1. #1

    Question Derbi går baklänges?

    Tjenare, känns som jag gör trådar hit och dit nu men det är ju i skolan man kommer på allt
    I alla fall, ibland när jag startar min Derbi senda drd r -03 så helt plötsligt när jag lägger i 1an och gasar så går den baklänges?
    jag blir ju livrädd och stänger av den så fort som möjligt för det sista jag vill är att motorn ska gå sönder, så när jag startar den igen när jag står stilla så går den baklänges igen och när jag rullar fram den å kickar igång den så går den framåt, har även testat med att springa igång den när det har hänt och då har den också gått framåt.
    Vad kan de bero på? :o

  2. #2
    Vad jag har för mig så går hela motorn baklänges då dvs den pumpar upp oljan osv istället för ner, vad som orsakar detta har jag ingen aning om.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Tjenare, känns som jag gör trådar hit och dit nu men det är ju i skolan man kommer på allt
    I alla fall, ibland när jag startar min Derbi senda drd r -03 så helt plötsligt när jag lägger i 1an och gasar så går den baklänges?
    jag blir ju livrädd och stänger av den så fort som möjligt för det sista jag vill är att motorn ska gå sönder, så när jag startar den igen när jag står stilla så går den baklänges igen och när jag rullar fram den å kickar igång den så går den framåt, har även testat med att springa igång den när det har hänt och då har den också gått framåt.
    Vad kan de bero på? :o
    Din tändning står fel, för sent om man ser på normalrotationen.
    När den står så sent fungerar det, inte bra men det går, att starta motorn baklänges.
    Det är så att gnistan kommer väldigt nära övre dödpunkt vilket kan funka vid reverserad rotation också.
    Om tändpunkten står rätt så kommer gnistan för sent för att den skall gå att starta baklänges.

    När du kickar så kan ibland motorn bara puffa till mot kompressionen och få ett litet bakslag och när tändningen står så fel
    kan den helt enkelt tända till på bakslaget och starta med reverserad rotation.

    Kolla tändinställningen så skall du slippa detta i fortsättningen.

    Hur det påverkar oljepumpen vet jag inte men det är kanske bäst att inte kolla.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Din tändning står fel, för sent om man ser på normalrotationen.
    När den står så sent fungerar det, inte bra men det går, att starta motorn baklänges.
    Det är så att gnistan kommer väldigt nära övre dödpunkt vilket kan funka vid reverserad rotation också.
    Om tändpunkten står rätt så kommer gnistan för sent för att den skall gå att starta baklänges.

    När du kickar så kan ibland motorn bara puffa till mot kompressionen och få ett litet bakslag och när tändningen står så fel
    kan den helt enkelt tända till på bakslaget och starta med reverserad rotation.

    Kolla tändinställningen så skall du slippa detta i fortsättningen.

    Hur det påverkar oljepumpen vet jag inte men det är kanske bäst att inte kolla.
    Var ute å kollade på tändstiftet och den är inställd ifrån den förra ägaren och jag antar att det kan bero på varför den går baklänges ibland? Körde med nytt tändstift idag för mopeden har inte varit så snäll mot mig eftersom den helt plötsligt dör ibland men det verkade gå skit med det nya tändstiftet efter en stund, kan det bero på att den inte är inställd?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Var ute å kollade på tändstiftet och den är inställd ifrån den förra ägaren och jag antar att det kan bero på varför den går baklänges ibland? Körde med nytt tändstift idag för mopeden har inte varit så snäll mot mig eftersom den helt plötsligt dör ibland men det verkade gå skit med det nya tändstiftet efter en stund, kan det bero på att den inte är inställd?
    Ja, det kan vara en orsak
    I´m not a complete idiot some parts are missing

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in