Visa resultat för omröstning: Vad är mest attraktivt? Klass1 eller Klass2 (30-moppe)
- Antal röster
- 23. Du får inte rösta i den här omröstningen
-
2012-04-03, 12:30 #1
Crossmoppe - Klass 1 eller Klass 2 (30-moped) Vilket är mest attraktivt idag?
Som topic lyder, Vad tror ni är mest attraktivt idag?
För och nackdelar?
Jag menar EU moped klass 1 kommer man ut i trafiken och får lära sig regler vilket ger en annan säkerhet.
klass 2 (30-moppe) Är det mer attraktivt tack vare att man ej behöver något körkort, eller behöver man det ändå? Isåfall varför vill man ha 30-moppen före EU?
Är dåligt insatt i reglerna och undrar om alla andra är de och därav väljer det ena före det andra och vice versa.
Vad hade ni gjort om ni fick välja moppe??
-
2012-04-03, 12:56 #2
För klass 2 behöver man ett förarbevis, klass 1 AM. Som jag ser det så är det mer värt att ta EU om man är lantis och ev. ska köra traktor eller åka lagligt/urpluggat. Om man vet att man ska åka trimmat så är det mer värt att skaffa 30-kort och klass 2 moppe så man slipper ombess om man blir tagen. Om jag fick välja om så skulle jag skaffa 30-kort och trimma värre.
På körskolan här kostar ett förarbevis 2-3000 och ett AM-kort 5500.
-
2012-04-03, 13:09 #3
Är pengar no problem så kör på EU-kort, man vet aldrig.. större urval av mopeder.. men IMO så gillar jag 30-mopparna mer, mer kräm i motorerna tycker jag faktiskt.. kolla bara på Beta rr,derbi senda,rieju drac/rr, å andra scootrar från tidigt 2000tal osv.
Många som kör 30moppe, och jag läser om mer eu moppar som krånglar än 30moppar..
Bara en åsikt, men faktiskt så hade jag tagit eu kort om jag fick gå tillbaka och välja om
Så litet sortiment av 30mopeder jämfört med eu mopeder på marknaden tycker jag.
-
2012-04-03, 13:12 #4
-
2012-04-03, 13:49 #5
-
2012-04-03, 14:00 #6
Om pengar inte hade vart ett problem så hade jag nog tagit 45 moppe , fast gillar 30moppar mycket enkla och smidigare och lite billigare trim om man ska trimma
Är lite 50/50 på denna fråga faktiskt! Men jag kör " 30moppe " iaf
-
2012-04-03, 14:06 #7
Kör på 30 moped, då man slipper regskylt och får köra på cykelbana
Samt att man kan slippa undan med att inte ha backspegel samt blinkers, beror på årsmod dock.
Men har du pengar så ta ett am kort direkt, ångrar att jag inte gjorde det.Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.
-
2012-04-03, 14:09 #8
-
2012-04-03, 14:19 #9
-
2012-04-03, 14:25 #10
- Reg.datum
- Jan 2011
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 115
Kan lägga till en viktig sak som inte många är medvetna om, du får köra klass 2 moped på traktorkort och att det kortet kostar bara runt 600kr.
-
2012-04-03, 14:28 #11
-
2012-04-03, 15:11 #12
Tack för alla svar och åsikter!
Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att sälja min Derbi Senda SM från 2001.
Men om jag har den som 30-moppe så känns de så lulligt när man inte har kvar de gamla inköps papprena på den utan enbart har ramnummer att gå på.
Nu har jag möjlighet att fixa en ram som är EU reggad, funderar på om man skulle göra den till Klass1 och försöka sälja den som en EU klass1 moped.
Skulle ni köpa en 30-moppe isåfall eller hellre EU?
När jag var 15 ansåg jag de var bättre med EU moppe då man fick köra på gata och åka i 50kmh utan att må dåligt då man med 30moppe var fast på cykelbanan = totalt livsfarligt om den gör 50kmh istället för 30kmh
samtidigt som de såg väldigt busigt ut att man åkte en moppe utan skylt i över 40kmh...
Men som sagt, de är dagens ungdomar som styr
-
2012-04-03, 15:16 #13
-
2012-04-03, 15:23 #14
-
2012-04-03, 15:32 #15
Nej, sälj som eu. Ingen vill köpa en gammal 30moppe från 01 eller liknande. Eller klart folk vill köpa, men inte lika dyrt.
Tror du tjänar på att sälja den som EU!
-
2012-04-03, 19:48 #16
Du kan för övrigt sälja en 30-ram för 1500-2000 kr nu för tiden också.
-
2012-04-03, 22:22 #17