Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Tråden där vi delar med oss av inspiration, idéer och kunskap

    Denna tråd ska hållas seriöst till 100%, minsta lilla tramsinlägg resulteras med en varning!
    //Rexxy


    Fick ju lite skäll av t.ex Phil i min projekttråd att jag inte hjälpte sporten framåt m.m så tänkte skapa en tråd där ALLA kan posta bilder, länkar till nyttiga program och böcker m.m. Hoppas ni blir inspirerade så vi får se många roliga hojjar på strippen i framtiden!

    Försök att hålla en hög standard i tråden, alltså inget snack om eran Zyndapp med 10hk eller eran Aerox med enbart köptrimm! Skulle vara bra om moderatorerna håller bra koll på tråden så den inte spårar ur åt fel håll.


    Slid-insug från Sproccati, kostar 700 euro om någon är sugen!















    Finns även till Ciao










    Riktig slid-matning "bakifrån" så man slipper ha en vevstake mitt i flödet som förstör










    Reed-hus för styrning med t.e.x servomotor så man kan öppna och stänga det när man vill



    Mer bilder och annat kul kommer!
    Senast redigerat av Rexxy den 2012-03-20 klockan 22:14.

  2. #2
    En hemsida med flera bra gratis-program direkt på sidan

    http://www.torqsoft.net/index.html

  3. #3
    En som cnc-fräst ett eget vevhus och ja, det är ett ytterst bra exempel på hur man INTE får till ett bra flöde..

    http://www.scootertuning.de/gallery/...i=131162&c=502

    Ni måste nog regga er på sidan för att se bilderna.

  4. #4
    Får ni ngn gång för er att bygga en egen cylle så har ni lite inspiration här. Den översta är på 125cc och lämnar i området runt 60hk




  5. #5

  6. #6
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Vet att Sebbe här på forumet har det till Ciao, det du länkade (slidmatningen dvs)

    Enligt mig var finnishen på prylarna lite halvdåliga när han väl fick dem...inte direkt samma finnish osv, ser inte likadant ut som på bild.

    Finns lite bilder här, Bilder!
    Senast redigerat av Holmqvist den 2012-03-20 klockan 18:42.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Vet att Sebbe här på forumet har det till Ciao, det du länkade (slidmatningen dvs)

    Enligt mig var finnishen på prylarna lite halvdåliga när han väl fick dem...inte direkt samma finnish osv, ser inte likadant ut som på bild.

    Finns lite bilder här, Bilder!
    Macahan heter jag..

    Perra, du glömde nämna att man måste ha deras vev som kostar runt 360 euro också till sprocatti.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
    Senast redigerat av Macahan den 2012-03-20 klockan 19:32.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Vet att Sebbe här på forumet har det till Ciao, det du länkade (slidmatningen dvs)

    Enligt mig var finnishen på prylarna lite halvdåliga när han väl fick dem...inte direkt samma finnish osv, ser inte likadant ut som på bild.

    Finns lite bilder här, Bilder!
    Oj det var inget vidare snyggt, ja då kommer jag inte köpa block från dem som jag ev. hade planerat!

    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Macahan heter jag..

    Perra, du glömde nämna att man måste ha deras vev som kostar runt 360 euro också till sprocatti.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
    Till Piaggio och Minarelli behöver man inte det, iaf inte enligt det mail jag fick av dem. Men det lät ju riktigt segt att det behövdes till Ciao, speciellt med det priset! Har du fått ihop motorn eller hur går det med bygget?

    De rekommenderade f.ö att man skulle ha ett så tungt vevparti som möjligt, är det för att minimera obalansen som slidskivan skapar? Vikten på skivan minskar ju procentuellt sett ju tyngre vevparti man har.

  9. #9
    Vet inte om denna hör hemma här men torrkopplingskitt till hondas vattenkylda 50cc från kitaco:


    Även bild på ett om svetsat och fräst mt block för cr80 cylinder:

  10. #10

  11. #11
    Såhär såg Roffes Derbi motor ut med slidmatning.
    Om jag har fattat allt rätt gav motorn 1hk mer med slidmatning än reed membran.



