Trådad visning
-
2012-04-13, 12:08 #1
- Reg.datum
- Mar 2012
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 25
Strypa EU 45 4kw - EU 25 1kw
Tjosan! Jag har nu varit i kontakt med bilprovningens registreringsbesiktning och frågat om man KAN registrera om en EU45 till EU25 och svaret blev JA!
Problemet han sa var att man skulle få papper på att mopeden uppfyller kraven från tillverkaren, vilket jag dock tror går att undgå om man läser föreskriften på transportstyrelsen för mopedbesiktning, jag citerar.
"8 § Den som ställer in en moped för mopedbesiktning ska lämna
1. uppgifter om mopedens tekniska identitet,
2. underlag för att fastställa att fordonet är moped klass II,
3. uppgifter som styrker att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning
för mopeden är uppfyllda, och
4. övriga tekniska uppgifter om mopeden som behövs för genomförande
av besiktning och fastställande av tekniska uppgifter.
9 § Uppgifter enligt 8 § 2–4 behöver dock inte lämnas i de fall
besiktningsorganet genom mätning, vägning eller enklare kontroller kan
kontrollera att fordonet uppfyller visst krav samt kan fastställa de tekniska
uppgifter som behövs.
Utrustning som används ska uppfylla kraven enligt Transportstyrelsens
föreskrifter ("
Enligt dessa föreskrifter kan det komma att bli så att man INTE behöver papper från tillverkaren om uppfyllda krav ifall besiktningsmannen kan utföra testerna själv. Vilket borde vara simpla bromstester, avgasvärden och lampkoll osv.
Men jag frågade även HUR man skulle behöva strypa mopeden, ifall det skulle gå med att enbart strypa CDI men han trodde att man behövde göra en mekanisk insats, så är det någon som har ett förslag på HUR man kan strypa mopedens effekt till 1kw = 1.3hk?
Mvh Hassman