Ämne: El-problem

  1. #1

    El-problem

    Hej! Har ett problem med en Neos -98 (tror jag). Skulle byta tändningslås på den eftersom det förra va trasigt, nu när jag har kopplat in allt igen så startar inte moppen på det läget som nyckel ska stå i (alltså längst till höger) utan den startar i det normala läget på nyckeln (det läget du kan dra in och ur nyckeln)
    Hjälp någon?

  2. #2
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Kolla så rätt färg går till rätt på kontakten, annars får du göra om det så det blir rätt.
    Jag har bytt tändningslås på en Neos -00. Det var bara att byta och sen starta, utan problem iaf..
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Kolla så rätt färg går till rätt på kontakten, annars får du göra om det så det blir rätt.
    Jag har bytt tändningslås på en Neos -00. Det var bara att byta och sen starta, utan problem iaf..
    har kollat så att färgerna stämmer, är ganska säker på det. Hur är det med kablarna till tändspolen, ska orange vara till spolen och sen svart till jord va?

  4. #4
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    har kollat så att färgerna stämmer, är ganska säker på det. Hur är det med kablarna till tändspolen, ska orange vara till spolen och sen svart till jord va?
    Svart är alltid till jord när det gäller fordon så ja, de andra färgerna kan jag inte i huvudet tyvär. Men du har väl inte bytt nått där nere? bara själva tändningslåset väl?
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Svart är alltid till jord när det gäller fordon så ja, de andra färgerna kan jag inte i huvudet tyvär. Men du har väl inte bytt nått där nere? bara själva tändningslåset väl?
    nope, det enda som är var att förra ägaren hade kopplat runt tändningslåset så att man bara tröck på en knapp så gick tändningen igång. Alltså han koppla knappen direkt till spolen, men jag tog bort den kopplingen och satt tillbaks orginalkopplingen. Han hade även koppla elstart-knappen till tut-knappen av någon konstig anledning? Men det kopplade jag också tillbaks till orginal

  6. #6
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    nope, det enda som är var att förra ägaren hade kopplat runt tändningslåset så att man bara tröck på en knapp så gick tändningen igång. Alltså han koppla knappen direkt till spolen, men jag tog bort den kopplingen och satt tillbaks orginalkopplingen. Han hade även koppla elstart-knappen till tut-knappen av någon konstig anledning? Men det kopplade jag också tillbaks till orginal
    Då har antagligen du kopplat något galet när du skulle fixa tillbaka till original skulle jag gissa.. Eftersom jag inte hade några problem att byta förut.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    nope, det enda som är var att förra ägaren hade kopplat runt tändningslåset så att man bara tröck på en knapp så gick tändningen igång. Alltså han koppla knappen direkt till spolen, men jag tog bort den kopplingen och satt tillbaks orginalkopplingen. Han hade även koppla elstart-knappen till tut-knappen av någon konstig anledning? Men det kopplade jag också tillbaks till orginal

    Han kanske inte ville att någon skulle sno den, jag menar vem försöker starta den med tutan?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Då har antagligen du kopplat något galet när du skulle fixa tillbaka till original skulle jag gissa.. Eftersom jag inte hade några problem att byta förut.
    ja, får kolla lite noggrannare imorgon, tack för hjälpen!
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Han kanske inte ville att någon skulle sno den, jag menar vem försöker starta den med tutan?
    hahaha menar det, så jävla korkad koppling. Men antar att den har varit stulen, med tanke på knappen istället för tändningslås

  9. #9
    Hej igen!

    sådär ser alla kopplingar ut från tändningslåset, vad jag ser så sitter allt på sin plats

    här är även den konstiga kopplingen killen hade gjort innan, som sagt så går den blåa kabeln från el-starten till tutan.

    Har testat allt verkligen men den fortsätter att tända på "av"-läget, hjälp uppskattas!
    Senast redigerat av rideAerox den 2012-04-04 klockan 20:20.

  10. #10
    Edit:
    Testade koppla ur tändningslåset helt, ändå gick det att kicka igång den? Verkar som att det går ström till spolen hela tiden av någon anledning

  11. #11
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    Edit:
    Testade koppla ur tändningslåset helt, ändå gick det att kicka igång den? Verkar som att det går ström till spolen hela tiden av någon anledning
    Gnistan?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Gnistan?
    japp det gnistrar från tändstiftet när jag kickar, när jag inte har tändningslåset inkopplat alltså...

  13. #13
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    japp det gnistrar från tändstiftet när jag kickar, när jag inte har tändningslåset inkopplat alltså...
    Och den startar fortfarande inte?
    Hade du haft förgasaren nära till hands så hade du kunnat göra så att du sätter i tändningslåset igen så du inte får någon gnista (som att den skulle vart avstängd)
    tar bort luftfiltret håller för förgasaren där luften ska in och håll fullgas och kicka 4-5gånger och se om du får bensin i handen, får du det bör det gå att
    kicka igång den med tändningslåset urkopplat, det är isåfall så att den inte får in bensin som den ska.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Och den startar fortfarande inte?
    Hade du haft förgasaren nära till hands så hade du kunnat göra så att du sätter i tändningslåset igen så du inte får någon gnista (som att den skulle vart avstängd)
    tar bort luftfiltret håller för förgasaren där luften ska in och håll fullgas och kicka 4-5gånger och se om du får bensin i handen, får du det bör det gå att
    kicka igång den med tändningslåset urkopplat, det är isåfall så att den inte får in bensin som den ska.
    problemet är inte att den inte startar, för det gör den. Problemet är att tändningen alltid är på, dvs oavsett om jag har tändningslåset i eller urkopplat. alltså måste strömmen från generatorn gå direkt till spolen på något vis?

  15. #15
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    problemet är inte att den inte startar, för det gör den. Problemet är att tändningen alltid är på, dvs oavsett om jag har tändningslåset i eller urkopplat. alltså måste strömmen från generatorn gå direkt till spolen på något vis?
    Då är det bara att strippa hela mopeden och luska dig igenom hela elsystemet.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Då är det bara att strippa hela mopeden och luska dig igenom hela elsystemet.
    får göra det då... nån som har ett elschema till neos -98?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    får göra det då... nån som har ett elschema till neos -98?
    30 moppe?


    Edit: Till en -04 30 moppe. (dem borde väll vara lika?)

    http://www.easyparts.nl/showdrawing/...ctrical_1.html


    Till 45 moppe -98


    http://www.easyparts.nl/showdrawing/...ctrical_1.html


    Dock inga elscheman..
    I´m not a complete idiot some parts are missing

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in