1. #1

    Angående verktyg

    Hej alla på Moppenet!

    Jag håller för tillfället på att plocka isär min Sym Jet 50. Har tänkt att byta vevlager och rengöra motorn. Min fråga lyder: Exakt vilka verktyg behöver jag för att klyva motorn och byta vevlager m.m.? Vill helst komma undan så billigt som möjligt eftersom budgeten är begränsad.

    Tack på förhand!

    /Alexander

    Namn:  IMAG0221.jpg
Visningar: 247
Storlek:  102,8 KB

  2. #2
    Skruvmejslar tjocka och smala, Gummi/trähammare, spärrskaft och tillhörande hylsor för att ta bort skruvarna som håller ihop motorn. en kompis som kanske hjälper dig när du knackar av svänghjulet eller om du behöver hjälp att hålla upp motorn åt något håll.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Skruvmejslar tjocka och smala, Gummi/trähammare, spärrskaft och tillhörande hylsor för att ta bort skruvarna som håller ihop motorn. en kompis som kanske hjälper dig när du knackar av svänghjulet eller om du behöver hjälp att hålla upp motorn åt något håll.
    man knackar inte av ett svänghjul :S använd en avdragare anpassad för just ditt svänghjul eller en 3 armad avdragare´(finns på jula)

  4. #4
    Det beror helt på hur man hanterar 2 skruvmejslar och sin kompis. Om man inte vet vad man håller på med så ska man ha avdragare. Men om man har en aning om vad man håller på med så går det hur bra som helst med 2 grova skruvmejslar och en hammare. Se till bara så du inte slår på vevaxeln direkt med en hammare då pajar gängorna. Ha något mellan vevaxlen och hammaren. Typ en liten metallbit eller en träbit så du inte slår direkt på vevaxeln.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Det beror helt på hur man hanterar 2 skruvmejslar och sin kompis. Om man inte vet vad man håller på med så ska man ha avdragare. Men om man har en aning om vad man håller på med så går det hur bra som helst med 2 grova skruvmejslar och en hammare. Se till bara så du inte slår på vevaxeln direkt med en hammare då pajar gängorna. Ha något mellan vevaxlen och hammaren. Typ en liten metallbit eller en träbit så du inte slår direkt på vevaxeln.
    aa, de gäller att kompisen är en tjej då. då kan man hantera kompisen rätt

  6. #6
    Okej, som jag uppfattar det så behöver jag införskaffa mig en 3-armad avdragare samt en gummiklubba eftersom att jag har skruvmejslar och spärrskaft.

    Har tittat på vevlageravdragare, men de ligger på 1.200 kr och är lite väl mycket.

    Nu ska jag nog klarar mig. Tack allesammans!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Nyananos Visa inlägg
    Okej, som jag uppfattar det så behöver jag införskaffa mig en 3-armad avdragare samt en gummiklubba eftersom att jag har skruvmejslar och spärrskaft.

    Har tittat på vevlageravdragare, men de ligger på 1.200 kr och är lite väl mycket.

    Nu ska jag nog klarar mig. Tack allesammans!
    Har du ingen muttersnurra istället? Är inte så bra att hålla på med mejslar osv..
    Du behöver dessutom insexnycklar.

  8. #8
    En normal 3-armad avdragare går inte in så den får tag om svänghjulet, för övrigt ska man undvika den typen av avdragare eftersom den är ett aldeles utmärkt verktyg om man vill dra svänghjulet skevt. Köp en avdragare avsedd för just din motor, kostar runt en hundralapp.

    En gasolbrännare brukar vara smidig att ha när lager ska demonteras/monteras.

  9. #9
    Eftersom att jag är nybörjare vad gäller att mecka med mopeder, så funderar jag på att införskaffa mig en mutterdragare. Såg att det fanns en för 299 kr (900W) på Jula (extra pris). Är det något att ha?

    Jag har en värmepistol hemma, tänkte använda den.

  10. #10
    Muttesnurra gör det hela så mycket lättare och smidigare!
    Värmepistol/gasolbrännare är att rekommendera, jag kör med värmepicka och det funkar utmärkt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in