1. #1

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Motorn får i sig partiklar som finns i luften utan filter. Sedan finns ju risken för större föremål som sandkorn och liknande föremål kan sugas in.
    Men om du ska köra med den på strippen så är det inte lika noggrant i regel. Skippa slangen direkt! Det kommer påverka både effekt och inre kylförmåga. Om du vill skydda dig mot smuts, kör på ett bra filter helt enkelt.

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Jag hade samma problem som dig förr i tiden, körde med en bit strumpbyxa och ett buntband för att hålla fast det.
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Kanske inte farligt men det kan bli dyrt ,.. Gjorde det men hade en jävla tur att två stenar satte sig i membranet.. annars så hade det blivit dax för renovering av lite saker :/ så kör med en strumpa annars eller nåt funkar bra det ochså!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Kanske inte farligt men det kan bli dyrt ,.. Gjorde det men hade en jävla tur att två stenar satte sig i membranet.. annars så hade det blivit dax för renovering av lite saker :/ så kör med en strumpa annars eller nåt funkar bra det ochså!
    Har gjort exakt samma som dig fast jag satte dit luft burken igen

  6. #6
    Hade en DT50MX som kördes utan filter, ledde till fem motorrenoveringar på 1000 mil. Luftfilter gör rätt stor nytta...

  7. #7
    Aha, nja blir mycket buskörning + strippen så blir nog att fixa filter då jag inte vill riskera något.. :/
    Och vad menar du med ett bra filter? För saken är att jag bara har typ 7cm med plats för ett filter, därför hitta jag ett sånt fiddy filter som satt bra, kanske det är dåligt? Det är ett i skumfilter

    Jag hade samma problem som dig förr i tiden, körde med en bit strumpbyxa och ett buntband för att hålla fast det.
    Hjälper ens en strumpa? Och strumpa täpper väl mer igen än ett filter

    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Kanske inte farligt men det kan bli dyrt ,.. Gjorde det men hade en jävla tur att två stenar satte sig i membranet.. annars så hade det blivit dax för renovering av lite saker :/ så kör med en strumpa annars eller nåt funkar bra det ochså!
    Jo inte värt..
    Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    Har gjort exakt samma som dig fast jag satte dit luft burken igen
    Förlorade inte du massa effekt?
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Hade en DT50MX som kördes utan filter, ledde till fem motorrenoveringar på 1000 mil. Luftfilter gör rätt stor nytta...
    Fyfan... blir nog att försöka hitta någon bra bestyckning med filtret.


  8. #8
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Körde min mt5 utan filter över ett år på massa olika underlag, och jag märkte aldrig av nåt. Gick lika bra hela tiden.
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

  9. #9
    Det kan stämma, det märks inte när man kör, Köpte Managerns gamla moppe, han sa att de hade funkat finfint!
    När jag öppnade den så insåg jag vilket mirakel det var att den fortfarande var hel. Hade mer än ett dussin märken på kolvdomen (från vanligt grus under vintertid) och ännufler på topplocket.
    Sätt åtminstånde en nylonstrumpa för, Det funkar utmärkt!
    Har gemfört strumpa och filter. Det var BETYDANDE skillnad
    Med luftfilter gick den rent med 100 munstycke i. Med bara nylonstruman, Kände man att det var mer styrka men då var det 148 munstycke som gällde. Vissa filter är "tröga" vilket gör att man inte kan använda förgasarens fulla potensial.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Hade en DT50MX som kördes utan filter, ledde till fem motorrenoveringar på 1000 mil. Luftfilter gör rätt stor nytta...
    Tanken att montera ett filter efter iaf andra renoveringen slog dig inte?

  11. #11
    Aha, venne känns inte så säkert..

    Det kan stämma, det märks inte när man kör, Köpte Managerns gamla moppe, han sa att de hade funkat finfint!
    När jag öppnade den så insåg jag vilket mirakel det var att den fortfarande var hel. Hade mer än ett dussin märken på kolvdomen (från vanligt grus under vintertid) och ännufler på topplocket.
    Sätt åtminstånde en nylonstrumpa för, Det funkar utmärkt!
    Har gemfört strumpa och filter. Det var BETYDANDE skillnad
    Med luftfilter gick den rent med 100 munstycke i. Med bara nylonstruman, Kände man att det var mer styrka men då var det 148 munstycke som gällde. Vissa filter är "tröga" vilket gör att man inte kan använda förgasarens fulla potensial.
    Ofan jo när filtret sitter på så blöddrar den bara och vill ha ett mindre munstycke men när filtret är borta så går den perfekt.


  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Tanken att montera ett filter efter iaf andra renoveringen slog dig inte?
    Hade faktiskt originalburken med filter på plats men det gick inte få det helt tätt mellan burk och förgasare - trimbitarna passade helt enkelt inte tillräckligt bra så det blev en glipa där motorn kunde suga in sig det mesta. Problemet var att det fanns inte plats för ett vettigt filter mellan förgasar och luftburk, det gick inte ta bort burken (den gör även andra jobb som att bl.a. hålla batteriet), och jag ville inte förstöra burken eftersom moppen förr eller senare skulle säljas helt original - detta var alltså under sent 90-tal, när dessa moppar fortfarande var värda mer än 1,50/kg som metallskrot. På den tiden var mina mekkunskaper och möjligheter att bygga en tät adapter som hade löst problemet ganska begränsade också... så det fick gå som det gick, moppen var ju i alla fall rolig medan den fungerade, och jag tyckte väl att det var lika roligt att skruva som att köra. Jag skyller det på ungdomens okunskap, idag hade jag inte gjort på det viset.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in