Sidan 1 av 2 12 Sista
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Den sociala utvecklingskurvan hos olika personer

Har länge funderat på detta, men idag såg jag en tråd på FB; https://www.flashback.org/t1237869 som behandlade ämnet PRECIS som jag har funderat på det.

Frågeställningen var "Blir de som är "coola" och populära i skolan lågstatustyper som vuxna och tvärtom?"

För min del är det nästan självklart, det blir så. Coolingarna som rökte, söp och levde jävel kommer att vara de som har de sämsta jobben eller blir arbetslösa. Samhällets bottenskrap med andra ord.
    När man ser en A-lagare sitta med en flaska vin nere på torget så brukar jag tänka "han var ju också en trevlig och älskad pojke en gång i tiden. undrar vad som gick snett?". Han har ju garanterat också varit en cooling i skolan som började supa vid 12 års ålder och sket i allt vad skola och utbildning hette.
    Nu kan man ju bara titta i sin bekantskap och undra vem av alla kompisar som kommer sitta på samma bänk om 40, 50 år. Där finns en del potensiella offer, bland annat en som spelar bort 1000-tals kronor på poker, en annan som super skallen av sig var och varannan dag.

När dessa personer sen kommer upp i 25-årsåldern och ser hur kompisarna skaffar sig jobb, familj etc så har de inget kvar. De fortsätter väl antagligen med sin livsstil som alkoholiserad WT-farsa.

Alla WT-morsor som får barn vid 22 års ålder tror jag till största delen är skolans populäraste tjejer som knullade med allt och alla och senare kom in på typ Barn & Fritids.

Bara lite tankar på kvällskvisten, har ni några synpunkter angående detta? Skulle vara roligt att se vad andra tänker

såg också den tråden och tänker i princip likadant. bara på gymnasiets 3 år är det ju rätt enkelt att se vilka som söp och skolkade och tog sovmorgon varannan dag och sedan veckorna innan studenten fick slita röven av sig för att få g i allt, om ens det. sen har vi de som la ner lite tid på skolan och skötte sig och kom på lektionerna - de fick bra betyg och kommer antagligen in på prestigefyllda utbildningar och tjänar fett med cash om några år. jag ligger väl någonstans i mitten

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Vet inte hur det är där ni bor men här är man inte direkt "cool" om man dricker, röker och skolkar. De som gör det har oftast problem hemma och går runt i samma kläder dag ut och dag in, ganska givet var de lär sluta.
    En av dessa som är lika gammal som mig har redan börjat knyta kontakter med a-lagare och rullar sina egna cigg.

Tror det relevanta ligger i vad du själv gör samt hur mycket du kämpar för att bli något. Sedan handlar MYCKET om vad för uppväxt samt uppfostran du får redan som barn.

Det handlar nog mycket om gener med.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

_p3mp_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Definiera cool? Ja har alltid varit cool, sköt mina betyg osv. Dock dom som TROR dom är coola är dem du berättar om. Men ja tror knappast ens att det är dem "coola" i skolan som det går dåligt för i framtiden, Finns så myycket olika saker som kan gå fel endå.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Så det är ett tecken på att man är fattig, pundare eller att man har problem när man rullar sina egna cigg? Det blir minst lika bra kvalité på cigaretterna för mycket mindre pengar. Jag anser det vara klokt att rulla sina egna cigg om man röker regelbundet och inte är ekonomisktoberoende. Jag gör det inte själv för att det hade varit för mycket jobb med tanke på att jag bor hemma.
    Nej, bara det att en typisk a-lagare/pundare gör detta. Fann det komiskt att han redan börjat.

Men är det seriöst de som röker på era skolor som är de "coola"? Här är de äckliga tattare.

Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    Nej, bara det att en typisk a-lagare/pundare gör detta. Fann det komiskt att han redan börjat.

Men är det seriöst de som röker på era skolor som är de "coola"? Här är de äckliga tattare.
    vilka är de "coola" på din skola då om man får fråga? de som sitter hemma och pluggar och är mammas pojkar...?

