöjligt sitta som STEN ^_^
    Lagret sitter fast för att det är uttöjt över en axel som är grövre än lagrets innerdiameter, och du tror att det lossnar av att man försöker få in olja i ett mellanrum som inte finns?

  13. #13
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Vilken ordning man monterar grejerna beror på vad som är smidigast på just den motorn man arbetar med och vilka verktyg man har. Det finns ingen ordning som är universalt rätt överallt.

    Vad har du försökt värma loss lagret med? Varmluftspistol värmer så långsamt att även veven blir varm, och då försvinner ju poängen med att värma - man vill ju värma lagret så det expanderar och lossnar medan veven håller nära sin ursprungliga temperatur och storlek. Gasol eller gassvets...


    Lagret sitter fast för att det är uttöjt över en axel som är grövre än lagrets innerdiameter, och du tror att det lossnar av att man försöker få in olja i ett mellanrum som inte finns?
    Okej, tack! Jo, jag har använt mig av varmluftspistol, har märkt att veven också blir ganska varm.. Ska prova med gasol/gassvets senare, far min får hjälpa mig haha.
    Är för övrigt en liggande minarellimotor!


  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Vilken ordning man monterar grejerna beror på vad som är smidigast på just den motorn man arbetar med och vilka verktyg man har. Det finns ingen ordning som är universalt rätt överallt.

    Vad har du försökt värma loss lagret med? Varmluftspistol värmer så långsamt att även veven blir varm, och då försvinner ju poängen med att värma - man vill ju värma lagret så det expanderar och lossnar medan veven håller nära sin ursprungliga temperatur och storlek. Gasol eller gassvets...


    Lagret sitter fast för att det är uttöjt över en axel som är grövre än lagrets innerdiameter, och du tror att det lossnar av att man försöker få in olja i ett mellanrum som inte finns?
    Ja, men bankar man så bör vibrationerna skapa en öppning till slut, vilket smörjningen kan ta sig in i och därav bör det hjälpa lagret att lossna.
    Bara för att det är uttöjt på något vars diameter är lite större så betyder det inte att det är omöjligt, det ska ju trots allt GLIDA över på den större axeln.

  15. #15
    Finns specialverktyg för sådant men dem är väldigt dyra och knappast värt pengarna om du inte har användning för det vid fler tillfällen. Jag skulle rekommendera att lämna veven till någon verkstad med rätt verktyg just för att undvika att skada vevpartiet.

    Själv gjorde jag en fuling för att få bort ett lager som inte ville stanna i blocket när jag klöv. Jag svarvade till ett rör och gängade i ena änden där jag sedan skruvade ner en m16 bult med en kula emellan som centrerar bulten mot veven. Sedan trädde jag över röret på vevtappen och svetsade fast röret försiktigt i lagret och på så sätt följer det med ut när jag pressar bulten mot vevtappen.

    Notera att du förstör lagret med hjälp av denna metod dock.

  16. #16

  17. #17

  18. #18
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Problemet löst! Fick värma ett jävla bra tag, lagret fick en fin, lila nyans Sen vare bara att bända upp det!

    Fick 2 st nya SKF lager från min pappas jobb också!

    tack för alla tips förresten!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in