1. #1
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172

    Polisutredning om fiddy? edit första inlägget

    Tjenare!

    En kompis till mig har en syster vars sambo jobbar på köpingspolisen.

    Polisen sa till min kompis att dom hade haft en utredning om min fiddy. Alltså att dom ska ha span på den och ta reda på vart jag bor.
    Han sa att dom inte tänker jaga den för att dom inte skulle ha nån chans eller något i den stilen (Kan ha varit att dom tycker att det är för riskabelt?).

    Dom har alltså setat på möte och haft utredning om fiddyn (säger inte att det är om mig eftersom dom ej vet vem jag är.)

    Kommer dom göra typ husransakan och beslagta den eller vad är det frågan om? ska jag fortsätta köra den eller ska jag ställa den i en container på firman och låta den stå där ett halvår tills dom lägger ner "fallet" ?


    OBS. jag vet att det är så det ligger till, annars hade jag aldrig lagt ner tid på att skriva denna tråd.

    Här är en tråd om fiddyn http://www.moppenet.nu/showthread.ph...70cc-minarelli och som ni ser är det bara en midrace/upper midrace så jag tycker de är fjantigt att dom måste göra en jävla utredning. Skriv hur ni ser på saken!



    EDIT: jag åkte bakom en polare som filmade från bilen när jag körde på bakhjulet och sladda runt och sånt.

    2 dagar senare åkte en kille på biltaket medan dom filmade. Då blev dom stannade av polisen som beslagtog kameran med filmen på bland annat mig. kan dom spela upp filmen och använda den som bevis för att sedan ta fiddyn?
    Senast redigerat av DavvA den 2010-07-07 klockan 02:59.
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  2. #2

  3. #3
    Det är ju galet olagligt samt att du förmodligen både stör människor och djur när du kör den. Du riskerar ju även andras respektive din egen hälsa om du kör med den, så anser inte att det är fjantigt att de gör en utredning om "förarens fiddyhoj".

    Ligg lågt ett tag så löser det sig nog.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  4. #4

  5. #5
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    jag vet att de är olagligt.

    Men bara för att den går bäst av alla "moppar" här så är de ju inte världens olagligaste fordon? jag har ju bromsar, ljuddämpare och något innanför pannbenet och kör alltid med hjälm. det finns ju vanliga urpluggade moppar med idioter som kör utan varken hjälm, ljuddämpare eller bromsar men dom ses ju mindre farliga bara för att den har lampor?

    jo jag ska ligga lågt ett tag och hoppas att dom får syn på en annan fiddy och tror att det är jag så dom tar honom istället :hmm:

    nu har jag i varje fall tid på mig att plocka ner den o lacka om den utan att känna press x)



    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    dom gjorde samma sak me polarn, dom kommer antagligen stå nåra 100 meter från ditt hus för att sedan ta dig.. Men husransakan behöver du inte vara rädd för Låt den stå ett tag bara
    jo men jag bor 100 meter från centrum och den har alltid stått utanför trappan på gården så dom lär ju ha sett den. Plus att polisen som informerat polaren om detta har varit med och hämtat mig på min uppfart (det var i civilt tillstånd, hans flickvän skulle skjutsa mig till polaren och polisen satt med i bilen)
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DavvA Visa inlägg
    jag vet att de är olagligt.

    Men bara för att den går bäst av alla "moppar" här så är de ju inte världens olagligaste fordon? jag har ju bromsar, ljuddämpare och något innanför pannbenet och kör alltid med hjälm. det finns ju vanliga urpluggade moppar med idioter som kör utan varken hjälm, ljuddämpare eller bromsar men dom ses ju mindre farliga bara för att den har lampor?

    jo jag ska ligga lågt ett tag och hoppas att dom får syn på en annan fiddy och tror att det är jag så dom tar honom istället :hmm:

    nu har jag i varje fall tid på mig att plocka ner den o lacka om den utan att känna press x)
    Det är en fiddy, med en högljudd mopedmotor samt att du inte kör med lysen antar jag. Tycker det är rätt olagligt. Förmodar även att du inte alltid följer hastighetsgränsen
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  7. #7
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Det är en fiddy, med en högljudd mopedmotor samt att du inte kör med lysen antar jag. Tycker det är rätt olagligt. Förmodar även att du inte alltid följer hastighetsgränsen
    dom gångerna jag har GPSen på den brukar jag hålla kanske 5-10 kmh utom gräserna (A)
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av DavvA Visa inlägg
    dom gångerna jag har GPSen på den brukar jag hålla kanske 5-10 kmh utom gräserna (A)
    Vilka hastigheter går du efter? 30 eller 45-mopeder eller bil/mc?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  9. #9
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    är de 50 eller mer så kör jag så fort som möjligt utan att den ska varvstoppa (80-85) om det inte är trafik. Om de är typ 30 så ligger jag 35-40

    men om det är typ villaområde med massa glin som är ute o hojjar o hoppar hopprep o sånt så brukar jag puttra typ 15-20

    annars följer jag övriga trafikens rytm

    Fast ibland kan jag maxa den överallt och cp-köra som fan o träna bakhjul o börna.. typ cykelvägar och genom samhället, vid badstranden och sånt.