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    vilka är de "coola" på din skola då om man får fråga? de som sitter hemma och pluggar och är mammas pojkar...?
    Så du finner det tufft att röka?
    Själv tycker jag det luktar uteliggare av folk som röker..
    No offense, men det luktar ju inte direkt gött.

Citat Ursprungligen postat av Speedforce Visa inlägg
    Så du finner det tufft att röka?
    Själv tycker jag det luktar uteliggare av folk som röker..
    No offense, men det luktar ju inte direkt gött.
    har jag sagt det? det är ju bara så att det oftast är de "tuffa" som röker, skolkar osv. det bara är så. det är ju knappast pluggnördarna som röker varje rast eller hur?

har jag sagt det? det är ju bara så att det oftast är de "tuffa" som röker, skolkar osv. det bara är så. det är ju knappast pluggnördarna som röker varje rast eller hur?
    Ja, det är ju precis det du säger.
    Sen tycker väl inte jag att de som skolkar och röker är speciellt tuffa.

webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Nu får ni sluta skriva en massa skit om cigg o.s.v.
    Jag tycker att röka är dumt, luktar och kostar pengar men har flera polare som rökar..
    Dock alla som rökar går på linjer som bygg och så (no offence till bygg men låga betyg) för att de hade för dåliga betyg för andra skolor.

Men det beror inte på cigaretter, det beror mest på umgänget, det är oftast dom "coola" killarna som rökar, dricker och skiter i skolan och som jobbar istället för skolan som kommer fortsätta med jobbigt kroppsarbete och ta slut på kroppen till slut och få underbetalt för sitt slit.
    Medans folk som sköter sin ungdom kan få bra jobb och mycket pengar till skoj och antagligen krogen och så senare i livet.

Det är såklart bara på min skola, det är olika överallt och röka och supa betyder inte direkt dåliga betyg eller så..

Är trött och har bråttom men var tvungen att skriva lite

Tänkte bara fylla i att på min förra skola (slutat 9:an) så var det dem "tuffa" som rökte och söp, ja. Det är väl precis samma överallt antar jag.

Någon här över skrev att på linjer som t.ex bygg röker alla. Den uppfattningen hade jag oxå, men när jag sökte Bygg så tittade jag i skolkatalogen vilka som går där just nu, och dem jag känner igen är verkligen inte de "tuffa typerna som röker varje rast".

Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Nu får ni sluta skriva en massa skit om cigg o.s.v.
    Jag tycker att röka är dumt, luktar och kostar pengar men har flera polare som rökar..
    Dock alla som rökar går på linjer som bygg och så (no offence till bygg men låga betyg) för att de hade för dåliga betyg för andra skolor.

Men det beror inte på cigaretter, det beror mest på umgänget, det är oftast dom "coola" killarna som rökar, dricker och skiter i skolan och som jobbar istället för skolan som kommer fortsätta med jobbigt kroppsarbete och ta slut på kroppen till slut och få underbetalt för sitt slit.
    Medans folk som sköter sin ungdom kan få bra jobb och mycket pengar till skoj och antagligen krogen och så senare i livet.

Det är såklart bara på min skola, det är olika överallt och röka och supa betyder inte direkt dåliga betyg eller så..

Är trött och har bråttom men var tvungen att skriva lite
    Jasså, jag går andra året på bygg.
    Du visste visst mer om mig än vad jag gjorde själv??
    Jag röker inte, kan också tillägga att jag inte super, inte heller snusar.
    Kan samtidigt säga att jag var en av de tuffaste på min skola, vet att det låter jävligt gay att säga så om sig själv men så var det faktiskt.
    "Tuff men hyffsat snäll" skulle jag väl vilja säga om mig själv, då jag som alla andra inte heller är någon ängel.

