För att inga fler missförstånd skall ske, gör jag denna tråd till "viktig" så den alltid kommer att finnas överst i forumsdelen!

Förfrågan om tolvplattor blir allt större och större allt eftersom sporten växer; inte minst inom scooter-scenen. Så en tråd om dessa beundrade tolvplattor skulle vara en stor tillgång till många som precis har börjat sin karriär som stuntare.

Tanken är att man enbart postar ett tips (eller flertalet) eller bilder. Plattor på sporthojar och SM-hojarna kan även vara stor inspiration inför bygge, egna erfarenheter utav detta.

Jag inleder med ett par väl varda ord och ett par bilder.

Tips och trix
När du bygger en platta är ju tanken att den ska vara så stabil som möjligt. men även att den ska ge dig möjligheter till nytänkande. Mitt egna krav brukar vara att bygga en platta som är så tålig som möjligt med stora användarmöjligheter.

Börja med att strippa bakramen och leta efter fästen som kan tänkas vara användbara! På t.ex aerox finns det mängder; Där man fäster skjutshandtagem, "bög"lappen, ramdelsfästerna etc.

När det gäller val utav Järn gäller det att tänka till. Plattjärn är är t.ex stabila på ena hållet, men inte det andra. Försök då bygga så dom enbart får tryck på sig åt det hållet dom är starkast!

Jag föredrar nu på senare tiden fyrkantsrör. dom är stabila på på alla håll och finns i dimensioner så att dom passar i varandra (se bilder längre ner).

Jag återkommer senare i tråden med fler tips om t.ex. konstrukrion samt hur man får bra vinklar på plattan.

Bilder
Början på tolvplatta till Honda CBR 600 f3 1996.
Som syns på bild kommer det att gå att ställa längden på denna platta, då den är skjutsbar.