Visa resultat för omröstning: Vad är mest attraktivt? Klass1 eller Klass2 (30-moppe)

Antal röster
23. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • EU Klass 1 45kmh

    13 56,52%
  • EU Klass 2 25kmh / 30-Moped

    10 43,48%
  1. #1

  2. #2
    För klass 2 behöver man ett förarbevis, klass 1 AM. Som jag ser det så är det mer värt att ta EU om man är lantis och ev. ska köra traktor eller åka lagligt/urpluggat. Om man vet att man ska åka trimmat så är det mer värt att skaffa 30-kort och klass 2 moppe så man slipper ombess om man blir tagen. Om jag fick välja om så skulle jag skaffa 30-kort och trimma värre.

    På körskolan här kostar ett förarbevis 2-3000 och ett AM-kort 5500.

  3. #3
    Är pengar no problem så kör på EU-kort, man vet aldrig.. större urval av mopeder.. men IMO så gillar jag 30-mopparna mer, mer kräm i motorerna tycker jag faktiskt.. kolla bara på Beta rr,derbi senda,rieju drac/rr, å andra scootrar från tidigt 2000tal osv.

    Många som kör 30moppe, och jag läser om mer eu moppar som krånglar än 30moppar..

    Bara en åsikt, men faktiskt så hade jag tagit eu kort om jag fick gå tillbaka och välja om
    Så litet sortiment av 30mopeder jämfört med eu mopeder på marknaden tycker jag.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Är pengar no problem så kör på EU-kort, man vet aldrig.. större urval av mopeder.. men IMO så gillar jag 30-mopparna mer, mer kräm i motorerna tycker jag faktiskt.. kolla bara på Beta rr,derbi senda,rieju drac/rr, å andra scootrar från tidigt 2000tal osv.

    Många som kör 30moppe, och jag läser om mer eu moppar som krånglar än 30moppar..

    Bara en åsikt, men faktiskt så hade jag tagit eu kort om jag fick gå tillbaka och välja om
    Så litet sortiment av 30mopeder jämfört med eu mopeder på marknaden tycker jag.
    Om man vet att man ska trimma så är det ju bara dumt att köpa EU-moped ifall man skulle bli tagen. Och att äldre mopeder krånglar mindre är väl för att det helt enkelt är mindre saker på dom som kan krångla.

  5. #5
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    30moppe utan tvekan. Man får kör på cykelbanorna och på en EU klass 1 moped får man typ inte ändra nått.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  6. #6
    Om pengar inte hade vart ett problem så hade jag nog tagit 45 moppe , fast gillar 30moppar mycket enkla och smidigare och lite billigare trim om man ska trimma Är lite 50/50 på denna fråga faktiskt! Men jag kör " 30moppe " iaf

  7. #7
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Kör på 30 moped, då man slipper regskylt och får köra på cykelbana Samt att man kan slippa undan med att inte ha backspegel samt blinkers, beror på årsmod dock.

    Men har du pengar så ta ett am kort direkt, ångrar att jag inte gjorde det.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  8. #8
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av kingkong Visa inlägg
    Om pengar inte hade vart ett problem så hade jag nog tagit 45 moppe , fast gillar 30moppar mycket enkla och smidigare och lite billigare trim om man ska trimma Är lite 50/50 på denna fråga faktiskt! Men jag kör " 30moppe " iaf
    Varför skulle trimmet till en 30-moped vara billigare om jag får fråga? Jag antar att du menar äldre 30-moped och nyare EU-moped och då stämmer det, men det beror ju inte alls på om det är EU eller 30?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Varför skulle trimmet till en 30-moped vara billigare om jag får fråga? Jag antar att du menar äldre 30-moped och nyare EU-moped och då stämmer det, men det beror ju inte alls på om det är EU eller 30?
    Jag tror han menar äldre mopeder, typ k50, annars måste han vara rätt förvirrad.

  10. #10
    Kan lägga till en viktig sak som inte många är medvetna om, du får köra klass 2 moped på traktorkort och att det kortet kostar bara runt 600kr.

  11. #11
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Jag tror han menar äldre mopeder, typ k50, annars måste han vara rätt förvirrad.
    Jo jag hoppas det med.

  12. #12

  13. #13
    Jaegarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av Thedanne Visa inlägg
    Kan lägga till en viktig sak som inte många är medvetna om, du får köra klass 2 moped på traktorkort och att det kortet kostar bara runt 600kr.
    Fast då lär man vänta tills 16, om man inte får på dispens.
    Killar med smak kör Volvo med flak!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Barroz Visa inlägg
    Tack för alla svar och åsikter!

    Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att sälja min Derbi Senda SM från 2001.
    Men om jag har den som 30-moppe så känns de så lulligt när man inte har kvar de gamla inköps papprena på den utan enbart har ramnummer att gå på.

    Nu har jag möjlighet att fixa en ram som är EU reggad, funderar på om man skulle göra den till Klass1 och försöka sälja den som en EU klass1 moped.

    Skulle ni köpa en 30-moppe isåfall eller hellre EU?

    När jag var 15 ansåg jag de var bättre med EU moppe då man fick köra på gata och åka i 50kmh utan att må dåligt då man med 30moppe var fast på cykelbanan = totalt livsfarligt om den gör 50kmh istället för 30kmh
    samtidigt som de såg väldigt busigt ut att man åkte en moppe utan skylt i över 40kmh...

    Men som sagt, de är dagens ungdomar som styr
    Är den trimmad, sälj som 30 annars EU.

  15. #15
    Nej, sälj som eu. Ingen vill köpa en gammal 30moppe från 01 eller liknande. Eller klart folk vill köpa, men inte lika dyrt.
    Tror du tjänar på att sälja den som EU!

  16. #16
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Du kan för övrigt sälja en 30-ram för 1500-2000 kr nu för tiden också.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Varför skulle trimmet till en 30-moped vara billigare om jag får fråga? Jag antar att du menar äldre 30-moped och nyare EU-moped och då stämmer det, men det beror ju inte alls på om det är EU eller 30?
    Oj! Jag blev lite otydlig i mitt skrivande tänkte inte på nyare modeller Som ni har nämt innan var det jag menade

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in