Vad gäller betygen, så vet jag inte vad du snackar om, hade inga G:n eller IG:n.
    Vet inte hur det är i Helsingborg men här är det sjukt höga intagningpoäng på bygg, medans samhälle, natur osv. nästan får muta folk för att gå de linjerna.
    Tycker heller inte att det är jobbigt, tycker det är sjukt kul att bygga kåkar, sen att man får röra kroppen på jobbet tycker jag är riktigt bra.
    Att man tjänar dåligt som snickare tycker jag inte heller.
    Jag tjänar 100kr timmen nu skattat, då går jag andra året och är inte färdigutbildad då jag har ett år kvar.
    Senast redigerat av Speedforce den 2010-07-09 klockan 17:11.

webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Jag förklarade bara hur det är på min skola och för de flesta jag känner, själv är jag gärna ute med polare istället för att plugga och jag gick precis ut 9;an med 235 poäng..

Men för många personer är det så förklarade jag bara hur det är..

Men jag har märkt det nu när betygen kom, alla som har varit ute och festat slutade med många IG medans dom som är värdelösa i skolan men som var duktiga pojkar () och puggade fick okej betyg i slutändan.

Speedforce:
    Jag sa bara bygg eftersom här i hbg har de låga intagningspoäng och det är därför så många i min klass ska gå det, menar inte att det är dåligt, man kan också gå det för att man vill!

Jag menar inte heller jobben de får inom bygg utan de som de redan har som "helgjobb" också..

Jag menade absolut inget illa ment mot dig men här ute på landet i min (och grannbyarna) är det så iallafall, kompisen går på svets för att han gillar svets och många går på fordon och bygg för att det är skoj men principen att alla idioter här går bygg bara för dom känner sig tvingade, dom vägrar gå IV eller försöka höja betygen för att gå på det dom vill utan de bara "äääh jag tar det som jag kommer in på" och det blev bygg för 1/4 av klassen.

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Helt rätt att de som varit "packet" i skolan hamnar lägre ner i pyramiden.

Men det har ju sin anledning, rätt åt dem.

Jag förklarade bara hur det är på min skola och för de flesta jag känner, själv är jag gärna ute med polare istället för att plugga och jag gick precis ut 9;an med 235 poäng..

Men för många personer är det så förklarade jag bara hur det är..

Men jag har märkt det nu när betygen kom, alla som har varit ute och festat slutade med många IG medans dom som är värdelösa i skolan men som var duktiga pojkar () och puggade fick okej betyg i slutändan.

Speedforce:
    Jag sa bara bygg eftersom här i hbg har de låga intagningspoäng och det är därför så många i min klass ska gå det, menar inte att det är dåligt, man kan också gå det för att man vill!

Jag menar inte heller jobben de får inom bygg utan de som de redan har som "helgjobb" också..

Jag menade absolut inget illa ment mot dig men här ute på landet i min (och grannbyarna) är det så iallafall, kompisen går på svets för att han gillar svets och många går på fordon och bygg för att det är skoj men principen att alla idioter här går bygg bara för dom känner sig tvingade, dom vägrar gå IV eller försöka höja betygen för att gå på det dom vill utan de bara "äääh jag tar det som jag kommer in på" och det blev bygg för 1/4 av klassen.
    Det kan jag hålla med om
    Sen det där med helgjobb, kusinen min som är rena motsatsen till mig (vi är ruggigt bra vänner ändå, i ålder skiljer två dagar) är ganska precis en sån typ.
    Han skolkade nästan varje dag i 9:an, och sedan blev det IV som han också hoppade av.
    Nu driver han bara runt dagarna i ändå, jobbar ibland men sviker oftast arbetsgivaren genom att inte dyka upp, byter jobb rätt ofta.
    Dricker nästan jämt och snusar.
    Observera att jag inte tycker det är tufft, ända jag har sagt är att vi är bra vänner, för han är kul att umgås med, dock inte om han är onykter då han kan vara jävligt jobbig.
    Jag försöker skilja på personers personlighet och deras handlingar.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Vad jag menar med "coolingar" är ju givetvis en liten sarkastisk gliring till de som anser sig själv vara coola genom att röka, vara kaxiga mot alla, supa och bete sig som svin.

Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Håller inte riktigt med i ditt argument, jag som själv festar en hel del skiter ine i skolan för det. Visst, inte pluggat knappt på högstadiet då jag vet att jag klarar mig fint och kommer in på linjen jag vill. Har faktiskt rätt stora krav på mig själv inför framtiden, ska plugga en hel del på gymnasiet (teknik) för att försöka komma in på en arkitektutbilning eller liknande. Mina polare som också festar har inte heller dåliga betyg alls, okej vissa har väll inte superbetyg men helt klart dugliga.
    Jasså, jag går andra året på bygg.
    Du visste visst mer om mig än vad jag gjorde själv??
    Jag röker inte, kan också tillägga att jag inte super, inte heller snusar.
    Kan samtidigt säga att jag var en av de tuffaste på min skola, vet att det låter jävligt gay att säga så om sig själv men så var det faktiskt.
    "Tuff men hyffsat snäll" skulle jag väl vilja säga om mig själv, då jag som alla andra inte heller är någon ängel.

Vad gäller betygen, så vet jag inte vad du snackar om, hade inga G:n eller IG:n.
    Vet inte hur det är i Helsingborg men här är det sjukt höga intagningpoäng på bygg, medans samhälle, natur osv. nästan får muta folk för att gå de linjerna.
    Tycker heller inte att det är jobbigt, tycker det är sjukt kul att bygga kåkar, sen att man får röra kroppen på jobbet tycker jag är riktigt bra.
    Att man tjänar dåligt som snickare tycker jag inte heller.
    Jag tjänar 100kr timmen nu skattat, då går jag andra året och är inte färdigutbildad då jag har ett år kvar.
    Även solen har sina fläckar och givetvis är det tvärtom också. Känner hur många trevliga som helst som går på Bygg etc och en del rövhål som går tex på teknik.
    Sen att Bygg har hög intagningspoäng visar ju vara på att det är ett område med lägre utbildat folk, inget mer med det...

webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Det kan jag hålla med om
    Sen det där med helgjobb, kusinen min som är rena motsatsen till mig (vi är ruggigt bra vänner ändå, i ålder skiljer två dagar) är ganska precis en sån typ.
    Han skolkade nästan varje dag i 9:an, och sedan blev det IV som han också hoppade av.
    Nu driver han bara runt dagarna i ändå, jobbar ibland men sviker oftast arbetsgivaren genom att inte dyka upp, byter jobb rätt ofta.
    Dricker nästan jämt och snusar.
    Observera att jag inte tycker det är tufft, ända jag har sagt är att vi är bra vänner, för han är kul att umgås med, dock inte om han är onykter då han kan vara jävligt jobbig.
    Jag försöker skilja på personers personlighet och deras handlingar.

Det är ungefär personer som han jag menar, enda skillnaden är att mina kompisar jobbar ibland, dom får i 90 % av fallen betalt i cigg som dom röker upp samma dag eller ett flak öl för en hel dags jobb.
    Inget fel på det men när det inte finns sommarjobb är dom fattiga och röksugna och då jävlar blir det tjata som fan på oss som har pengar..

Kom inte på något att säga så det fick duga, du nämnde i princip det mest..

Citat Ursprungligen postat av Pimme
    Även solen har sina fläckar och givetvis är det tvärtom också. Känner hur många trevliga som helst som går på Bygg etc och en del rövhål som går tex på teknik.
    Sen att Bygg har hög intagningspoäng visar ju vara på att det är ett område med lägre utbildat folk, inget mer med det...
    Lågt utbildat samhälle?
    Förklara det..
    Folk får väll jobba med det dom vill, tänk hur det skulle vatt om alla bara gick på samhälle, alla skulle stå med byggnadsritningen och bara:
    - Jaha.. vafan ska jag göra nu...?
    Okej kanske lite överdrift men alla har väll rätt att välja det dom vill göra i framtiden, det är ju dessutom bra med höga intagningspoäng för då är de som bygger hus smarta och kan skriva på ren svenska med punkten och kommatecken..

Har märkt att många på mnf tycker de är så "cooola" när de skriver:
    - *Lång text med dålig svenska*
    och sen längst nere skriver de:
    - Fuck svennskan..
    Notera även att jag var så smart att jag stavade fel på svenskan med vilje
    Senast redigerat av webbe den 2010-07-09 klockan 17:42.

Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Eller att det är ett område med mycket folk som inte vill sitta still med pappersarbeten och dyligt och som vill röra på sig och komma ut i arbetslivet rätt snart utan att behöva plugga vidare och ändå tjäna över medel, visserligen kan man plugga vidare som ingenjör och och byggnadstekniker m.m.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Våran skola har alltid haft en idrottsklass, där har alltid de "coola" eleverna funnits. Klär sig bra, bra betyg, dricker ibland men isåfall på "finare" fester och inte fjortisfyllor. Alltid de som har haft mest respekt på skolan iaf.
    Måste tyvärr säga att jag gick i denna klass. =/
    Senast redigerat av Linus den 2010-07-09 klockan 17:56.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Eller att det är ett område med mycket folk som inte vill sitta still med pappersarbeten och dyligt och som vill röra på sig och komma ut i arbetslivet rätt snart utan att behöva plugga vidare och ändå tjäna över medel, visserligen kan man plugga vidare som ingenjör och och byggnadstekniker m.m.
    Och? Det fråntar ju inte det faktum att det ändå är lågutbildat folk. Dessutom tjänar man inte över medel där.

webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    Våran skola har alltid haft en idrottsklass, där har alltid de "coola" eleverna funnits. Klär sig bra, bra betyg, dricker ibland men isåfall på "finare" fester och inte fjortisfyllor. Alltid de som har haft mest respekt på skolan iaf.
    Måste tyvärr säga att jag gick i denna klass. =/
    Varför säger du tyvärr?
    Du har bra betyg, du klär dig bra och festar inte allt för mycket?
    + du är antagligen sportig?

Och? Det fråntar ju inte det faktum att det ändå är lågutbildat folk. Dessutom tjänar man inte över medel där.

Han skrev även att man kunde vidareutbilda sig?
    + Lågutbildat skulle man ju inte kunna säga, man lär sig det man behöver från 1-9 sen resten är saker som är bra att kunna, OM man jobbar med saker där det behövs?
    Och om han har bra betyg, kan räkna och stava och förstår sig på samhällsuppbyggnaden är han bättre än väldigt många ändå..

Man måste inte gå t.e.x. samhälle för att klara sig i livet..

Lågt utbildat samhälle?
    Förklara det..
    hur man ska förklara varför man är lågutbildad om man har en gymnasieexamen i bygg...? det säger väl sig självt

Visst kan jag hålla med om att byggnads räknas som en lågutbildning, det jag menar är att folk inte skulle ha några problem med att bli advokat eller dyligt om de skulle vilja.
    Men att bygg är en lågutbildning har jag inga problem med, är ju inte direkt så att jag är ute efter en så hög utbildning som möjligt heller som jag sen kan skryta med.
    Verkar som om de flesta i denna tråd verkar tycka att man är bättre som person bara för att man har en "högre" utbildning?
    Jasså?
    40 efter skatt i månaden, är det inte över medel?
    Senast redigerat av Speedforce den 2010-07-09 klockan 18:09.

hur många byggare tjänar så bra? 1 på 10000?

hur många byggare tjänar så bra? 1 på 10000?
    Nä, de flesta jag känner.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Varför säger du tyvärr?
    Du har bra betyg, du klär dig bra och festar inte allt för mycket?
    + du är antagligen sportig?
    Mjo men jag gillar inte alls det brattiga sättet på folk i den klassen, tror att vi är bättre än alla andra.
    Det var dock bara endel som var så, i övrigt var det en rätt skön klass.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Visst kan jag hålla med om att byggnads räknas som en lågutbildning, det jag menar är att folk inte skulle ha några problem med att bli advokat eller dyligt om de skulle vilja.
    Men att bygg är en lågutbildning har jag inga problem med, är ju inte direkt så att jag är ute efter en så hög utbildning som möjligt heller som jag sen kan skryta med.
    Verkar som om de flesta i denna tråd verkar tycka att man är bättre som person bara för att man har en "högre" utbildning?
    Jasså?
    Har jag inte sagt.

Och tror du själv att man tjänar närmre 60 000 som byggare så är det nog dax att vakna till och komma tillbaks till verkligheten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in