1. #1

    Question Moppen blir alldeles för varm! HJÄLP! Alla svar uppskattas

    Hej! Moppe: Derbi Senda 05, Gianelli rör, 74 munstycke

    Har haft ett väldigt jobbigt problem på min moppe, den kyler inte ordentligt! Den blir riktigt varm på bara 300 meter! Man bränner sig på cylindern om man tar på den.

    Har luftat som en dåre, men inget resultat! Precis när jag luftat moppen och startar den så vill vattnet verkligen ut ur expansions behållaren, testar jag att starta utan lock precis efter luftning så kommer en vattenstråle på 30 cm upp i luften.

    Vad är felet? Har haft isär kylaren från moppen och vattnet rinner genom kylaren, allt verkar ok. Läcker inte vatten någonstans, nya slang klämmor för att vara säker på att ingen luft kommer in!

    Vattenpumpen fungerar som den ska! Ny packbox, vattenpump, men känns som den inte vill gå ända in packboxen, får in den 2/3 men sen tar den emot blocket liksom, men tätt är det!

    Termostaten funkar alldeles utmärkt, plockat av den och lagt den i kastrull med vatten och den öppnar sig som den ska, men har plockat av den helt för bättre kylning, då cirkulerar ju vattnet hela tiden.

    BEHÖVER VERKLIGEN ERAN HJÄLP NU GUBBAR!

    Tacksam för svar!
    Senast redigerat av Niklan den 2010-08-15 klockan 01:49.
    NiKlAn

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Tror du måste lufta igen.
    OKej, men ska jag tömma det gamla vattnet igen då eller? Har redan luftat det typ 3 ggr
    NiKlAn

  4. #4
    Du gör fel när du luftar... Vad har du för moppe änns?

    Aja chansar på derbi iallfall Fyll på behållaren och låt den stå öppen. Ta väck slangen som går från cylindern där uppe vid kylaren o håll för den med tummen och fyll på där du tog bort slangen. När du känner att det börjar trycka på vid tummen så sätter du tillbaks den på rätta stället.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Du gör fel när du luftar... Vad har du för moppe änns?

    Aja chansar på derbi iallfall Fyll på behållaren och låt den stå öppen. Ta väck slangen som går från cylindern där uppe vid kylaren o håll för den med tummen och fyll på där du tog bort slangen. När du känner att det börjar trycka på vid tummen så sätter du tillbaks den på rätta stället.
    Oj det hade jag glömt att skriva! Fixat^^

    Men det är så jag gjort förutom att jag inte fyllt på vatten i behållaren utan att vattnet stigit upp i behållaren av sig själv när jag luftat.
    NiKlAn

  6. #6
    Updajt
    NiKlAn

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Bytt munstycke?
    Munstycket är perfekt för motorn, mycket fin gyllenbrun färg.
    NiKlAn

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Bytt munstycke?
    Du och dina jävla munstycken ...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Ruboo Visa inlägg
    Du och dina jävla munstycken ...
    skräp i min tråd
    NiKlAn

  11. #11
    Vattenpumpen? xD Men du får tryck i slangen när du håller för då?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Vattenpumpen? xD Men du får tryck i slangen när du håller för då?
    Vilken slang menar du ?
    NiKlAn

  13. #13
    Den som går från topplocket?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Den som går från topplocket?
    Japp det får jag
    NiKlAn

  15. #15
    Hjälp
    NiKlAn

  16. #16
    förlite eller förmycke 2t olja???
    Ja blir aldrig riktigt vuxen jag!!

  17. #17
    fel blandning av glykol och vatten? dricker den något vatten?

  18. #18

  19. #19

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Håller med Braxen, fått göra samma fast på en Am6:a antar att det inte skiljer sig så mycket i underhållning på den biten gemfört med en derbi motor. Kolla in toppen ordentligt, Börja felsöka. Plocka av kylen, fyll den med vattan o täpp till alla utgångar. läcker den? byt. sedan blir det lite mer jobb för du får plocka ner motorn lite lätt för att felsöka resten av systemet, men det är ju lätt värt ett försök och kostar ju inget att göra.

  20. #20
    Har nu bytt till en original cylinder och luftbubblorna har försvunnit men den blir fortfarande aldelles varm!
    NiKlAn

  21. #21

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    hur mycket för varm blir den?

  22. #22

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    http://www.twostroke.se/product.asp?product=11150 kan fungera som en nödlösning inte så fruktansvärt dyra.

  23. #23
    Need help, updajt
    NiKlAn

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Niklan Visa inlägg
    Need help, updajt
    har du nån vatten i kylaren?

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    har du nån vatten i kylaren?
    Ja, du kan vara lugn

    Luftar på detta sätt: Jag tar bort slangen från kylaren (den som kommer från cylidnern) och sprutar vatten direkt i kylaren tills hela systemet är fyllt med vatten och trycker snabbt på slangen på kylaren igen.
    NiKlAn

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Niklan Visa inlägg
    Ja, du kan vara lugn

    Luftar på detta sätt: Jag tar bort slangen från kylaren (den som kommer från cylidnern) och sprutar vatten direkt i kylaren tills hela systemet är fyllt med vatten och trycker snabbt på slangen på kylaren igen.
    Jag gör såhär: Ta bort tanklocket på vattenbehållaren, trä en cykelslang eller liknande över öppningen och använd en cykelpump eller liknande i andra änden. Då pressas vattnet ner genom hela kylsystemet fram till cylindern, och i ditt fall hela vägen runt då du inte har någon termostat.

    Kan va lite flummigt skrivet, e helt nyvaken

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Jag gör såhär: Ta bort tanklocket på vattenbehållaren, trä en cykelslang eller liknande över öppningen och använd en cykelpump eller liknande i andra änden. Då pressas vattnet ner genom hela kylsystemet fram till cylindern, och i ditt fall hela vägen runt då du inte har någon termostat.

    Kan va lite flummigt skrivet, e helt nyvaken
    Hänger inte riktgt med hahah xD Kan du förklara när du vaknat till ?
    NiKlAn

  28. #28
    Jag har tänkt på en sak, kanske kan det vara kompressionen som går ut ur kylarsystemet?
    NiKlAn

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in