-
2012-03-20, 22:08 #1
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
Yamaha Slider går sakta! Desperat efter hjälp!
Hejsan! Det är så att jag har en Yamaha Slider-07 som jag köpte innan vintern då jag äntligen fyllt 15! Jag körde den otrimmad till vintern kom, då den stått i värmegarage hela vintern. Nu är våren på god väg och jag skulle äntligen börja stunta! Beställde hem ett LeoVince ZX Hand made för att få lite fart på moppen . Men det blir ingen skillnad (Har tagit ur pluggen ur ZX röret såklart). (V-ringer var dragen innan jag fick moppen.) Moppen går i 40-45 med dragen v-ring och ZX rör på vilket jag tycker är väldigt märkligt med tanke på mina vänner som har samma "setup" och deras sliders går 80+.
Jag har inte tagit någon vidare koll på vikterna men jag har även sett att jag har en annan tryckfjäder än vad mina vänner har som köpt helt nya. Dom har då svart tryckfjäder (Original) och jag har vit. Jag vet inte om den är mjukare eller hårdare än original med jag undrar då om det kan spela någon roll för jag har inte pengar till att köpa onödiga grejer som inte ger någon skillnad och mina kompisar vill inte låta mig testa deras tryckfjäder för det sägs att dom är svåra att ta bort och sätta tillbaka.
Jag vill även tillägga att jag har original förgasare och ett 94 munstycke på (testa mindre men då måste jag köra med choke).
Är tacksam för alla råd och all hjälp jag kan få.
-
2012-03-20, 22:13 #2
Köpte du röret nytt så borde du fått med ett par vikter som är optimala till ditt rör, på liggande minarelli (aerox, neos, SR50 osv.. ) så är det 3.2grams som gäller.
Du bör även bestycka om förgasaren, ca 15 storlekar större borde duga fint men det får du testa dig fram till, sedan ska ett par hårdare kopplingsfjädrar sättas i för att den ska gå som bäst i starter osv..
-
2012-03-20, 22:24 #3
-
2012-03-20, 22:24 #4
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
Följande fick jag med röret.
- 6 st variatorvikter i storleken 15x12 4,3gr
- 6 st variatorvikter i storleken 15x12 5,8gr
- 3 st gula kopplingsfjädrar med 6 varv & en vajerdiameter på 2,1mm.
Mina kompisar med samma rör har blandat 3 av varje av dom vikterna dom fick med och som jag sagt dom gör 80+.
Gör verkligen dom vikterna 40 km/h skillnad?
-
2012-03-20, 22:27 #5
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
-
2012-03-20, 22:31 #6
-
2012-03-20, 22:34 #7
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
-
2012-03-20, 23:07 #8
- Reg.datum
- Jan 2012
- Ort
- norrtälje
- Inlägg
- 59
-
2012-03-20, 23:31 #9
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
-
2012-03-21, 07:31 #10
Det kan inte vara så att du missat att ta väck en strypning? CDI? Plugg i röret? Luftburksstrypning? Blindtarm? Insugsstrypning?
-
2012-03-21, 09:18 #11
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
-
2012-03-21, 11:19 #12
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2012-03-21, 12:06 #13
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9
-
2012-03-22, 18:39 #14
tryckfjädern ska man INTE behöva byta om man bara smackar på ett zx.
DU säger själv att den inte varvar upp. Vad kan de då vara? Jo, vikterna.
Sen så äre bra att kolla tändstiftet vilken färg det har. Bättre med mörkare än ljusare men för mörkt är heller inte bra. brunt ska de va
Böar den? bluddrar den? Då är förgasaren felbestyckad.
-
2012-03-22, 22:24 #15
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Kungälv
- Inlägg
- 9