    Uploaded with ImageShack.us

    http://70racing.forum24.se/70racing-about48.html

    Finns ju som sagt en rad fördelar med slidmatning.
    Men reed membran är som sagt mycket enklare och billigare.
    Är därför dem dominerar idag.

    Men fördelen med slidmatning är att man får ett jämnare gaspådrag igenom hela motorns resister.
    Slidskivan öppnar alltid och stänger vid samma tillfälle (gradantal). Även om man kör på 2.000rpm eller 20.000rpm.

    Läpparna på en reed ventil fungerar optimalt vid ett visst varvtal då de svänger med våglängd de är avstämda till.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Roffe på VRM hade ju testat med slidmatning ovanpå motorn, som på bilden. Om jag minns rätt gav det samma effekt som en vanlig reedmatad motor, så knappt lön för mödan?
    Mellan vanlig slid och reed är skillnaden i stort sett försumbar men däremot inte mellan slidmatning bakifrån och reed.

    I rr ligger de på runt 60hk ur en 125a med slidmatning bakifrån medan reed-motorerna ligger på 56-57 som mest.

    Edit
    Sen får vi ju inte glömma att registret blir bättre med slid
    Senast redigerat av Perra.S den 2012-03-21 klockan 14:13.

  13. #13
    Sitter och slösurfar så passar på att uppdatera med bilder jag hittar. Kanske inspirerar det någon till nått fräckt bygge!



    Tio överströmmare och fyra avgasportar!


    Förgasare med dubbla spjäll som används när de åker med metanol (gokartmotor). Det krävs för att kunna mata tillräckligt mkt bränsle.









  14. #14
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Några siffror på den med 4 avgasportar? Har sedan många år tillbaka haft våta drömmar om den konstruktionen. Men den har ju några nackdelar också..

    Börjar frågesätta ditt "slö"-surfande nu Perra.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Några siffror på den med 4 avgasportar? Har sedan många år tillbaka haft våta drömmar om den konstruktionen. Men den har ju några nackdelar också..

    Börjar frågesätta ditt "slö"-surfande nu Perra.
    Kan du inte ta upp lite nackdelar? Skulle vara kul att veta hur du tänker

  16. #16
    Kul att du har startat denna tråd Perra.S, detta behövdes på detta forum!

    Det där med symmetrisk cylinderspolning är nåt som är lite intressant i mitt tycke.
    Har en pdf där jag sparat lite jag har hittat om just Luk Foekemas "The Fst System".

    http://speedy.sh/vzFPr/Luk-Foekema-the-FST-system.pdf

    För mer info är det bara att söka på Luk foekema på valfi sömotor.
    Sägs att han fått ut 29hk med sin kreidler 50cc motor med just detta system.

    Edit: Film: http://www.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8
    Senast redigerat av Lud3r den 2012-03-21 klockan 21:04.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Några siffror på den med 4 avgasportar? Har sedan många år tillbaka haft våta drömmar om den konstruktionen. Men den har ju några nackdelar också..

    Börjar frågesätta ditt "slö"-surfande nu Perra.
    Nä, inte ens hittat info om den är provkörd eller ej.

    haha vadådå, bara för att mitt surfande består till typ 90% av olika motorsidor

    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Kul att du har startat denna tråd Perra.S, detta behövdes på detta forum!

    Det där med symmetrisk cylinderspolning är nåt som är lite intressant i mitt tycke.
    Har en pdf där jag sparat lite jag har hittat om just Luk Foekemas "The Fst System".

    http://speedy.sh/vzFPr/Luk-Foekema-the-FST-system.pdf

    För mer info är det bara att söka på Luk foekema på valfi sömotor.
    Sägs att han fått ut 29hk med sin kreidler 50cc motor med just detta system.

    Edit: Film: http://www.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8
    Ja det verkar väldigt intressant, funderar på att köpa mota så man kan simulera motorer och prova koncept likt detta teoretiskt (och sen ev. ge sig på att försöka bygga något liknande själv).

