1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543

    LÅng eller kortgängar tändstift på dr evolution AM6

    Som rubriken lyder är det lång eller kortgängat tändstift på dr evolution cylindern? am6
    Bild på topplocket. Mkt tacksam för svar!!


    //Jonte
    Senast redigerat av Ködden den 2012-04-14 klockan 22:00.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Bild finns nu! HJÄLP!

  3. #3
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Det kommer med all säkerhet fungera bra med båda stiften, men du kan ju köpa ett av varje och se om du märker skillnad.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Det kommer med all säkerhet fungera bra med båda stiften, men du kan ju köpa ett av varje och se om du märker skillnad.
    Inte att rekommendera, sätter han i ett långängat stift i en kort-topp så finns risken att kolven slår i stiftet.

    Enklaste är att mäta längden på gäng-gången:

    Långängat (E) = 19.0mm
    Kortgängat (H) = 12.7mm

  5. #5
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Så i helvete heller, sätter han i ett långängat stift i en kort-topp så finns risken att kolven slår i stiftet.

    Enklaste är att mäta längden på gäng-gången:

    Långängat (E) = 19.0mm
    Kortgängat (H) = 12.7mm
    He kanske stämmer det du säger, men de såg inte ur att va nån überkort topp, but i know nothing..
    Jag blev dock rekommenderad av min lokala moppehandlare att köpa ett kortgängat stift, när jag har långgängat original, vet du kanske varför?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    He kanske stämmer det du säger, men de såg inte ur att va nån überkort topp, but i know nothing..
    Jag blev dock rekommenderad av min lokala moppehandlare att köpa ett kortgängat stift, när jag har långgängat original, vet du kanske varför?
    Låter som en rätt oseriös handlare. Skippa hans råd och sätt i det stift som ska vara där istället.

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Låter som en rätt oseriös handlare. Skippa hans råd och sätt i det stift som ska vara där istället.
    Okej, ja det kan hända att han är lite bakom flötet men han har en cool hylla som han har alla grejer på
    Btw så märkte jag heller ingen som helst skillnad på kort- vs långgängat, har kortgängat atm... BR9ES har jag alltid kört på, men gubben sa att den skulle gå bättre med BR8HS...?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  8. #8

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Inte att rekommendera, sätter han i ett långängat stift i en kort-topp så finns risken att kolven slår i stiftet.

    Enklaste är att mäta längden på gäng-gången:

    Långängat (E) = 19.0mm
    Kortgängat (H) = 12.7mm
    Okej, tack så mkt

  9. #9
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Inte att rekommendera, sätter han i ett långängat stift i en kort-topp så finns risken att kolven slår i stiftet.

    Enklaste är att mäta längden på gäng-gången:

    Långängat (E) = 19.0mm
    Kortgängat (H) = 12.7mm
    funkar visst med båda stiften, om det skulle bli förlångt drar man bara dit 2 jävla brickor ?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Peter_95 Visa inlägg
    funkar visst med båda stiften, om det skulle bli förlångt drar man bara dit 2 jävla brickor ?
    Har du några fler eminenta ideér att dela med dig av?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Peter_95 Visa inlägg
    funkar visst med båda stiften, om det skulle bli förlångt drar man bara dit 2 jävla brickor ?
    Varför inte köpa rätt istället? Bra mycket enklare, och kommer antagligen funka bättre också.

    Jag gissar på långgängat!

  12. #12
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    He kanske stämmer det du säger, men de såg inte ur att va nån überkort topp, but i know nothing..
    Jag blev dock rekommenderad av min lokala moppehandlare att köpa ett kortgängat stift, när jag har långgängat original, vet du kanske varför?

    Motorallt eller?
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  13. #13

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Peter_95 Visa inlägg
    funkar visst med båda stiften, om det skulle bli förlångt drar man bara dit 2 jävla brickor ?
    gör det? vad ska det vara för tjocklek på dessa brickor, jag sitter i samma sits som TS och jag orkar verkligen inte sticka iväg och köpa ett nytt

  14. #14
    sätt i stiftet å kolla hur långt ner stiftet sitter? hade ja gjort haha

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Norberg Visa inlägg
    gör det? vad ska det vara för tjocklek på dessa brickor, jag sitter i samma sits som TS och jag orkar verkligen inte sticka iväg och köpa ett nytt
    Brickan ska vara 19-12.7=6.3mm tjock. Sen om det håller tätt eller inte är en annan fråga, testa och se.

  16. #16
    Lägg ner skiten med brickor och diverse, så jävla svårt är det väl inte att köpa rätt stift?
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  17. #17

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Brickan ska vara 19-12.7=6.3mm tjock. Sen om det håller tätt eller inte är en annan fråga, testa och se.
    Åh tack för så snabbt svar! Nu slipper jag lägga ner 55kr som mekonomen tar för ett stift!

  18. #18
    Använd rätt stift. Inte värt att riskera motorhaverier för några få kronor.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av GasGas_93 Visa inlägg
    Lägg ner skiten med brickor och diverse, så jävla svårt är det väl inte att köpa rätt stift?
    Äh låt folk ha brickor om de vill, om de sen rasar motorn för att de var för snåla för att köpa rätt stift är inte vårt problem.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Äh låt folk ha brickor om de vill, om de sen rasar motorn för att de var för snåla för att köpa rätt stift är inte vårt problem.
    sen tror jag inte att ett långgängat stift förstör motorn om du lägger brickor på det. tar det inte när du drar runt motorn lite försiktigt med kicken så e de ju lungt sen om det blir bra med brickor det är en annan femma!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  21. #21
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Motorallt eller?
    Nejnej tvåhjulsservice hans hylla
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  22. #22
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Nejnej tvåhjulsservice hans hylla
    Haha okej, Albert har ingen koll på am6/derbi motorer eller nyare, bara typ äldre mopeder som mt5 osv Och motorallt har ingen koll över huvudtaget xD

    De skulle kunna misstolkas Den hyllan skulle inte vart fel att ha i garaget
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  23. #23
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Haha okej, Albert har ingen koll på am6/derbi motorer eller nyare, bara typ äldre mopeder som mt5 osv Och motorallt har ingen koll över huvudtaget xD

    De skulle kunna misstolkas Den hyllan skulle inte vart fel att ha i garaget
    Haha ah sant
    Hahaha nä de hade suttit fint
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in