    EDIT: jag åkte bakom en polare som filmade från bilen när jag körde på bakhjulet och sladda runt och sånt.

    2 dagar senare åkte en kille på biltaket medan dom filmade. Då blev dom stannade av polisen som beslagtog kameran med filmen på bland annat mig. kan dom spela upp filmen och använda den som bevis för att sedan ta fiddyn?
    Senast redigerat av DavvA den 2010-07-07 klockan 02:56.
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  10. #10
    För att dom ska få göra en husrannsakan måste du vara misstänkt för ett brott som kan ge över 6 månaders fängelse, så oroa dig inte för det. Dom kan komma hem till dig och be att få komma in, släpp inte in dom då utan be att få se på husrannsakansorder. Släpper du in dom "får du skylla dig själv", och då får dom ta vad dom vill och rota var som helst, precis som vid en riktig rannsakan.

    Den största risken borde vara att dom ställer sig nära ditt hus, och tar dig när du leder ut fiddyn samt startar den, innan du hunnit köra iväg men jag skulle inte tro det heller.

    Så länge du kör med hjälm (det utgår jag från) med visir eller liknande kan dom inte knyta dig till en körning utan måste ta dig på bar gärning. Ditt största problem är därför om du filmades utan hjälm i samma klipp som du körde fiddy, före eller efter spelar ingen roll eftersom att du kan ha bytt kläder med en polare och han kör (dom kan inte bevisa att du inte gjort det hur som helst). Ser dom dig sitta på fiddyn utan hjälm och sedan sätta på dig hjälmen är du däremot i trubbel, eftersom dom då kan identifiera dig och fälla dig för olovlig körning etc.
    MRX_Racing @ mnf

  11. #11
    Kan säga så här:
    1: Fiddys är sjukt högljuda så dom "stör" samhället.
    2: Dom är olagliga att köra med på vanlig väg då dom är "träng fordon", Vilket betyder att dom ska hålla sig på banor ev. inhängnat område.
    3: Polisen kommer förhoppningsvis inte jaga dig då det är "slöseri" på kommunens/statens pengar, där av försöker dom ta dig från ditt egna hus.
    4: Och deras möte så kan dom ha övervägt om det är tillräckligt att ta din fiddy för att öka säkerheten i det centrala ( vart du nu bor .. köping??)...

    Men som sagt .. Tror det är mer så att du har fixat med din fiddy så pass mycket och det är olagligt att köra med på väg.

    Så ligg lågt ett tag så kommer dom väl inse att det inte är så farligt som dom tror.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    Kan säga så här:
    1: Fiddys är sjukt högljuda så dom "stör" samhället.
    2: Dom är olagliga att köra med på vanlig väg då dom är "träng fordon", Vilket betyder att dom ska hålla sig på banor ev. inhängnat område.
    3: Polisen kommer förhoppningsvis inte jaga dig då det är "slöseri" på kommunens/statens pengar, där av försöker dom ta dig från ditt egna hus.
    4: Och deras möte så kan dom ha övervägt om det är tillräckligt att ta din fiddy för att öka säkerheten i det centrala ( vart du nu bor .. köping??)...

    Men som sagt .. Tror det är mer så att du har fixat med din fiddy så pass mycket och det är olagligt att köra med på väg.

    Så ligg lågt ett tag så kommer dom väl inse att det inte är så farligt som dom tror.
    1. Jodå, men det finns allt fiddys som låter bra mycket mindre än en fullt laglig (nåja) Harley eller annan hoj/trimmad moped.

    2. Va?! Jag trodde att det bara var att köpa en fiddy och köra, helt utan A-kort eller någonting?

    Nej men allvarligt, att det är olagligt tror jag han vet så moralpredikningar är nog ganska onödiga, och en fiddy är så sett inte värre än en trimmad moped. Den största risken är ju trots allt att han kör ihjäl sig själv.

    3. Det har inget med det att göra, utan att en jagad, adrenalinstinn 15åring är jävligt farlig i trafiken både för sig själv och andra, samt att brottet inte är grovt nog med tanke på riskerna.

    4. Om det vore så enkelt att dom bara behövde stoppa hans fiddy för att få fred på jorden, lugn i staden osv så skulle dom gjort det för länge sen. Vad dom förmodligen sa på mötet var att fiddyn är ett problem, och diskuterade hur man ska åtgärda detta.

    Det där sista håller jag med om dock, framför allt bör du inte köra på ställen där folk stör sig på det, dvs kör lugnt bland hus osv så ska det nog inte va någon fara.
    MRX_Racing @ mnf

  13. #13

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    jag körde också fiddy i ca 6-7 månader och hade den som bruksfiddy kan man säga körde varje dag fucko körde och så till slut så stog det i tidnigen om idiot körningar med mopeder/fiddy så dom tänkte sätta in enduro poliser men det hände aldrig men var känd i hela byn så någon snodde den och blev ramknäckt då så skrotade jag den!!

  14. #14
    Din polare snackar skit. Finns inga resurser att lägga ner på ett sånt ringa brott, tro mig
    Håll er till topics fuckon

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in