    Oj har han fått ut så mycket effekt, det låter smått otroligt om det stämmer! Vore kul att få se en film när han köra med den. Synd att tråden han har om motorn är skriven på Nederländska =/

    2 till bilder, dock inte på hans cylinder






    Edit:
    Tack för pdf'en!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg

    Ja det verkar väldigt intressant, funderar på att köpa mota så man kan simulera motorer och prova koncept likt detta teoretiskt (och sen ev. ge sig på att försöka bygga något liknande själv).

    Oj har han fått ut så mycket effekt, det låter smått otroligt om det stämmer! Vore kul att få se en film när han köra med den. Synd att tråden han har om motorn är skriven på Nederländska =/

    2 till bilder, dock inte på hans cylinder






    Edit:
    Tack för pdf'en!
    Varsågod!

    Om hk antalet är sant eller falskt vet nog inte så många mer än han själv, så det får tas med en nypa salt. Är som sagt bara rykten som dök upp efter ganska mycket sökande, är väldigt mycket som han inte nämner och det kan jag ha överseende för.

    Har själv Mota och det är nåt jag verkligen tycker du ska investera i!
    Även Bimotion port and pipe kan jag rekommendera för lite enklare och snabba uträkningar.

  19. #19
    Jag har inte pysslat med Mota, men ett annat simuleringsprogram som heter GT-Power. Väldigt brett och avancerat program, det går nästan att simulera allt. Kräver dock mycket uppgifter om motorn för att kunna göra en bra trovärdig simulering. Jag arbetade under en tid, ca 10-15 veckor i programmet med att bygga upp en direktinsprutad 4T motor och simulera kallstart på ren etanol med skiktad förbränning / stratified charge. Utgick från massor med mätresultat och kalibrerade sedan modellen. Fick den att stämma väldigt bra överens med verkliga resultatet
    Inget för hemmapularen att hållas med, men får ni möjlighet så prova gärna programmet och lek lite i det, riktigt roligt och intressant program. Används av de flesta motortillverkare och utvecklare.

  20. #20
    Jag har suttit en hel del och funderat hur det ska fungera att ha så stora area på en portarna i sådan liten cylinder.
    Sedan hur man ska få bra fördelning av gaserna från förgasaren. Är ju lättare för gaserna att komma in i spolarna närmast förgasaren än de som sitter på andra sidan veven. Sedan med de 10 spolportarna så får man ju en väldigt hög vevhus volym.
    Skulle varit intressant att få se bilder på hur blocket är utformat


    Tänkte dela med mig lite om info om Airsal och barikit 45mm vevar till Am6

    Airsal - Vevparti (X-trem) AM6 45mm
    Barikit - Vevparti (BRK Racing) AM6 45mm

    Dessa två vevparti har jag till min 88cc Am6 motor och är rent ut sagt samma vevparti!
    Båda är tillverkade i samma fabrik men det ända som skiljer de åt är förpackningen och märkningen.
    Vet att Airsal veven är tillverkad av ett stål som heter 18NiCrMo5. Men vet inte vad riktigt vad för stål Barikit veven är tillverkad av.

    Har kollat mycket på 46mm vevar till Am6 men har inte hittat något som håller måttet.
    Parmakit har en 46mm till sin 110cc cylinder men dessa vevar och cylindrar är ju bokstavligen helt värdelösa....

    Så rita en egen 46mm vev med hjälp av Airsal/Barikit veven.


    Trimma lungt

    / Wirgart Racing

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Varsågod!

    Om hk antalet är sant eller falskt vet nog inte så många mer än han själv, så det får tas med en nypa salt. Är som sagt bara rykten som dök upp efter ganska mycket sökande, är väldigt mycket som han inte nämner och det kan jag ha överseende för.

    Har själv Mota och det är nåt jag verkligen tycker du ska investera i!
    Även Bimotion port and pipe kan jag rekommendera för lite enklare och snabba uträkningar.
    Hur funkar simuleringen, kan man t.ex simulera fram rör i mota och välja om den ska fokusera på topp-effekt eller brett register m.m och sen få mått på alla konor? Du vill inte ta lite screenshots och lägga upp?

    Wirgart,
    Det går att få rätt bra flås i parmakitcylindern med


  22. #22
    här finns det lite mer bilder på den cyllen med 4st avgas portar om det är intressant http://70racing.forum24.se/70racing-about77.html
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    Marknadsmallen kan ju va bra att använda. om inte moddsen ska fixa ett nytt rövhål på dig.

  23. #23
    Här har du lite bilder!
    Tog lite tid för har inte Mota på min dator, funkar tyvärr inte på Windows 7.

    Har är flikarna du matar in data om motorn. (bilden blev mongo)



    Graf på en yz80. Här kan du även klicka dig vidare för att se olika tryckskillnader/temperaturer m.m i motorn.



    Tryckskillnaden i pipan vid olika gradantal.



    Yz80 med original pipa och två olika stinger diametrar. ( Röd kurva=20.5mm, Blå kurva=19.5mm )


  24. #24
    Nice!

    Hur fungerar simuleringen? Får man ändra parametrar till röret själv och sen testa eller simulerar den fram det bästa röret utifrån de mål man vill uppnå med det (t.ex max effekt)?

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Nice!

    Hur fungerar simuleringen? Får man ändra parametrar till röret själv och sen testa eller simulerar den fram det bästa röret utifrån de mål man vill uppnå med det (t.ex max effekt)?

    Du får skriva in dina egna värden helt manuellt mellan 3-14 kondelar. Det finns inget som räknar ut anpassade delar i motorn, man får sitta och prova sig fram.
    Brukar sitta med Bimotion bredvid mig när jag skriver in värden för att få en riktlinje.

    Du som även kör turbo! Man kan även skriva in trycket in i motorn, tex atmosfärstryck i en oladdad motor. Finns dock ingen om mottryck från tex turbo. Men!
    Finns en kolumn där man kan skriva in "ljuddämpare" och olika dimensioner, där skulle man nog kunna mixtra med olika mottryck från olika rör dim.

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Du får skriva in dina egna värden helt manuellt mellan 3-14 kondelar. Det finns inget som räknar ut anpassade delar i motorn, man får sitta och prova sig fram.
    Brukar sitta med Bimotion bredvid mig när jag skriver in värden för att få en riktlinje.

    Du som även kör turbo! Man kan även skriva in trycket in i motorn, tex atmosfärstryck i en oladdad motor. Finns dock ingen om mottryck från tex turbo. Men!
    Finns en kolumn där man kan skriva in "ljuddämpare" och olika dimensioner, där skulle man nog kunna mixtra med olika mottryck från olika rör dim.
    sug motorer får ju undertryck i insugsröret. Men atmosfärstryck trycker på utanför
    skulle haft a-traktor istället!

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Hektorgrabben Visa inlägg
    sug motorer får ju undertryck i insugsröret. Men atmosfärstryck trycker på utanför
    Ja men här är det trycket utanför, in i förgasarn som menas.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Ja men här är det trycket utanför, in i förgasarn som menas.
    dåså
    skulle haft a-traktor istället!

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Du får skriva in dina egna värden helt manuellt mellan 3-14 kondelar. Det finns inget som räknar ut anpassade delar i motorn, man får sitta och prova sig fram.
    Brukar sitta med Bimotion bredvid mig när jag skriver in värden för att få en riktlinje.

    Du som även kör turbo! Man kan även skriva in trycket in i motorn, tex atmosfärstryck i en oladdad motor. Finns dock ingen om mottryck från tex turbo. Men!
    Finns en kolumn där man kan skriva in "ljuddämpare" och olika dimensioner, där skulle man nog kunna mixtra med olika mottryck från olika rör dim.
    Nu känner jag mig skapligt vilse, utgick från att man kunde räkna rör i mota men det kan man alltså inte? Det är ett rent simuleringsprogram där man matar in alla värden manuellt?

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Nu känner jag mig skapligt vilse, utgick från att man kunde räkna rör i mota men det kan man alltså inte? Det är ett rent simuleringsprogram där man matar in alla värden manuellt?

    Nej det kan man inte. Exakt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in